Carvingfråga (Pistskidor)

@Magido
På i stor sett alla pistskidor sitter bindningen på en platta eller någon form av infästningskonstruktion som höjer upp bindningen någon centimeter. Pjäxan kan naturligtvis ta i snön om det är riktigt mjukt eller lössnö men på hårt underlag krävs det groteska vinklar, men det är klart att det går ... sätt i pjäxan i dina skidor och prova på köksgolvet. ;-)

/MM

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
@Magido
På i stor sett alla pistskidor sitter bindningen på en platta eller någon form av infästningskonstruktion som höjer upp bindningen någon centimeter. Pjäxan kan naturligtvis ta i snön om det är riktigt mjukt eller lössnö men på hårt underlag krävs det groteska vinklar, men det är klart att det går ... sätt i pjäxan i dina skidor och prova på köksgolvet. ;-)

/MM
Heheh får göra detta ;)

Magido sa:
Vad är era egna åsikter kring SL-skidor...
Självklart är dom mer svårkörda i dåliga backar än vad ett par friåkningslagg med rocker är..
Men i en relativt färsk backe med hårt underlag?
För mig var det helt magiskt.
Kommer in lite sent här. Det mesta är redan skrivet här om initiering, vinkling av underbenen, underlag, etc, etc, mm, mm...

Backen som snubben kör i är ju ärligt talat rätt flack, men perfekt preppad och tom(!). För tusan, under såna förhållanden och med bra SL-carvers (typ R=11-14 m) på fötterna behöver man ju bara tänka carv så gör dom det vare du vill eller inte, oavsett avstånd mellan fötterna! Killen tar ju inga större vinklar heller utan utför en riktigt elegant "turiståkning" nerför denna exemplariska blå(?) pist. Han utnyttjar dock inte skidtypens återstuds speciellt aktivt, utan står lugnt kvar i hela svängen, och inget fel i det. Inte så mycket action dock... Alltså, skidtypen bara inbjuder ju till mindre radier, större vinklar, pendling sväng-i-sväng med utnyttjandet av energin i återstudsen! Men visst det går att komfortåka också som snubben gör, inget fel i det!

Allt är frid & fröjd så länge underlaget är jämt och fint och hyfsat packat och hårt. Snöhögar, gryn, slushpucklar, nysnö(!) främjar däremot inte framfarten på SL-carvers. Guiden som nämns på SL-lagg i outpisten lutade sig sannolikt mot många års erfarenhet, automatiserad åkteknik i ryggmärgen (i alla fören), skit samma vilken skidtyp. Orättvis jämförelse troligen.

Eder,
/Ace DG
...blivit rätt många par FIS SL-carvers under åren, nu senast FIS Hero SL R21 nånting... kolla min recension!

Ace_DG sa:
Magido sa:
Vad är era egna åsikter kring SL-skidor...
Självklart är dom mer svårkörda i dåliga backar än vad ett par friåkningslagg med rocker är..
Men i en relativt färsk backe med hårt underlag?
För mig var det helt magiskt.
Kommer in lite sent här. Det mesta är redan skrivet här om initiering, vinkling av underbenen, underlag, etc, etc, mm, mm...

Backen som snubben kör i är ju ärligt talat rätt flack, men perfekt preppad och tom(!). För tusan, under såna förhållanden och med bra SL-carvers (typ R=11-14 m) på fötterna behöver man ju bara tänka carv så gör dom det vare du vill eller inte, oavsett avstånd mellan fötterna! Killen tar ju inga större vinklar heller utan utför en riktigt elegant "turiståkning" nerför denna exemplariska blå(?) pist. Han utnyttjar dock inte skidtypens återstuds speciellt aktivt, utan står lugnt kvar i hela svängen, och inget fel i det. Inte så mycket action dock... Alltså, skidtypen bara inbjuder ju till mindre radier, större vinklar, pendling sväng-i-sväng med utnyttjandet av energin i återstudsen! Men visst det går att komfortåka också som snubben gör, inget fel i det!

Allt är frid & fröjd så länge underlaget är jämt och fint och hyfsat packat och hårt. Snöhögar, gryn, slushpucklar, nysnö(!) främjar däremot inte framfarten på SL-carvers. Guiden som nämns på SL-lagg i outpisten lutade sig sannolikt mot många års erfarenhet, automatiserad åkteknik i ryggmärgen (i alla fören), skit samma vilken skidtyp. Orättvis jämförelse troligen.

Eder,
/Ace DG
...blivit rätt många par FIS SL-carvers under åren, nu senast FIS Hero SL R21 nånting... kolla min recension!
Tack för ett långt välformulerat svar! Ska läsa dina recensioner.
Det stämmer att killen i klippet inte står på eller åker speciellt hårt.. Men turiståkare är att ta i..
9 av 10 turiståkare åker inte ens på skär.. Åtminstone inte på den nivån som denna killen gör det..

Förutom att han inte trycker på i kurvorna (Förutom vid ett par enstaka tillfällen) så är ju hans teknik så gott som perfekt vad jag kan se?

Det ser nästan ut som han åker telemark vid något tillfälle (?)
Jag vet inte riktigt hur det kommer sig, han lägger väll upp dom så mycket på skär och drar bak innerbenet helt enkelt... Vilket som så blir jag ruskigt åksugen av att titta på det klippet :)

Har inte tittat igenom hela videon men lite kritik till den "perfekta" åkningen kan jag ändå komma med

I det närmaste obefintligt stavarbete.
Att i denna låga fart tappa fram innerbenet och närma sig "stolen" är inte optimalt.

I dag så försöker man hålla skidorna parallella genom hela svängen och försöker undvika att se ut som man skall sätta sig på en stol genom att hålla höften mer parallell med skidorna.

Knävinklar skall inte överdrivas bland annat eftersom knän har en tendens att gå sönder (knävinkling uppnås genom en inåtrotation på lårbenet).

De förklaringar som getts tidigare till hans svängar är ju helt riktiga.
Kort radie på skidan => mycket sväng
Låg fart minskar behovet av bredden mellan skidorna, generellt kan man säga att höft brett är att föredra (utom i puckel eller offpist).
Backen är flack=låg fart=inga stora vinklar (separation mellan överunderkropp).

Trycket skall ligga på ytterskida eller blivande ytterskida och desto mer fart desto mer tryck på den skidan.

För mig ser det ut som slö/slappåking inte något jag skulle använda som skolexempel.

//Åke

Ake_Astrom sa:
Har inte tittat igenom hela videon men lite kritik till den "perfekta" åkningen kan jag ändå komma med

Att i denna låga fart tappa fram innerbenet och närma sig "stolen" är inte optimalt.

I dag så försöker man hålla skidorna parallella genom hela svängen och försöker undvika att se ut som man skall sätta sig på en stol genom att hålla höften mer parallell med skidorna.

Knävinklar skall inte överdrivas bland annat eftersom knän har en tendens att gå sönder (knävinkling uppnås genom en inåtrotation på lårbenet).

Låg fart minskar behovet av bredden mellan skidorna, generellt kan man säga att höft brett är att föredra (utom i puckel eller offpist).

Trycket skall ligga på ytterskida eller blivande ytterskida och desto mer fart desto mer tryck på den skidan.

För mig ser det ut som slö/slappåking inte något jag skulle använda som skolexempel.

//Åke
Jag skulle påstå att med sådana där spjut som stavar så skulle han 'stavarbete' så skulle han se ut som värsta amatör med flaxande armar. Vad är detdär 125-130cm långa stavar?

Nu är det välan lite smak sak, men jag förederar en mer statisk överkropp som smidigt följer med istället för flaxande försöker initiera svängen.

Först när jag såg videon tänkte jag, 'wow, han är nog väldigt duktig' men efteråt, med dagens otroligt bra skidor så kan nog vilken (bättre än medelmåtta) åka ganska så bra.

Skulle påstå att 95% av alla som man ser i svenska fjällen är 'dåliga skidåkare', dock har de skoj och gillar vad det gör och det är huvudsaken.

Tar vi en tur till Åre, tänk oss en färd upp med VM8:an, i Gästrapper så ser man 1 på 50 som åker som killen i videon, ibland färre... dvs, 99% är dåliga skidåkare hahah :)

För att göra mig hårda uttalande lite mjukare, så kan nog alla bli bra, dock hjälper inte en vecka i Alperna och en i Sälen per säsong, någongång i livet (troligen ungdom, eller fram till 30 och du jobbar&gift) så borde man logga 100dagar per år i några år på rakan...då så, får man den grundläggande skidkänslan som man sedan kan utveckla.

8500rpm sa:
Kort replik :)
Ett drivande stavarbete ser nog aldrig som en "amatör med flaxande armar"
Däremot ett flaxande med armarna ser ju ut som ett flaxande med armarna vilket inte var vad jag efterlyste ;)

Vi vet ju inte vad åkaren tänkt sig att visa utan kan bara bedöma vad vi ser och jag tycker mig se att han "följer" med skidorna istället för att aktivt driva de samma.

Om åkarens avsikt är att visa åkning typ "casual friday" så är det enligt mig helt rätt.
Vill åkaren däremot visa modern drivande carving så finns det en del detaljer att slipa på.

Jag väljer att tro att åkaren vill visa åkning typ "casual friday" och inget skolboksexempel och då är det helt ok åkning.

Ake_Astrom sa:
8500rpm sa:
Kort replik :)
Ett drivande stavarbete ser nog aldrig som en "amatör med flaxande armar"
Däremot ett flaxande med armarna ser ju ut som ett flaxande med armarna vilket inte var vad jag efterlyste ;)

Vi vet ju inte vad åkaren tänkt sig att visa utan kan bara bedöma vad vi ser och jag tycker mig se att han "följer" med skidorna istället för att aktivt driva de samma.

Om åkarens avsikt är att visa åkning typ "casual friday" så är det enligt mig helt rätt.
Vill åkaren däremot visa modern drivande carving så finns det en del detaljer att slipa på.

Jag väljer att tro att åkaren vill visa åkning typ "casual friday" och inget skolboksexempel och då är det helt ok åkning.
Du har rätt där, dock verkar det vara få som klarar av det, i de flesta fall blir det flax eller konstiga rörelser i överkropp.

Såklart drivande arm/stavarbete är till sin fördel.

Heheh ja g fick mig några riktigt goda skratt! Välformulerat inlägg :D:D
Jag anser mig nog vara över dom där 99% isåfall.. Och ändå har jag bara åkt ett par veckor om året (Fast i många år)

Många äldre som börjar åka skidpor har en rädsla för att åka fort och är rädda för att ramla.. Den känslan har man oftast inte om man åkt väldigt länge..

Jag åker oftast på helskär, eller en liten sladd in i svängen och skär ur den (Om det är över en brant tex)
Men jag kan inte påstå att jag ser lika smidig ut i backen som den killen... Men han är rätt kort, och åker inte speciellt fort..

Jag får nog öva lite på min stavplacering... Placera staven vid sidan och köra "runt den" som det brukas beskrivas.
Ett annat problem jag har, som egentligen inte är ett problem.. (Lathet :D) är att jag lättar trycket lite mycket på innerskidan innan sväng när jag börjar bli trött i låren.. Detta gör ju att man lägger mycket mindre belastning på låren vid sväng.. Men det ser skit ut...

Jag har fortfarande efter att jag provkört skidorna svårt att göra så skarpa svängar som honom (I den farten) med benen så tätt ihop.. Men det kommer väl ;) Har ju nästan uteslutande kört långsväg innan (15-25 meter)

8500rpm sa:
Ake_Astrom sa:

//Åke
Jag skulle påstå att med sådana där spjut som stavar så skulle han 'stavarbete' så skulle han se ut som värsta amatör med flaxande armar. Vad är detdär 125-130cm långa stavar?

Nu är det välan lite smak sak, men jag förederar en mer statisk överkropp som smidigt följer med istället för flaxande försöker initiera svängen.

Först när jag såg videon tänkte jag, 'wow, han är nog väldigt duktig' men efteråt, med dagens otroligt bra skidor så kan nog vilken (bättre än medelmåtta) åka ganska så bra.

Skulle påstå att 95% av alla som man ser i svenska fjällen är 'dåliga skidåkare', dock har de skoj och gillar vad det gör och det är huvudsaken.

Tar vi en tur till Åre, tänk oss en färd upp med VM8:an, i Gästrapper så ser man 1 på 50 som åker som killen i videon, ibland färre... dvs, 99% är dåliga skidåkare hahah :)

För att göra mig hårda uttalande lite mjukare, så kan nog alla bli bra, dock hjälper inte en vecka i Alperna och en i Sälen per säsong, någongång i livet (troligen ungdom, eller fram till 30 och du jobbar&gift) så borde man logga 100dagar per år i några år på rakan...då så, får man den grundläggande skidkänslan som man sedan kan utveckla.

Själv gör jag tvärtom hehe... Jag tappar lätt BAK innerskidan i sväng.. Dom är oftast inte 100% parallella i sväng för mig.

Ake_Astrom sa:

//Åke

Magido sa:
Jag anser mig nog vara över dom där 99% isåfall.. Och ändå har jag bara åkt ett par veckor om året (Fast i många år)

Många äldre som börjar åka skidpor har en rädsla för att åka fort och är rädda för att ramla.. Den känslan har man oftast inte om man åkt väldigt länge..

Jag åker oftast på helskär, eller en liten sladd in i svängen och skär ur den (Om det är över en brant tex)
Men jag kan inte påstå att jag ser lika smidig ut i backen som den killen... Men han är rätt kort, och åker inte speciellt fort..

Jag får nog öva lite på min stavplacering... Placera staven vid sidan och köra "runt den" som det brukas beskrivas.
Ett annat problem jag har, som egentligen inte är ett problem.. (Lathet :D) är att jag lättar trycket lite mycket på innerskidan innan sväng när jag börjar bli trött i låren.. Detta gör ju att man lägger mycket mindre belastning på låren vid sväng.. Men det ser skit ut...

Jag har fortfarande efter att jag provkört skidorna svårt att göra så skarpa svängar som honom (I den farten) med benen så tätt ihop.. Men det kommer väl ;) Har ju nästan uteslutande kört långsväg innan (15-25 meter)

8500rpm sa:
Ake_Astrom sa:

//Åke

Nu har jag inte kollat datum i tråden.

Men bara för någon dag sedan trodde du (av att döma av dina inlägg) att man skulle ha 50/50 tryck på ytter/inner. Du har vidare problem att kanta SL skidor i röda backar? Men likförbannat tror du att du är bättre än 99% som åker i backarna?

Ugh.

Nu när vi börjar komma någonvart känns det dags att slänga in allas vår Hansi, utan tvekan kan han sin isättning! ;-)

Vad säger experterna?

/MM

Ännu en dryg människa på detta forum.. Du är egentligen inte ens värdig mitt svar.. Men låt gå för denna gången.
Jag skrev klart och tydligt att jag inte lägger 50/50 tryck som många säger.. Och jag följde upp med "Kan det ens verkligen stämma, det är ju inte logiskt för fem öre"

Det är inte många (Även bland duktiga åkare) som åker på helskär ner för en branten i en röd backe.. Det går helt enkelt för snabbt.. Åtminstone på ett par GS-skidor som jag talade om där... Möjligtvis i en helt tom backe..

Åker jag med en skida som har 15m svängradie eller längre så föredrar jag att åka med en lätt sladd in i kurvan och carva ur den (för att slippa bromsa så snabbt)

Tjaswesniper sa:
Magido sa:

Med tanke på att typ 50% av åkarna man ser i backarna nästan plogar i svängarna så försvinner en stor del där.
Det är YTTERST FÅ åkare jag ser som åker på helskär ens i en blåa backar...
99% kanske var överdrivet, det beror nog på mycket när och hur man åker med...

Men senast jag var i Sälen (Lite folk i backarna) så var dom enda som hade hyfsad eller riktigt bra teknik. Skidlärare ifrån Skistar, och en och annan duktig privatåkare.... Det var rent ut sagt så sällsynt att se fina åk att man nästan vred på huvudet i sittliften för att spana in dom.

Mitt enda och sista svar till dig i denna tråden.. Så du behöver inte besvära dig med att svara på mitt inlägg.

8500rpm sa:

Nu har jag inte kollat datum i tråden.

Men bara för någon dag sedan trodde du (av att döma av dina inlägg) att man skulle ha 50/50 tryck på ytter/inner. Du har vidare problem att kanta SL skidor i röda backar? Men likförbannat tror du att du är bättre än 99% som åker i backarna?

Ugh.

Mountain_Man sa:
Nu när vi börjar komma någonvart känns det dags att slänga in allas vår Hansi, utan tvekan kan han sin isättning! ;-)
Vad säger experterna?
/MM
Ahhhhh...!
Mmmmmm...!
Der Hansi! Old school made new! En grundskolad åkare kan bete sig lite hur f-n som helst, allt sker automatiskt, det ser alltid bra ut!
/A

Hoppsan!

Jag sitter hemma och detaljstuderar videon för att försöka komma med lite vettig feedback..

Då kommer dottern på 10år och kollar och utbrister: "Han åker inte alls bra, det ser ju mesigt ut"
Vad svarar man på det?
Jag försöker "jo, men han åker ju bra"
Dotter vidhåller "Nope, det ser mesigt ut"

Så jag skippar vidare analys...
Känns som jag är helt snett ute ändå:)

Mountain_Man sa:
@Bud66
Jag tror din dotter har helt rätt, kortsväng är mesigt ... bara gubbar + 40 som köper SL-lagg och ägnar dagarna åt sånt trams. ;-)

/MM
*HOST* :D:D

DU får pallra dig upp till Åre och visa upp hur man åker på ett par 86or :D

Din dotter kanske kan kolla in denna

Finns förvisso några synpunkter man kan ha på tekniken såväl i ingången som i utgången av svängen. Men nu är det ju nedläggning som skall imponera. Undrar var man köper de gigantiska handskarna förresten??

Mountain_Man sa:
@Bud66
Jag tror din dotter har helt rätt, kortsväng är mesigt ... bara gubbar + 40 som köper SL-lagg och ägnar dagarna åt sånt trams. ;-)
/MM
F-n, du har ju nästan rätt MM!
Visualisera den där jättefina, jämna, pedantiskt preparerade och framför allt tomma (blå)pisten, kall fin hård snö, perfekt sikt, jag menar här man ju ett par GS- (typ 185-195 cm), eller rentav SG-lagg (210 cm) på fötterna. Och jevvlar vad man släpper iväg dom! Djupa, långa carves i +80 blås, lita på kanten och lägg omkull, njuuut, ahhhh...!

Schmåslalomlagg, SL-carvers passar däremot alldeles utmärkt i Norénsbranten (i folkmun "stupä") i Kungsberget eller andra plattlandsbackar. Mycke sväng, mycket action, plus att man håller värmen vid kylig väderlek!

Väljer inte att kommentera åldersaspekten här. Fattar ju inte nånting MM! Skärpning!
(ja, ja, lugn, du får testa Rossarna på fredag, lugn!)

G'morrn önskar Eder,
Ace DG

Senast ändrad:
En iaktagelse från mig i den lokala skogsbacken där jag tillbringar helgerna tillsammans med diverse dalmaser och blandad boskap från storstaden och närliggande områden.

En inte obetydade mängd åkare använder sig av kortsvängslagg av racekaraktär märkta med RC, WC och FIS (blir himla kul om man läser det högt ...). Det som kännetecknar dessa åkare är att i stort sett alla tycks ha passerat 40, de flesta med bred marginal. De som är yngre och utrustade med SL-lagg har alla jackor med klubbnamn på och konstiga plastgrejor på stavhandtagen ... Sen finns det en och annan vilsen ung man/kvinna som inte fattat att det är fetlagg som gäller oavsett underlag. Men det är undantaget som bekräftar regeln.

Att vi som kör SL-lagg har roligt hjälper tyvärr inte i de yngre betraktarnas ögon, de är inte imponerade utan blickarna vänds i en helt annan riktning ... men helt säkert kan både du, jag, Bud och Hansi korsa brätten med något intressant i vår egen ålder.

/MM

Senast ändrad:

@Mountain_Man
@Ace_DG

Ni har helt rätt!
Tom backe, bra pistat och ett par GS/SG lagg på fötterna är fantastiskt!
Jag har även, i min krafts dagar, testat detta med DH lagg och det är också riktigt kul.
Enda "problemet" med DH lagg är att alla backar blir så förbenat korta:)

Haha! Helt rätt, SL lagg passar numera bäst i låglandsbackar..
Jag vågar inte ens tänka tanken om vad som skulle hända om jag åkte SL lagg i alperna.
Hjärtattack av total utmattning är det som dyker upp först i tanken iaf.
Och ja, som vanligt har jag konstaterat att jag fuskat med barmarksträningen.
Igen.
Att jag inte lär mig:)

Jag och
@Ace_DG kommer att göra RA osäkert i morgon ... han får släppa sina kära WC - FIS och köra rejäla lagg, Völkl Kuro i 195 cm, skidvärldens svar på Hummer! Han har lovat att jag får testa hans Hansi-lagg , men de vetefan! ;-)

Håll er på avstånd!

/MM

Offtopic ... absolut!

Senast ändrad:
Snart redo för Åre!
RTMorna är på slipning.. Riktigt besviken över hur taskiga kanter dom hade ifrån fabrik.
qrdpmx.jpg

Senast ändrad:

@Magido
Jag brukar bara borsta av belagen på nya skidor innan jag kör dem, kan inte påminna mig att jag fått några Völkl med dåliga kanter, tvärtom. RTM 86 som gjorde premiär i dag uppförde sig exemplariskt och kanterna kändes bra! Men det är klart, är det riktigt hårt och isigt räcker sällan fabriksslipningen utan då får man finlira för hand för att få kanterna riktigt vassa.

@GoranC
Grymma! :-)

För övrigt drog jag en Hansi inspirerad repa på Aces SL-lagg i skidskolebacken i RA. Stående ovationer från sittliften när jag twistade och joddlade i perfekt harmoni! ;-)

/MM

Senast ändrad:

Twist var ordet med FIS-laggarna Hero SL R21 WC bla bla bla, bra klös i dom där små j-vlarna!
917 186 cm med freerideplattor då MM! Inte sååå dumma va?

Eder,
/Ace DH (...he he)

@Ace_DG
Jorå dedär 917 är rejäla byggen som det går att dra på med, jag gillar verkligen 186orna, går som tåget ... men för twist i skidskolebacken imponerar de på ingen! ;-)

Något överraskande satt
@Bud66 och väntade på mig i Våffelkyrkan idag. Det är en grabb som verkligen är fena på att kombinera fika och skidåkning i rätt proportioner. Fick köra lite Ross Experience 100 vilket visade sig vara en grym skida! Fina förhållandena och vi körde joddlade utför sydsidan. ;-)

/MM

PS! Någon kanske tycker att nu jae...lar har det spårat ut totalt och att vi borde hålla oss "gästböckerna" ... jomenvisst! ;-) DS.

rabbit sa:
Mountain_Man sa:
Jag och
@Ace_DG kommer att göra RA osäkert i morgon ...
Mountain_Man sa:
PS! Någon kanske tycker att nu jae...lar har det spårat ut totalt och att vi borde hålla oss "gästböckerna" ... jomenvisst!
Jag tycker det är kul pladder. fwiw.
Däremot är jag, vid det här laget, grymt nyfiken på vad RA är för nåt?
Ja det är ju Borlanch's stolthet Romme Alpin dårå va...
Väl värt ett dagsbesök om man råkar vara i hygglig geografisk närhet.
Själv bor jag ju mest på Knuggelibangberget i Järrbo, G-land.
Välkommen ombord (...som vi säger i Gävle ...inte alla kanske)

/Ace SG ...å snabb!

PS. Urspårningar är dagordningen här, no worries mate!

Senast ändrad:

@rabbit
Kul att du gillar vårt "pladder".
@Bud66 tyckte det var fantastiskt igår i RA men det var ingenting emot den åkning jag och
@Ace_DG fick i fredags förmiddag, sol och världsmästarföre. RA har blivit en fantastisk anläggning med stor variation i åkningen och även när det är myrstacksvarning och liftköerna bitvis börjar bli jobbiga går det fortfarande att hitta nedfarter med "fri fart" ... :-)

/MM

rabbit sa:
Ace_DG sa:
/Ace SG ...å snabb!
Ace_SG! :D I like it!
Har Ace_DH synts till nån gång? :)
Han har siktats med viss oregelbundenhet i vårtomma morgontidiga knallhårda pister, på j-vligt hemliga orter, typ i slutet av mars, med ett par 2008(?) Völkl DH 216 på fötterna och sannolikt i alldeles för hög hastighet för, märk väl, andras välbefinnande. Han själv bara myser när det susar runt pallet...
Om man har tur (otur?) kan han preliminärt betraktas på på årets Skutskjut iförd USA-fartdräkt från 2002.
Joråsåatt...

Eder,
Ace DG

Tillbaka
Topp