Carving eller Twintips?

• Trådstartare Trådstartare Nhi
  • Start datum Start datum
Carving eller Twintips?
cederholm sa:
no offense här nu, men 160cm/45 kg, då är man väl rätt smal? kanske hade vart bättre att satsa på ett par lätta twins och bara hålla kanterna i fint skick...
förklara för mig vad det har med hennes längd/vikt att göra? Handlar väl mer om teknik, åkstil och styrka när hon ska välja skida?

Carving eller Twintips?
Har bara hört bra om Luv serien, väldigt populära bland de kvinnliga skidlärarna jag jobbade med förra året. Men jag vet absolut ingenting specifikt om en modell, men jag tycker att First luv kanske låter lite för enkel för dig om man kollar k2's hemsida.
Förra årets True luv:
http://www.sport-conrad.de/englisch/2A_00_Detail.asp?Kategorie=02-SEAU&page=&ArtNummer=70405220
Årets One Luv:
http://www.sport-conrad.de/englisch/2A_00_Detail.asp?Kategorie=02-SEDA&page=&ArtNummer=70405201

Carving eller Twintips?
cederholm sa:
Hasse sa:
cederholm sa:
no offense här nu, men 160cm/45 kg, då är man väl rätt smal? kanske hade vart bättre att satsa på ett par lätta twins och bara hålla kanterna i fint skick...
Då är väl en tjejskida perfekt juh eller?

//Hasse
möjligt... inte så mangas att ha tjejskidor iofs :)
Inte ens när man är tjej? :P

Omg... Men tror ni att K2 First luv är okej? Kan inte så mycket...

Carving eller Twintips?
Carving eller Twintips?
jet sa:
Har bara hört bra om Luv serien, väldigt populära bland de kvinnliga skidlärarna jag jobbade med förra året. Men jag vet absolut ingenting specifikt om en modell, men jag tycker att First luv kanske låter lite för enkel för dig om man kollar k2's hemsida.
Förra årets True luv:
http://www.sport-conrad.de/englisch/2A_00_Detail.asp?Kategorie=02-SEAU&page=&ArtNummer=70405220
Årets One Luv:
http://www.sport-conrad.de/englisch/2A_00_Detail.asp?Kategorie=02-SEDA&page=&ArtNummer=70405201
Okej, kanske lite enkelt ja. Men å andra sidan vill jag helst inte betala mer än 3500, vi har inte åligt ställt men eftersom jag fortfarande växer kan jag behöva byta efter kanske 2 år igen.

Carving eller Twintips?
du får ju skriva att du är tjej :D tollade på din press men såg inte nåt om du var det eller ej. kanske inte läst tråden ordentligt heller. Drakbabis och Hasse; my bad...

Carving eller Twintips?
Tycker att förra årets skida på SC verkar ha ett vettigt pris. Men som sagt så har jag lite dålig koll.

Carving eller Twintips?
Ja, det var inte så falrigt... Lite fel färg bara... xD Men det är skitsamma. Men One på SC, vad blir det priset ungefär i svenska kronor? Urkass på valutaomvandlig...

Carving eller Twintips?
Det låter som du skulle ha ett par pistskidor, om det är som du säger att du är duktig kan jag rekommendera ett par Völkl Supersport Allstar, skidglädje objektifierad!

Carving eller Twintips?
landenkungen sa:
Det låter som du skulle ha ett par pistskidor, om det är som du säger att du är duktig kan jag rekommendera ett par Völkl Supersport Allstar, skidglädje objektifierad!
Inte för en tjej på 160 cm och 45 kg då tror jag... Läs igen hela tråden så ;P

Senast ändrad:
Carving eller Twintips?
Har aldrig beställt därifrån. Sök på sport-conrad i forumet, finns sjukt många trådar.

Carving eller Twintips?
ALonn sa:
jag tycker du ska köpa twintips...funkar lika bra som dom andra och funkar mkt bättre i parken!
VA? Fungerar lika bra som andra???
Verkligen inte, det är en sjujävla skillnad på att pressa carvingskidor och sladda om kring på ett par mjuka twintippar...

Drakbabis- Lyssna på Hasse!

Senast ändrad:
Carving eller Twintips?
Ja av alla här verkar det vara han som ger bäst råd. Och några till. Nu är det inte värt att säga att twintips funkar till allt för nu vet jag att de inte gör det. K2 first eller one? Och är sport-conrads seriöst att handla från?

Carving eller Twintips?
När det gäller vilken skida du ska välja mellan dom du har bestämmt dig för så kan du kolla på hur mkt skillnad på skidorna det egentligen är, egenskaper osv. Gå till dig själv och fråga dig själv hur bra åkare du är och jämför sedan pris. Du ska ha en skida som är anpassad till din åkning och din kunskap då du kommer kunna utnuyttja den maximalt. :)
good luck ! =)

Carving eller Twintips?
Jo, one är lite mindre avancerad än first. Och också lite billigare. För övrigt så vet jag inte vad det är för skillnad... Det är det som är svårt...

Carving eller Twintips?
Hej Drakbabis!

Angående K2-skidorna så är du helt rätt ute när du sneglar åt Luv-serien. De är ju utvecklade specifikt för människor med din kroppsstorlek och jag tror att de skulle passa dig perfekt.

Du verkar ha koll på din åkförmåga, och i och med att du skriver att det inte är "svenssonsvängar" som gäller så ska du skippa First Luv. Den modellen är snarare en nybörjarmodell. Vill du ha en ren pistskida tycker jag att du ska satsa på One Luv. Den skidan ger utrymme för utveckling. Vill du ha en snäppet vridstyvare och stabilare pistskida kan du kliva på Burnin Luv. Men One och Burnin är i princip samma skida, med samma mått och svängradie, skillnaden är att Burnin har ett metallaminat som alltså bidrar till att öka vridstyvheten så den pallar med en aggressiv och stark åkare.

Om du nu känner att du skulle vilja ha mer att utveckla din off pist-åkning med kan du fundera på Lotta Luv, som är lite bredare än One och Burnin. Lotta har fortfarande riktigt bra pistegenskaper men bredden under foten ger bättre bärighet i mer snö och större möjligheter över hela berget.

Angående parken så bör du kunna ta med dessa skidor dit också, de är inte tunga eller klumpiga på nåt vis. Förvisso har de inte twin tip, men det verkar flera ovanstående inlägg redan ha klarlagt att du klarar dig utan!

Carving eller Twintips?
HotDamnSara sa:
Hej Drakbabis!

Angående K2-skidorna så är du helt rätt ute när du sneglar åt Luv-serien. De är ju utvecklade specifikt för människor med din kroppsstorlek och jag tror att de skulle passa dig perfekt.

Du verkar ha koll på din åkförmåga, och i och med att du skriver att det inte är "svenssonsvängar" som gäller så ska du skippa First Luv. Den modellen är snarare en nybörjarmodell. Vill du ha en ren pistskida tycker jag att du ska satsa på One Luv. Den skidan ger utrymme för utveckling. Vill du ha en snäppet vridstyvare och stabilare pistskida kan du kliva på Burnin Luv. Men One och Burnin är i princip samma skida, med samma mått och svängradie, skillnaden är att Burnin har ett metallaminat som alltså bidrar till att öka vridstyvheten så den pallar med en aggressiv och stark åkare.

Om du nu känner att du skulle vilja ha mer att utveckla din off pist-åkning med kan du fundera på Lotta Luv, som är lite bredare än One och Burnin. Lotta har fortfarande riktigt bra pistegenskaper men bredden under foten ger bättre bärighet i mer snö och större möjligheter över hela berget.

Angående parken så bör du kunna ta med dessa skidor dit också, de är inte tunga eller klumpiga på nåt vis. Förvisso har de inte twin tip, men det verkar flera ovanstående inlägg redan ha klarlagt att du klarar dig utan!
Jättebra info, tack! Det låter som att One Luv är en ganska lämplig skida. Beställer jag den på Sport-Conrad så kostar den dessutom inte jättemycket heller. Men som sagt mycket bra info!

Oskar_Nft sa:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=22937 <- länk till forum inlägget om sport-conrad, har själv beställt därifrån och det gick smidigt... som sagt iprincip all info om SC finns att läsa i den tråden.
Tack, får visa min föräldrar detta. Jag tror nog att det ska gå med tanke på hur mycket billigare det faktiskt är. Mamma har fobi för tyskland, fråga inte varför...

Carving eller Twintips?
Om man köper i svensk butik är priset på runt 4500, tror ni att det är värt det? Åker ganska mycket, runt 5 veckor per år. Det kostar minst 3000 i skidhyra per år och jag kanske kan ha skidorna som är köpta i 3 år. Mamma är nämnligen mycket osäker på den tyska internetbutiken...

Carving eller Twintips?
Hasse sa:
landenkungen sa:
Inte för en tjej på 160 cm och 45 kg då tror jag... Läs igen hela tråden så ;P
OK, det kan jag hålla med om, men för en duktig tyngre individ blir det inte mycket roligare än så här om man ska åka pistat, för skidorna är grymma =)

Carving eller Twintips?
Drakbabis sa:
Om man köper i svensk butik är priset på runt 4500, tror ni att det är värt det? Åker ganska mycket, runt 5 veckor per år. Det kostar minst 3000 i skidhyra per år och jag kanske kan ha skidorna som är köpta i 3 år. Mamma är nämnligen mycket osäker på den tyska internetbutiken...
Hej igen, ja det är värt det. Du får dessutom garanti som gäller hos K2 i Sverige ifall det skulle bli nåt knas med skidorna, vilket du inte har om du köper från SC. Skulle det hända nåt så du måste reklamera och dona ifall du köper därifrån så blir du tvungen att ta hela reklamationsärendet via Tyskland, dvs skicka ner skidorna dit etc... Kan bli meckigt.

Och som jag sa tidigare så ger One Luv utrymme för utveckling också, så du kommer definitivt ha nytta av dem under flera år.

Lycka till!!

Senast ändrad:
Carving eller Twintips?
Sara is on fire!

Men du, vem är den här Lotta du talar om? Som är förlåtande, trots man fumlar, missar pisten och vinglar ut i backcountryt? Den breda midjan inbjuder till stora möjligheter över hela berget? Låter kalas.

Carving eller Twintips?
FF sa:
Sara is on fire!

Men du, vem är den här Lotta du talar om? Som är förlåtande, trots man fumlar, missar pisten och vinglar ut i backcountryt? Den breda midjan inbjuder till stora möjligheter över hela berget? Låter kalas.
HAHA...inlägg av MYCKET hög kvalité! mer sånt :)

Carving eller Twintips?
Super! Det blir ett par sådana. Men en grej till, vet någon om det finns någon bra återförsäljare till K2 i Göteborg?

Carving eller Twintips?
Ja, där har jag kollat, men den one fanns inte där. Finns det något mer ställe som ni vet? Jag ska kolla skilodge igen men sist jag var där kan jag inte minnas att dem fanns.

Carving eller Twintips?
Tror ni jag ska satsa på 146 eller 153 cm? 146 - Kanske lagom nu, 153 - kan ha skidorna längre. Tror ni det blir jättejobbigt att svänga med 153 centimetarna?

Carving eller Twintips?
Tror att det passar bäst med 153 till dig du kommer inte tycka att det är för långt annat än första gången du tar på dig dom. Det blir så mycket roligare och stabilare att åka på ett par lite längre skidor

Carving eller Twintips?
Okej, så det blir ite för långt? Kommer bli knepigt att övertyga säljaren att jag klarar att åka på dem... Men det bestämmer ju jag när jag tänker efter.

Carving eller Twintips?
Någon mer som har någon åsikt om längd så att jag helt kan väga över... En åsikt är bra, men vore snällt om någon mer kunde säga något. Jag är för närvarande 158 cm, ska jag välja 146 eller 153 cm långa skidor?

Carving eller Twintips?
Om dom där Lottorna är vanliga carvinglagg, inte twintips, och du inte skall köra mer än 50% puder, då skall du nog köra på 153. Hade det varit twintip och det vakandes puder borde du nog tagit längre. Men absolut inte kortare än 153, man måste ju ha lite att växa i!

Snödjup

Tillbaka
Topp