Heheh ja g fick mig några riktigt goda skratt! Välformulerat inlägg :D:D
Jag anser mig nog vara över dom där 99% isåfall.. Och ändå har jag bara åkt ett par veckor om året (Fast i många år)
Många äldre som börjar åka skidpor har en rädsla för att åka fort och är rädda för att ramla.. Den känslan har man oftast inte om man åkt väldigt länge..
Jag åker oftast på helskär, eller en liten sladd in i svängen och skär ur den (Om det är över en brant tex)
Men jag kan inte påstå att jag ser lika smidig ut i backen som den killen... Men han är rätt kort, och åker inte speciellt fort..
Jag får nog öva lite på min stavplacering... Placera staven vid sidan och köra "runt den" som det brukas beskrivas.
Ett annat problem jag har, som egentligen inte är ett problem.. (Lathet :D) är att jag lättar trycket lite mycket på innerskidan innan sväng när jag börjar bli trött i låren.. Detta gör ju att man lägger mycket mindre belastning på låren vid sväng.. Men det ser skit ut...
Jag har fortfarande efter att jag provkört skidorna svårt att göra så skarpa svängar som honom (I den farten) med benen så tätt ihop.. Men det kommer väl

Har ju nästan uteslutande kört långsväg innan (15-25 meter)
Med tanke på att typ 50% av åkarna man ser i backarna nästan plogar i svängarna så försvinner en stor del där.
Det är YTTERST FÅ åkare jag ser som åker på helskär ens i en blåa backar...
99% kanske var överdrivet, det beror nog på mycket när och hur man åker med...
Men senast jag var i Sälen (Lite folk i backarna) så var dom enda som hade hyfsad eller riktigt bra teknik. Skidlärare ifrån Skistar, och en och annan duktig privatåkare.... Det var rent ut sagt så sällsynt att se fina åk att man nästan vred på huvudet i sittliften för att spana in dom.
Mitt enda och sista svar till dig i denna tråden.. Så du behöver inte besvära dig med att svara på mitt inlägg.
8500rpm sa:
Jag skulle påstå att med sådana där spjut som stavar så skulle han 'stavarbete' så skulle han se ut som värsta amatör med flaxande armar. Vad är detdär 125-130cm långa stavar?
Nu är det välan lite smak sak, men jag förederar en mer statisk överkropp som smidigt följer med istället för flaxande försöker initiera svängen.
Först när jag såg videon tänkte jag, 'wow, han är nog väldigt duktig' men efteråt, med dagens otroligt bra skidor så kan nog vilken (bättre än medelmåtta) åka ganska så bra.
Skulle påstå att 95% av alla som man ser i svenska fjällen är 'dåliga skidåkare', dock har de skoj och gillar vad det gör och det är huvudsaken.
Tar vi en tur till Åre, tänk oss en färd upp med VM8:an, i Gästrapper så ser man 1 på 50 som åker som killen i videon, ibland färre... dvs, 99% är dåliga skidåkare hahah
För att göra mig hårda uttalande lite mjukare, så kan nog alla bli bra, dock hjälper inte en vecka i Alperna och en i Sälen per säsong, någongång i livet (troligen ungdom, eller fram till 30 och du jobbar&gift) så borde man logga 100dagar per år i några år på rakan...då så, får man den grundläggande skidkänslan som man sedan kan utveckla.