OVesterlund
Medlem
Canon EOS 600d eller 60d?
Nu är det såhär att jag och min syrra har tänkt skaffa en ny systemkamera! Just nu har vi en Nikon D5000 som vi har haft ganska länge, och det känns som att det är dags för en uppgradering då jag vill utveckla mitt filmande och hon sitt fotande.
Jag har kollat på internet ganska så mycket om dslr-kameror, och det ligger nu mellan att köpa Canon EOS 600d eller 60d. För filmning så blir resultatet i teorin identiskt mellan de två kamerorna, så det är bara om just fotografering jag undrar hur dom båda är. Hur det känns att hålla i eller hur sköna knapparna är spelar inte heller någon roll, det vänjer man sig ändå med.
Det som ska vara bättre med 60d:
+2,5 gånger längre batteritid
+vädertålig
+9 "cross type focus points" (inte helt koll på vad det är, förklarning skulle uppskattas)
+1/8000 slutartid (1/4000 på 600d)
+LCD skärm uppe på kameran
+tuffare med en större och lite dyrare
+5,3 b/s
Då undrar jag om det är någon som kanske har en 600d eller 60d (eller bara är kunnig) skulle säga att det är värt att lägga dom extra pengarna på en 60d?
Och en sak till!
Objektiv som vi har tänkt just nu är ett Sigma 18-200 och en Canon 50mm f/1.8. Låter detta bra? Eller rekomenderas någonting annat?
Väldigt tacksam för svar!
/Oskar och Elina
Jag har kollat på internet ganska så mycket om dslr-kameror, och det ligger nu mellan att köpa Canon EOS 600d eller 60d. För filmning så blir resultatet i teorin identiskt mellan de två kamerorna, så det är bara om just fotografering jag undrar hur dom båda är. Hur det känns att hålla i eller hur sköna knapparna är spelar inte heller någon roll, det vänjer man sig ändå med.
Det som ska vara bättre med 60d:
+2,5 gånger längre batteritid
+vädertålig
+9 "cross type focus points" (inte helt koll på vad det är, förklarning skulle uppskattas)
+1/8000 slutartid (1/4000 på 600d)
+LCD skärm uppe på kameran
+tuffare med en större och lite dyrare
+5,3 b/s
Då undrar jag om det är någon som kanske har en 600d eller 60d (eller bara är kunnig) skulle säga att det är värt att lägga dom extra pengarna på en 60d?
Och en sak till!
Objektiv som vi har tänkt just nu är ett Sigma 18-200 och en Canon 50mm f/1.8. Låter detta bra? Eller rekomenderas någonting annat?
Väldigt tacksam för svar!
/Oskar och Elina
Senast ändrad: