capstrap

capstrap
En av de största fördelarna är att foten trycks bak mot bakkappan av tåspännet och man måste inte spänna åt vristspännet så hårt bara för att foten ska sitta kvar.

Om man har en bindning med en capstrap som verkligen fungerar så kan jag inte se någon nackdel.

Senast ändrad:
capstrap
Precis som Doughboy säger. Lite dyrare än vanliga strap är en nackdel men samtidigt är de (tycker jag) mycket skönare och såklart snyggare ;)

capstrap
capstrap är mycket bättre! jag gillar att bindningen sitter bra på foten och det gör den med en capstrap. + att den inte klämmer någonstans på vristen..lätt värt dom extra pengarna!

capstrap
Nackdelen är att strapen tar emot snön om du skär djupa svängar i lite mjukare snö eller pucklar.
Det andra att momentet från häl till tå blir längre, vilket lägger större vikt på en riktigt bra sko som håller ner mellanfoten.
De flesta märker inget av detta och då är prioriteringen bra hälgrepp eller snyggare viktigare.

capstrap
Carbonflex sa:
Nackdelen är att strapen tar emot snön om du skär djupa svängar i lite mjukare snö eller pucklar.
Det andra att momentet från häl till tå blir längre, vilket lägger större vikt på en riktigt bra sko som håller ner mellanfoten.
De flesta märker inget av detta och då är prioriteringen bra hälgrepp eller snyggare viktigare.
Bra analys av nackdelar. Håller med om att man kan få lite mer toedrag vid djupa tåskär. Inget som bekymrar dagens jib-generation som mest sladdar runt mellan rails och hopp i parken:D

Jag måste dock säga att till exempel Flux nya tåstrap är såpass slimmad att sulan på bootsens undersida går i snön innan tåstrapen så problemet är ganska eliminerat.

Senast ändrad:
capstrap
Doughboy sa:
En av de största fördelarna är att foten trycks bak mot bakkappan av tåspännet och man måste inte spänna åt vristspännet så hårt bara för att foten ska sitta kvar.

Om man har en bindning med en capstrap som verkligen fungerar så kan jag inte se någon nackdel.
Måste nog klämma in med att en bra sak med capstrap är att du inte "pressar" ner foten på samma sätt fysiskt ovanifrån för att sitta fast i bindningen.

Ang toedrag så är det nemas problemas, iaf på Technine och Flux ;)

capstrap
1-ICONAGENCY sa:
Ang toedrag så är det nemas problemas, iaf på Technine och Flux ;)
Vi har alla olika problem. Mitt problem vara att plast strapen på bakfoten böjdes bakåt och gjorde det svårt att komma ur bindningen efter åken. Samt de nackdelar jag beskrivit ovan.
Jag åker med 20mm plattor under bindningen och 42/27 i vinkel.
Jag försöker bara visa på de nackdelar som finns, vilket är väldigt svårt då många bara kan relatera till pipe ELLER carve, aldrig båda.

Carve low

Tillbaka
Topp