Jag tycker personligen att det inte är så stor skillnad på storslalom jämfört med "carving" skidor. Möjligen att det blir mycket brutalare med carving och man får trycka som f--n om man vill hålla skäret i i slutet av svängen. Sedan så måste man vara lite långsammare i överkroppen när man åker storslalom, annars så kan man bli tvungen att börja kliva i svängen och det tycker jag är ganska dåligt.
När man skall göra en skärande sväng är det viktigt att man inte får för mycket medvridning, detta kan göra att man tappar balansen och inte lyckas hålla skäret. Ett tips kan vara att försöka att inte följa med så mkt med ytterarmen utan att ha den ganska stelt i samma läge (då följer man automatiskt inte med med överkroppen)
jag har fått lära mig att att man skall "höfta" när man åker skärande och hävdar att även fast folk säger att man inte ska behöva det så gör många dukiga det i alla fall, det är ett jättebra sätt att få i kanten!
Skidorna skall vara ganska brett isär när man åker, j en höftbredd kan vara lagom. Väl på snön så ska skidorna bilda ett litet v, det är viktigt att inte köra med helt paralella skidor.
Sen är det bra att bränna och öva!
/Björn
PS.Detta är det sättet som jag har lärt mig att åka och det tycker jag fungerar bra! När jag var på skidlärarkurs i januari så var det ungefär så här som vi blev instruerade att åka, och det måste ju betyda att det inte är helt på pluto... Givetvis så bör man ta det med en nypa salt och inte planka rakt av. Gör som det känns bra, skidåkning handlar i alla fall för mig i första hand om att ha roligt! DS.