carva

• Trådstartare Trådstartare eat-rice-_-be-nice
  • Start datum Start datum
E

eat-rice-_-be-nice

Guest
carva
kan ngm som vet vad dom talar om säga vad "att carva" är. En kompis visste men kunde inte förklara riktigt, utan sa att det var en sorts svängteknik. Och hur lär jag mig carva, pls säg inte skidlärare.

carva
Carving är ett annat ord för skärande sväng, prova dig fram genom att vinkla skidan olika mycket och var inte rädd för att hålla farten uppe. Gå från kant till kant utan att planställa skidorna mellan svängarna, du känner när du får in ett flyt i svängarna. Om du inte har videokamera med dig (och polare som filmar) kan du köra några svängar, stanna och titta på spåret du gjort, ju mindre snösprut i svängarna desto bättre skär. Just det, försök hålla tryck på båda skidorna, inte bara dalskidan. Relativt brett mellan fötterna, jobba med höften i vinklingen av skidan, inte knät. Det kräver lite fart i början (gjorde för mig iallafall) så ta en backe du behärskar till att börja med.

carva
Ok, men är det till nån fördel att åka så? Låter ju nästan bara jobbigt, brett mellan fötterna säger du .. Ser det snyggare ut eller?

carva
Det är en jävligt skönt surfkänsla när det flyter på, känns som att man bara åker med. Tänk storslalom så förstår du nog vad jag menar med brett mellan fötterna. Du får också bättre kantisättning om du har lite bredare mellan fötterna och det blir lättare att komma ner ordentligt med höften plus att balansen blir bättre. Personligen tycker jag att det är känslan, flytet i åkningen med carvingteknik som är den stora grejen, fast å andra sidan kan man få den med vilka skidor som helst.

carva
När man carvar ska innerfoten i svängen skjutas frammåt eller ska båda fötterna vara bredvid varandra i svängen?

Undrar Daniel med splitternya 170cm Salomon equipe 10 sc pilot som står och glänser

carva
Pjuxen ska i stort sett vara parallella med varandra, och överkroppen ska vara stilla hela tiden. Ett bra tips är att spela in herrarnas (eller damernas) storslalom på video, och kolla hur proffsen gör. Tex pausa i mitten av en sväng och kolla grundposition mm.

Imorrn så sänder Eurosport från damernas Super-G i St.Moritz 11:15, och iövermorrn så sänder dom från damernas storslalom kl 09:30 och 12:15

carva
I princip kan du utföra en sväng på två grundläggande sätt. Genom en skärande sväng eller genom en sladdande sväng. (Eller en kombination...) En sväng på rent skär kännetecknas av ett skarpt spår i backen (som järnvägsräls) och ger dig som åkare möjlighet att åka fort med full kontroll. I pist är det detta som gäller! (Puckelpist är undantaget som bekräftar regeln.)

Jag vill inte ge mig in på hur man gör eftersom jag vet att det finns de som kan det här mycket bättre än jag! Fråga Freerides expert Ola Rockberg, det här kan han!

That´s all kids! / MM

carva
Mitt tips till dig som är ovan att "våga kantställa skidan", och när du behärskar tekniken lite är det bara att trycka på för allt vad du är värd.ett par bra skidor "sitter hårdare i svängen" än du kan ana..när du vässat tekniken och vågar trycka på kommer du uppleva en skuss ur varje sväng du endast får genom att carva genom svängarna. och när du väl börjat vill du aldrig sluta..

carva
svar till daniel : när du carvar kommer du själv märka att den naturligaste (för mig iaf) tekniken är att skjuta fram toppskidan (nytt ord?). Känns som sladdrisken blir större annars + att det för mig ser ut som en onaturlig rörelse. Men som sagt, det märker du bäst själv.

carva
Jag har absolut inga problem med att våga kantställa, nar man kör så blir det järnvägsspår efter skidorna. Men det vara bara det att jag hörde någon som sa att fötterna ska vara parallella men då bli knävinklarna så himla konstiga tycker jag. Det var därför jag frågade, när man tittar på Anja och gänget så kommer deras innerskida först!

Ska man ha tyngden lika fördelad på båda fötterna eller mest tyngd på ytterskidan? (Båda fungerar men vad är tekniskt rätt)

carva
Precis som sticks säger betyder carving att åka med skärande sväng, i motsats till sladdsväng. Ibland ser man dock uttryck som carvingskidor och carvingteknik, då har ordet carving blivit synonymt med timglasskidor och den "moderna" skidteknik som med fördel används till dessa. Det är kanske inte helt missvisande då man åker med mycket längre skär nu. För skidteknik kan du läsa ett inlägg av Ace_Den_Gamle, tror det heter "Knäkantning...."

carva
Ni har glömt att nämna att det är viktigt att tänka på att man ska ha tyngdpunkten rakt över pjäxorna. För de allra flesta akare innebar det att man ska luta sig frammat for att fa ner framkanten av skidan i backen och ett jamt tryck over hela skidan. Annars sa svanger man i stort satt bara med bakdelen av skidan. Detta finner jag lattast att testa pa flacken med hog fart...

carva
När man carvar är det meningen att man får fart ut ur svängarna inte som många tror att bara sakta ner det hela...

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp