Carving i offpist?

Carving i offpist?
Min personliga åsikt:
Värdelöst. Carving fungerar på hårda underlag där du kan trycka ut spannet på skidan. I puder vill du ha pintail och en fet rocker. (förenklat: skidans framdel är fläskig och nosen är lång, för att få nosen att flyta bättre)
Om skidan har 15, 30 eller 50 meters skärningsradie spelar ingen roll i puder, mer än att en skida med snävare radie tenderar till att bli instabilare i höga hastigheter.

Carving i offpist?
Här kan ju också fråga sig vad som menas med carving. Ett par världscupslalomlagg är ganska oskönt i offpist. Men tittar man på tex nordica enforcer så är det rätt mycket carving/skärning (21m) och de sägs ju vara ganska OK.

Ett offpiståk i europa är sällan puder i hela åket och man brukar kunna använda skärningen på skidan rätt mycket under åket ändå. Men kör du puder uppifrån och ner så är det säkert bra som nojlas säger.

Senast ändrad:
Carving i offpist?
Jag håller med Nojlas... Inom det militära ältar man devisen "terrängen styr" och det stämmer verkligen in på offpiståkning. Är det Åres baksida, ja då kör man ju 30-40m svängar, är det stenigt och taskigt före, ja då tar man ju ner svängarna/tvingar runt svängarna för att ha bättre kontroll. Man vill själv kontrollera svängandet efter situation. Det är inte skidan som skall diktera att det konstant skall göras 18, 21 eller 25 meter stora svängar.

Svängar skall göras med tailen och brättet, inte med skärningen!

Carving i offpist?
Håller med blackriverpaint. En helt rak skida (som går att böja igenom, dvs inte helt stenhård) kommer svänga väldigt beskedligt och fint så länge det är mjuk snö. Dock kommer skidan bli väldigt jobbig att driva när snön är hård.

Så om du vet att du enbart kommer köra puder med skidorna, kan du köpa en rak skida, men vill du kunna behålla lekfullheten i hårdare fören är det vettigare med en skida med lagom mycket skärning. Hur mycket skärning är en smaksak, men många verkar uppskatta en skärning runt 20-30m.

Hittils har vi förutsatt att du med carving menar skärning rent i allmänt på skidan.

Men om du med carving menar en riktig carvingskida med smal midja och typ 14m svängradie skulle jag dock säga att den kommer funka väldigt dåligt i offpisten. Eftersom midjan är så smal och brätte och tail så breda kommer du sjunka ner i snön i midjan, medans tip och tail bär upp. Detta kommer göra att skidan är extremt svår att svänga, eftersom tip och tail fastnar i snön. En duktig åkare skulle kunna kompensera för detta med teknik och kraft, men det ändrar inte på det faktum att skidan är olämplig för offpist.

Carving i offpist?
Ehhum ...

I den bästa av världar skiner solen på dagarna och snön faller på natten. Varje morgon kämpar pistmaskinerna för att röja undan det halvmetertjocka torra fluffiga puder som fallit under natten. Utanförpisten är det bara du och jag som kör. Vi kan köra orört fluff fluff i stekande solsken hela dagarna med våra superfeta superraka supermjuka lagg ... vem behöver carvingskidor?

;-) / MM

Senast ändrad:
Carving i offpist?
Blackriverpaint sa:
Här kan ju också fråga sig vad som menas med carving. Ett par världscupslalomlagg är ganska oskönt i offpist. Men tittar man på tex nordica enforcer så är det rätt mycket carving/skärning (21m) och de sägs ju vara ganska OK.
Ett förtydligande:
21m är vad WC GS skidorna har haft de senaste åren, till 2007/2008 så gäller 27m

Carving i offpist?
Hej alla fetlagg diggers, prova atomics metron B5 längsta modellen svängradie ca 12 m går som på räls i pisten, på isen, i blötsnön, i skare och framförallt i pudret ja även i puckeln. Om ni tycker att skidan sjunker, öka farten lite så flyter dom, ride them in balance dude´s

Carving i offpist?
Turisten sa:
Hej alla fetlagg diggers, prova atomics metron B5 längsta modellen svängradie ca 12 m går som på räls i pisten, på isen, i blötsnön, i skare och framförallt i pudret ja även i puckeln. Om ni tycker att skidan sjunker, öka farten lite så flyter dom, ride them in balance dude´s
har provat, en av de sämsta skidor jag åkt på, inte bra på nåt mer än att vara tunga.
Mitt tips till dig , prova ett par "fetlagg".

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp