Canazei

Canazei
Hej
Ska ner till Canazei med familjen för första gången och har några frågor.
Vilket område ska man välja om man vill åka blå/röda backar, gärna långa?
Är det lätt att ta sig till Marmolada med liftar från byn?
Är där bara en backen ner till byn på kvällen?
Hur är priserna på mat och dryck i Hütterna?
Tack

Canazei
- Blå/röda långa backar finns precis överallt i systemet. Ni har typ 500 km pist att välja på så åk runt åt olika håll så kommer ni att hitta era favoriter.
- Till Marmolada tar ni er med liftar. Det gäller dock att ta sig dit så tidigt som möjligt för det är en populär dagsutflykt och det finns bara en backe ner så den blir uppåkt.
- Ja, och den är smal på sina ställen.
- Priserna är helt ok, förutom då att svenska valutan är svag så allt söder om Öresundsbron blir dyrt.

Canazei
Har funderat i flera timmar, men PDs koncisa inlägg säger egentligen allt. Vill bara instämma. Fina långa backar finns redan där ni kommer upp med liftarna från Canazei. Var inte heller rädda för Sella Ronda, där går lätt att hitta blåröda backar hela vägen runt. Samma gäller det vackra "blåröda" pistområdet Seceda ovanför Santa Cristina/Ortisei - ni hinner dit och hem igen utan stress om ni inte börjar för sent på förmiddagen.

Största utmaningen (av de som är svåra att undvika) blir kanske pisterna söder om Arabba, där finns en mörkröd backe som kan bli ganska uppkörd/pucklig trots att den vetter mot norr. Svåra att undvika både vid Sella Ronda medsols och på väg hem från Marmolada-utflykt. Dock inte värre än att min 10-åriga dotter klarade dem på sin andra alpresa. Sella Ronda motsols är möjligen litet "snällare" just av den anledningen.

Canazei
Hej
Ska ner till Canazei med familjen för första gången och har några frågor.
Vilket område ska man välja om man vill åka blå/röda backar, gärna långa?
Är det lätt att ta sig till Marmolada med liftar från byn?
Är där bara en backen ner till byn på kvällen?
Hur är priserna på mat och dryck i Hütterna?
Tack
Hejsan,
ja Canazei är en av min favoriter varit där flera gånger.Från Canazei har ni en utmärkt starpunkt då ni ska åka Zelalronda attlså hela rundan Dolomitisuperski,
ett av världens största skidsystem.Missa inte att åka till "hidden vally",men starta tidigt då det tar hela dagen i anspråk och se till att alla som är med är hyfsade skidåkare då man måste stå på rätt bra.Ta gärna en pistvisning om det är första gången ni är där.Pisterna är alltd bra preppade italienarna är bra på det.Ska själv dit i februari.Ladda gärna med vin öl ev jägerm.i tyskland (om ni kör bil)då det är mycket billigare där.
Skidhälsningar Åke

Canazei
Hejsan,
ja Canazei är en av min favoriter varit där flera gånger.Från Canazei har ni en utmärkt starpunkt då ni ska åka Zelalronda attlså hela rundan Dolomitisuperski,
ett av världens största skidsystem.Missa inte att åka till "hidden vally",men starta tidigt då det tar hela dagen i anspråk och se till att alla som är med är hyfsade skidåkare då man måste stå på rätt bra.Ta gärna en pistvisning om det är första gången ni är där.Pisterna är alltd bra preppade italienarna är bra på det.Ska själv dit i februari.Ladda gärna med vin öl ev jägerm.i tyskland (om ni kör bil)då det är mycket billigare där.
Skidhälsningar Åke
Tackar
Trodde alkoholen var billig både i backen och i affären.

Canazei
Jag har också upplevt Italien som relativt billigt, mer tydligt på nytt nu efter pandemin. Nu går det t o m att hyra bil igen för en vettig peng. Problemet är ju att de flesta av oss får betalt i SEKetas...

Canazei
Ja vi är ju nära området där Aperol Spritz och Bombardino uppfanns långt innan den förra blev modern (och sedan lika snabbt omodern) på Djurgårdens trendiga kaféer. Båda dryckerna intog jag för första gången i Val Gardena (fast måste erkänna att jag också tröttnat litet på dem).
Jag hoppade i galen tunna när jag stötte på coda di rospo (paddsvans på svenska) på en restaurangmeny i Selva/Val Gardena - tänkte att där går gränsen för mitt matintresse. Några år senare förstod jag att det betydde marulk, mycket gott.
För den som gillar Schweinshaxe vågar jag påstå att man i Sydtyrolen (Alto Adige där stora delar av Dolomiterna ligger) är lika duktig på denna läckerhet som norr om Brennerpasset. Brukar avsluta varje vecka i Dolomiterna med en sådan.
Det kan vara litet svårt att hitta riktigt prisvärda backrestauranger om det bara är enkel lunch man är ute efter - hela området har blivit ganska "exklusivt" på senare år. Men om man är lite flexibel så går det. Och överhuvudtaget uppvisar området en mycket väl avvägd blandning av det bästa från Österrike och Italien. Det blir fint!

Canazei
Ja vi är ju nära området där Aperol Spritz och Bombardino uppfanns långt innan den förra blev modern (och sedan lika snabbt omodern) på Djurgårdens trendiga kaféer. Båda dryckerna intog jag för första gången i Val Gardena (fast måste erkänna att jag också tröttnat litet på dem).
Jag hoppade i galen tunna när jag stötte på coda di rospo (paddsvans på svenska) på en restaurangmeny i Selva/Val Gardena - tänkte att där går gränsen för mitt matintresse. Några år senare förstod jag att det betydde marulk, mycket gott.
För den som gillar Schweinshaxe vågar jag påstå att man i Sydtyrolen (Alto Adige där stora delar av Dolomiterna ligger) är lika duktig på denna läckerhet som norr om Brennerpasset. Brukar avsluta varje vecka i Dolomiterna med en sådan.
Det kan vara litet svårt att hitta riktigt prisvärda backrestauranger om det bara är enkel lunch man är ute efter - hela området har blivit ganska "exklusivt" på senare år. Men om man är lite flexibel så går det. Och överhuvudtaget uppvisar området en mycket väl avvägd blandning av det bästa från Österrike och Italien. Det blir fint!
Du har helt rätt Fred. På de sista 10 åren har Val Gardena gått från mycket prisvärt till ganska dyrt. Både vad avser mat och boende. Trots det är det värt de extra kornorna man lägger på en semester här.

Canazei
Några dumma frågor till (-:
Erfarenheter av skiduthyrarna? tittar på Sport 2000 eller Peak sport som ligger när gondolen.
Sport 2000 har lite bättre priser dock men ligger lite längre ifrån kabinen.
Den backen som går ner till byn Del Bosco, går den hela vägen ner tillbaka till kabinen eller måste man gå sista biten?

Canazei
Några dumma frågor till (-:
Erfarenheter av skiduthyrarna? tittar på Sport 2000 eller Peak sport som ligger när gondolen.
Sport 2000 har lite bättre priser dock men ligger lite längre ifrån kabinen.
Den backen som går ner till byn Del Bosco, går den hela vägen ner tillbaka till kabinen eller måste man gå sista biten?

Vill minnas att frun hyrde på Sport 2000 och att det var ok, men skulle inte tro att det är någon större skillnad på dem.

Backen ner till byn slutar inte vid kabinen även om det säkert kan se så ut på någon karta, utan strax efter bron vid byns ytterkant. Men det är rimligt gångavstånd och smartast är förstås att bo någonstans mellan backen och gondolen.

Tillbaka
Topp