Candide invitational-Vart är hjälmen?

Officerider

Ny medlem
Nu känner jag mig som en gammal, gammal surgubbe.
Men jag satt och tittade på film från Candide invitational.
Då slog det mig, han Candide har ju aldrig hjälm på sig när han åker.
Varför då?
Han hoppar och jibbar och allt vad det heter i VÄLDIGT högfart och nivå.
Jag besitter absolut inte några som helst kunskaper i jibbing, men jag har i alla fall förstått att utan hjälm kan man slå sig illa, även om man är grymt duktig.
Förklaring någon?

det ju massa åkare som kör utan hjälm?!
och anledning till att just han kör utan får du nog fråga honom om =P

Va!?Man skall inte åka utan hjälm!Man kan slå sig ordentligt!! :)
Skämt o sido, om jag skall vara lite allvarlig, så tycker jag det är så onödigt att åka utan hjälm.

Well, för mig känns hela hjälmgrejen mest som en politisk korrekt kampanj. Folk vill ha något att tro på, precis som religion. Visst kan den hjälpa för vissa krascher, men kolla upp statistik så finner du att huvudskador kommer långt ner på listan på snö. Det finns andra saker som statistiskt sett är mer relevant, typ handledsskydd + snowboard, eller lavinkunskaper + offpist. Det som verkligen spelar roll, är din nivå i förhållande till vad du gör, IMHO. En hjälm hade inte hjälpt Candide's krasch.

/P

svarteld sa:
Well, för mig känns hela hjälmgrejen mest som en politisk korrekt kampanj. Folk vill ha något att tro på, precis som religion. Visst kan den hjälpa för vissa krascher, men kolla upp statistik så finner du att huvudskador kommer långt ner på listan på snö. Det finns andra saker som statistiskt sett är mer relevant, typ handledsskydd + snowboard, eller lavinkunskaper + offpist. Det som verkligen spelar roll, är din nivå i förhållande till vad du gör, IMHO. En hjälm hade inte hjälpt Candide's krasch.

/P
Håller med helt och hållet

Mute-matte sa:
svarteld sa:

/P
men när man ska raila och ramlar då kan man ramla och slå i huvudet, det har hänt mig ett par gånger.

OScratchO sa:
Mute-matte sa:
svarteld sa:

/P
men när man ska raila och ramlar då kan man ramla och slå i huvudet, det har hänt mig ett par gånger.
Men nu är det ju candide vi pratar om:D
klart att proffsen kan slå sig, det kan alla.
men att vissa kör utan kan ju vara för att dom blir mer konsentrerade på att komma rätt.
och antagligen började han åka när hjälm var "ute" och har vänjt(vant(?))sig till det
och har helt enkelt struntat i att börja med hjälm..

det finns nog väldigt många olika anledningar faktiskt

Det känns mest som att det är en fråga om attityd.
Kanske Candide känner sig lite överlägsen när han åker utan hjälm, som om han stod över skador osv

artisty:
Satt och tänkte på det där med koncentration.
"Jag kör utan hjälm, så jag är lite extra vaksam på farorna"
"Jag kör med hjälm, nu j?=")klar skal det åkas, för jag har skydd"
Det kan nog stämma in på vissa, och ja det kanske funkar för dem.
Jag tycker iallafall att hjälm kan vara bra att ha, då en smäll på en bergskant kan vara ajajajajaj.

Som någon sa ovan, det finns säkert väldigt många olika anledningar, men inte en enda är bra. Jag tror inte för fem öre på "våga mer utan hjälm"-konceptet.

Dr Snow:
kanske det blev en missuppfattning, eller så skriver jag dåligt. :)
Alltså, tanken att "Jag har ingen hjälm, nu tar jag det lugnare" kan nog stämma in på vissa.
Men jag tycker ju att hjälm, det skall man ha.
Och man skall ju givetvis vara försiktig även om man har hjälm, för man kan ju slå sönder andra delar av kroppen i ett fall.

Tillbaka
Topp