Carving teknik

andreaspb

Ny medlem
Carving teknik
Hej,

Glad amatör söker experthjälp, åker skidor 1-2 veckor per år, och har så gjort sedan barnsben. Anser väl att jag hanterar åkningen ok, men vill utvecklas mer... Finns här någon eldsjäl som vill komma med lite goda råd på min åkteknik? Känner att jag fastnat lite, trots idogt sökande efter tips, så nu sträckar jag ut handen till eliten :)

Omdömen och tips, högt som lågt, uppskattas, tack på förhand!

Andreas

Carving teknik
Mitt tips är att inte fara så mycket med armarna utan att istället hålla dom uppe och gå framåt och innåt med innerarmen (kolla på gs åkare) och att inte ha så mycket tyngd på innerskidan utan att vila all tyngd på ytterskidan och med hjälp av armar och höft trycka dig inåt i svängen och på så sätt vrida runt hela kroppen. Då är det viktigt att man inte har så mycket vilotid emellan svängarna utan att vara aktiv i övergångarna.

Carving teknik
Tack för svar TintinB, du har nog rätt i allt du skriver, men fastnade framför allt för:

TintinB sa:
Då är det viktigt att man inte har så mycket vilotid emellan svängarna utan att vara aktiv i övergångarna.
Jag förstår inte riktigt vad du menar? Kan du förklara närmare? Armföringen och tyngdpunkten kan jag nog reda ut.

Jag lider oxå av dåligt grepp när det blir hårt. En välpistad backe kan luta på ordentligt, men vid hårdare underlag funkar det till rött, svarta går helt bort. Vid en oundviklig närkontakt med en svart är det Stenmark som gäller... Skulle väldigt gärna vilja kunna carva även vid hårdare underlag och i branta backar, dvs ha bra grepp på alla underlag, eller så gott som alla, och kontrollerat kunna bibehålla lagom fart när det lutar på.

Carving teknik
andreaspb sa:
Tack för svar TintinB, du har nog rätt i allt du skriver, men fastnade framför allt för:

TintinB sa:
Då är det viktigt att man inte har så mycket vilotid emellan svängarna utan att vara aktiv i övergångarna.
Jag förstår inte riktigt vad du menar? Kan du förklara närmare? Armföringen och tyngdpunkten kan jag nog reda ut.

Jag lider oxå av dåligt grepp när det blir hårt. En välpistad backe kan luta på ordentligt, men vid hårdare underlag funkar det till rött, svarta går helt bort. Vid en oundviklig närkontakt med en svart är det Stenmark som gäller... Skulle väldigt gärna vilja kunna carva även vid hårdare underlag och i branta backar, dvs ha bra grepp på alla underlag, eller så gott som alla, och kontrollerat kunna bibehålla lagom fart när det lutar på.
Det jag menar är att man måste vara på kanten hela tiden och absolut inte trycka på innerskidan. Man får försöka att "trilla" in i svängen i övergången det är därför man ska gå inåt i svänge med innerarmen och göra motsatsen till vad man lärt sig att gå med ytterarmen först. Det kräver en hel del övning och om du undrar något så kan du gärna fråga igen.

Carving teknik
Jag lärde mig av en skidlärare i Frankrike att åka med benen rakt under axlarna. Förstå mig rätt. Alltså inte vinkla benen i förhållande till överkropp i sidled (svenska skolan). Ger grymt bett när man får till det. Sen tycker jag att det ändå kan va knepigt att få inner/ytterskida att gå parallellt. Med andra ord så skall överkropp ner/in ganska mycket i svängarna. Kan kännas svårt att lita på... Man är ju starkast om man står med axlarna rakt ovanför i linje med benen utan att böja knän eller höft i sidled. Skidor i axelbredd mao.

Carving teknik
AMalmborg sa:
Jag lärde mig av en skidlärare i Frankrike att åka med benen rakt under axlarna. Förstå mig rätt. Alltså inte vinkla benen i förhållande till överkropp i sidled (svenska skolan). Ger grymt bett när man får till det. Sen tycker jag att det ändå kan va knepigt att få inner/ytterskida att gå parallellt. Med andra ord så skall överkropp ner/in ganska mycket i svängarna. Kan kännas svårt att lita på... Man är ju starkast om man står med axlarna rakt ovanför i linje med benen utan att böja knän eller höft i sidled. Skidor i axelbredd mao.
Problemet med den tekniken och anledningen till att tävlingsåkare inte använder den är att det är väldigt lätt att fastna med innerskidan och då i svängväxeln så kommer inte den ur svängen riktigt och korsar den andra skidan. Tekniken funkar väldigt bra om man klarar av att ha 70% på ytterskidan och 30% på innerskidan men det är svårt att uppnå och är väldigt osäkert och går lätt fel. När man får en vinkel mellan över och underkropp så sitter ytterskidan fast mycket bättre i snön och framför allt i is, men om ytterskidan mot alla odds släppa kan man lätt lägga över tyngden på innerskidan. En annan sak är att om man får en vinkel så kan man trycka sig själv inåt svängen och få runt höften på ett helt annat sätt. Dock är det helt onödigt att kunna om man bara åker 1-3 veckor om året och turiståker men om man vill få fart på skidorna ordentligt och ha extrem kontroll ska man ha vinkel. Det är också viktigt att inte "dutta" fram stavarna utan vara väldigt bred emmellan dom och bara låta dom släpa.
EDIT:Kolla gärna på Alexis Pinterault och Aksel lund Svindal dom kan tekniken extremt bra!

Senast redigerad av en moderator:
Carving teknik
Sweet
@Vitalis66, grym stilstudie 4 minuter in (vem det nu är i blå byxor)! Om du hittar ett klipp
@TintinB som du tycker visar korrekt stavistättning får du gärna dela det.

Tack så länge :)

Senast ändrad:
Carving teknik
Det jag menar är att man måste vara på kanten hela tiden och absolut inte trycka på innerskidan. Man får försöka att \\\\\\\"trilla\\\\\\\" in i svängen i övergången det är därför man ska gå inåt i svänge med innerarmen och göra motsatsen till vad man lärt sig att gå med ytterarmen först. Det kräver en hel del övning och om du undrar något så kan du gärna fråga igen.
Om du tittar på filmen jag länkade till så ser du hur de gör det Tintinb beskriver ovan, dvs fäller inner knät vid ingången i svängen för sedan att kunna falla in i svängen.

Hittade en länk till ;)

Senast ändrad:
Carving teknik
Den här videon
@andreaspb på stjärnan Ted Ligety visa korrekt stavisättning han visar också hur man låter kroppen falla innåt.

Tillbaka
Topp