Canon 550D ?

Canon 550D ?
Lite sugen på att köpa en ny videokamera, har haft en Samsung innan (minns dock inte modell) o gillade den förutom att den dåliga kvaliten gjorde det lite bökigt att color correcta klippen och få det att se bra ut. Jag har särskilt kollat på Canon 550D för den verkar stå sig rätt bra emot videokameror i samma klass (7-8 tusen kronor), är den "lätt filmad" eller tar jag mig vatten över huvudet? har hört att den saknar auto focus och det låter ju ganska bökigt. Så är 550D något att satsa på?

Kan nog tänka mig att försöka fota lite också :)

Canon 550D ?
Har du tänkt att filma skidåkning så är det bättra att satsa på en "riktig" filmkamera. Problemet med spegel-reflex kameror är att det är svårt att få autofokusen att fungera under filmning. Och det behöver du för att filma sport.

Canon 550D ?
Fokusproblemet löser du som sådant:

På objektiven till systemkameror finns en fokus ring. Med denna ring kan man skapa något som heter hyperfocal distance: http://www.dofmaster.com/hyperfocal.html

Detta innebär (enkelt förklarat) att du fokuserar på en punkt, långt bort från kameran, där objektivet når "oändligt" fokus. Detta knep kan du komplettera med att använda dig av en stor bländare som kommer bidra till det "oändliga" fokusområdet.

Om du tycker det var många tjorviga begrepp läs mer på dessa länkar
Bländare: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bländare
Objektiv i allmänhet: http://sv.wikipedia.org/wiki/Objektiv

Canon 550D ?
Petts sa:
.....Detta innebär (enkelt förklarat) att du fokuserar på en punkt, långt bort från kameran, där objektivet når "oändligt" fokus. Detta knep kan du komplettera med att använda dig av en stor bländare som kommer bidra till det "oändliga" fokusområdet......
Ger inte liten bländare(högt bländartal) större skärpedjup?

Canon 550D ?
Henck sa:
Petts sa:
.....Detta innebär (enkelt förklarat) att du fokuserar på en punkt, långt bort från kameran, där objektivet når "oändligt" fokus. Detta knep kan du komplettera med att använda dig av en stor bländare som kommer bidra till det "oändliga" fokusområdet......
Ger inte liten bländare(högt bländartal) större skärpedjup?
Nej, ett lågt bländartal ger större skärpedjup.

Canon 550D ?
"En stor bländaröppning med ett litet bländartal ger ett kort skärpedjup medan en liten öppning med ett stort bländartal ger ett stort skärpedjup. En liten bländaröppning med ett stort f - stoptal kallas också "historieberättande bländare" och som namnet antyder är det en bild som berättar en historia varför en sådan bör fotas med liten bländaröppning som t ex f22"

Canon 550D ?
blev lite fel där. Menade precis som folket ovan skriver. Högt bländartal som f.8-22 ger större fokusområde.

Canon 550D ?
NeeWTF sa:
"En stor bländaröppning med ett litet bländartal ger ett kort skärpedjup medan en liten öppning med ett stort bländartal ger ett stort skärpedjup. En liten bländaröppning med ett stort f - stoptal kallas också "historieberättande bländare" och som namnet antyder är det en bild som berättar en historia varför en sådan bör fotas med liten bländaröppning som t ex f22"
Rörigt, men med ett lågt bländartal så blir det större skillnad på det som är i fokus och det som inte är det:D

Canon 550D ?
precis :)

Och på så sätt kan du lösa "autofokus-problemet" på ett ganska enkelt sätt om du gärna vill filma med 550d'n! Jag filmar med en 60d och jag brukar använda mig av detta knep då jag kör follows med vidvinkelobjektiv och det fungerar helt perfekt!

Annars tror jag det har kommit några dslr'er med autofokus eller misstar jag mig då? Tror sony har löst detta på sina SLT-kameror A33 & A55.

Tillbaka
Topp