Carvingfråga (Pistskidor)

Läste i ditt första inlägg Magido, just det att du behövde ha benen något bredare än i filmen för att börja svänga(något förenklat).

Nu kanske ett par nya pjäxor ingått i dom 20 000 kr som du la på skidutrustning och du kanske upplevde att du kunde börja svängen på samma sätt som i filmen när du provade kompisens SL skidor.

Men det finns en i denna tråden onämnd faktor som kan va intressant att laborera med för att få känslan av att en sväng kan initieras blixtsnabbt med skidorna tätt ihop.

Alla fötter och vader ser som bekant olika ut. Det gör bland annat att man ibland kan stå mer på innerkanten av pjäxan, eller ytterkanten av pjäxan, än vad som är optimalt för just ens åkning. Står man på ytterkanterna måste man få ut ytterskidan mer innan svängen o kraften kommer, och står man mer på innerkanterna av skidan så kommer svängen snabbare. Du anar kanske vart jag försöker komma.

Detta justeras lättast genom att ändra på skaftets vinkel i sidled. På dom två sakerna som finns vid fotknölarna, ibland märkta med texten canting(Det är egentligen inte riktig canting), kan detta justeras. Kan dessvärre inte hur detta görs på Lange, men på mina fischer skulle man vinkla fram yttersidorna för att få skaftet att luta mer utåt.

Du kan ju prova att ändra skaftets vinkel. Berätta gärna om det gav något resultat.

P.S Ännu lättare är att stoppa ned ett par pistkartor mellan innerskon och skalet på innersidan av pjäxan:P
Stoppa ned så många så att du märker skillnad.

Senast ändrad:
Härma denna killen istället...killen i filmen kommer inte att kunna producera mycket mer vinklar innan det tar tvärstopp...

/H

@MM
Intressant fråga. (Kanske missförsår jag den. "Går det att missförstå...så är jag på...")
Reilly McGlashan? Av rubrikerna på hans Youtube-klipp att döma så antingen en kille som
1. vet hur man hur man får träffar på youtube-sökningar genom att snika in på andra varumärken och namn.
2. är sponsrad av Ted Ligerty Group och Toyota
3. har humor, vilket hans övriga youtube-klipp vittnar om.
4. har en intelligens som överstiger min om inte någon pkt 1, 2 eller 3 stämmer då jag inte helt kopplar rubrikerna på en del av hans Youtube-klipp.

Kanske en kombination. Åker skidor verkar han kunna göra iallafall.

Tack
@Hendryx för det klippet! Många bra filmer om man söker på "Reilly McGlashan". Värd en egen tråd.

Senast ändrad:
Magido sa:
Mountain_Man sa:
För att det är flackt och han kör förhållandevis kort sväng i fallinjen! Desto brantare det är och ju mer du avviker från fallinjen desto mer isär med skidorna måste du för att behålla skäret. Om du studerar hela klippet ser du tydligt hur avståndet mellan skidorna varierar med svängradien och hur brant det är.

/MM
Så han behöver helt enkelt bara vinkla upp skidan mycket lite för att den ska upp på skär?
När jag först började åka skidor för en massa herrans år sedan så var jag självlärd.

Det var först för sisådär 4 år sedan som jag fick tips ifrån en riktigt erfaren skidåkare om min teknik.
Han studerade min åkstil och gav mig ett litet, enkelt tips...

"När du svänger så vinkla in knät på ytterskidan"

Detta gjorde jag... Och plötsligt åkte jag bättre än vad jag någonsin tidigare hade gjort.. (Med råge)
Jag minns åken den dagen som om det vore igår... Skidan slängde nästan iväg mig ifrån kant till kant när jag la lite tryck på skidan.... Min åkning förändrades för alltid, och skidåkningen som jag allt tyckt om gick ifrån att vara rolig till att vara helt magisk..

Nu trampar jag istället igenom skidan... Jag kör såpas fort att jag känner inte att jag får speciellt mycket tillbaka ifrån skidan när jag trycker på ur kurvan... Snarare blir den vobblig och orolig... Men det hör inte hit..

En liten följdfråga angående skidteknik:

När jag carvar så lägger jag fokus på att dra bak inneskidan något i samband med att jag lägger upp den på skär.. Är detta korrekt?

Min andra fråga är: Jag har mycket svårare att få samma tryck på innerskidan som ytterskidan.. Jag har läst att trycket skall vara ungefär samma.. Vilket för mig känns helt omöjligt.. Det är ju av uppenbara skäl lättare att vinkla in knät mer på ytterskidan än innerskidan.. Så hur tusan lägger jag mer tryck på innerskidan?

Jag kan carva snyggt och säkert i blåa backar..
Även i röda backar, men det dröjer inte många svängar innan jag ställer upp dom på sidan för att få ner farten.. Jag är inte farträdd, men jag litar inte på min körförmåga i dom hastigheterna... För när jag åker på fullcarve ner för en röd/svart backe så går det fort.. Ruskigt fort....
1. Vinkla inte bara knät på ytterskidan, du måste ha samma vinkel på innerskidan. Annars hamnar du upp i en A-frame (knäna ihop) och har bara skär på ena skidan: du måste kanta båda skidorna lika mycket. Vilket är svårt dock, jag har själv samma problem, man vågar inte riktigt kanta lika mycket där!
2. Dra inte bak innerskidan! Den ska vara lite lätt framför ytterskidan.
En video med bra övningar enligt mig!

Hej Beng122!

Nix...det är en riktigt dålig teknikinstruktion som bygger på en semiteknik med rötterna i den gamla tekniken för raka skidor...
Allt vad han gör med höften är dåligt...notera att hans motvrid gör att han får en extrem "bakfot" på yttern samt att innern åker långt fram...detta gör att han hamnar ur balans på båda skidorna och böjkurvorna blir helt fel på skidorna...yttern kommer understyra och innern kommer dingla som ett bihang...

Detta är mycket bättre då:

Senast ändrad:
Hendryx sa:
Hej Beng122!

Nix...det är en riktigt dålig teknikinstruktion som bygger på en semiteknik med rötterna i den gamla tekniken för raka skidor...
Allt vad han gör med höften är dåligt...notera hans motvrid gör att han får en extrem "bakfot" på yttern samt att innern åker långt fram...detta gör att han hamnar ur balans på båda skidorna och böjkurvorna blir helt fel på skidorna...yttern kommer understyra och innern kommer dingla som ett bihang...

Du han före Henrik :)

Nu för tiden vill man försöka hålla höfterna mer parallella med skidorna och undvika att "sitta" i stolen som i den video som Bngt122 länkade till.
I övrigt inget att tillägga annat än att det finns fler videofilmer som killen som Henrik länkade till och de är riktigt bra.

Hendryx sa:
Och så här ser det ut då en skolad utför det hela...

Notera hur hon försöker hålla höften parallellt med skidorna och driver på svängen med ett aktivt arbete genom att föra fram ytterarmen i svängen men inte över skidorna så att det blir en medvridning för att avsluta armrörelens men ett markerande som en stavisättning.

Mycket snyggt.

Hendryx sa:
Hej Beng122!
Allt vad han gör med höften är dåligt...notera att hans motvrid gör att han får en extrem "bakfot" på yttern samt att innern åker långt fram...detta gör att han hamnar ur balans på båda skidorna och böjkurvorna blir helt fel på skidorna...yttern kommer understyra och innern kommer dingla som ett bihang...
Håller inte helt med att allt han gör med höften är dåligt. I övrigt håller jag med att det inte blir bra när främre skidan åker bak och inre fram.

Hendryx sa:
För mycket boxad (stacked) för min smak. Men hans videor är ändå värda att titta på.

Ake_Astrom sa:
Hendryx sa:
Du hann före Henrik :)

Nu för tiden vill man försöka hålla höfterna mer parallella med skidorna och undvika att "sitta" i stolen som i den video som Bngt122 länkade till.
I övrigt inget att tillägga annat än att det finns fler videofilmer som killen som Henrik länkade till och de är riktigt bra.
"Nu för tiden vill man försöka hålla höfterna mer parallella med skidorna..." Det där köper jag inte helt. Är det någon skidskoletrend som jag inte vet om?

Att åka mer boxat (eller "stacked" som han säger i videon) har definitivt sina poänger och jag håller med om att hans videor är väl värda att titta på men det är *för* boxat för min smak. Min åsikt är att motrotation är en del av palletten i skidåkning och som du bör kunna och träna på, annars har man missat något. Sedan kan man åka med eller utan som man vill.

Kottla sa:
Ake_Astrom sa:
Hendryx sa:
Du hann före Henrik :)

"Nu för tiden vill man försöka hålla höfterna mer parallella med skidorna..." Det där köper jag inte helt. Är det någon skidskoletrend som jag inte vet om?

Att åka mer boxat (eller "stacked" som han säger i videon) har definitivt sina poänger och jag håller med om att hans videor är väl värda att titta på men det är *för* boxat för min smak. Min åsikt är att motrotation är en del av palletten i skidåkning och som du bör kunna och träna på, annars har man missat något. Sedan kan man åka med eller utan som man vill.
En del tycker om chocklad andra tycker om vanilj.
Smaken är med andra ord olika.

Det är ingen "skidskoletrend" i den ordalydelsen men klart något man framhåller i den mer moderna carvingen och på så sätt finns den även med i skidskolan :)

Tittar man på den kommande generationen av (och de nya etablerade) stjärnorna i alpina utförsåkning så framkommer det ganska tydligt att det inte sits så mycket i "stolen" längre.

Sen får man tycka om smaken av det eller inte, det spelar ingen roll för det är här för att stanna ett tag tills nästa utvecklings steg görs.

Det finns fortfarande fartåkare som åker mer "oldschool" och hävdar sig än så länge så det funkar.
Det funkar även att kliva runt i svängen ala Stenmark men inte heller det är längre det effektivaste och har spelat ut sin roll i tävlings sammanhang ;)

Ake_Astrom sa:
..
En del tycker om chocklad andra tycker om vanilj.
Smaken är med andra ord olika.
Japp, så är det. Och en del tycker om både och. :D

Ake_Astrom sa:
Det är ingen "skidskoletrend" i den ordalydelsen men klart något man framhåller i den mer moderna carvingen och på så sätt finns den även med i skidskolan :)
Förstår vad du menar. Men fortfarande är det så att del säger si och andra säger så, även om det under en period blir så att del säger mer si. Risken är man lite slänger ut babyn med badvattnet om man tar bort motrotation helt och hållet från lektionerna. Det tycker jag är lite synd :/
Ake_Astrom sa:
Tittar man på den kommande generationen av (och de nya etablerade) stjärnorna i alpina utförsåkning så framkommer det ganska tydligt att det inte sits så mycket i "stolen" längre.
Det där med att sitta i "stolen" får du gärna utveckla. Jag förstår inte helt vad du menar. Lågt åker man, iallafall i slalom.

Det är möjligt att man åker mer åt det boxade hållet idag än tidigare men tittar man på tävlingar i världscupen så blandar de att både åka boxat eller med motrotation, beroende på uppgiften. Vidare att det är mer åt det boxade i fartgrenarna och tvärtom när det svänger mer. Hursomhelst skulle bestämt vilja hävda att Shiffrin, Fenninger, Hirscher, Kristoffersen etc använder motrotation i sin pallett och de räknar jag som moderna åkare.;)
Ake_Astrom sa:
Sen får man tycka om smaken av det eller inte, det spelar ingen roll för det är här för att stanna ett tag tills nästa utvecklingssteg görs.

Det finns fortfarande fartåkare som åker mer "oldschool" och hävdar sig än så länge så det funkar.
Det funkar även att kliva runt i svängen ala Stenmark men inte heller det är längre det effektivaste och har spelat ut sin roll i tävlings sammanhang ;)
Det är väl mycket så för de flesta att de förfinar "sitt sätt" att åka och blir bra på det. Stenmark är väl ett bra exempel på någon som "hängde med i svängarna" och utvecklade sig kontinuerligt. För oss vanliga dödliga kvarstår frågan vad vi blir inspirerade av, HUR vi vill åka och vad vi finner roligt. Och där har vi mycket att ta av både från det ena och det andra. :D

Senast ändrad:
I skidskoleutbildningen ingår det att kunna hantera motvrid, eller motrotation, men det används framförallt i mindre svängar där krafterna är lägre och farten saktare. Sen krävs det duktiga tävlingsåkare för att åka korta svängar på rena skär så det är inget som det ställs krav på, bara att skidorna ska kantas aktivt.

I övrigt väldigt intressant diskussion som är värd att fortsätta på, risken med dagens utrustning är ju att motvrid blir en teknik som inte förs vidare utan riskerar att gå i graven.

Senast ändrad:

@Kottla
Ingen stans har jag skrivit att man tagit bort motrotation.
Cirka 3:04 in i videon som bengt123 länkade till så kan man sätta en pall bakom personen som åker och han skulle kunna sitta på den.
Det är vad jag menar och riktigt så åker man inte längre.

Titta på den videon igen och så den som Henrik länkade till med hans dotter så hoppas jag att du ser skillnaden i vart "baken" hamnar :)
Titta även på hur höften är placerad i förhållande till skidorna och hur långt fram innerskidan är jämfört med ytterskidan.

Det är lite kul att du räknar upp de namnen för om du ser på deras åkning så kommer du att upptäcka att de åker precis som jag beskriver men du måste titta på lite mer än just överkroppen ;)

Och precis som jonaslukarlsson skriver så blir motrotationen mycket tydligare ju kortare svängen är men fortfarande saknas stolen.

Alltså man måste kunna skilja på;
1. Medvridning/rotation
2. Motvridning
3. Förvändning
Inga av de står i konflikt med att vara boxad utan handlar mer om en separation mellan över och underkroppen. Det Åke pratar om är att vara inåtroterad i höften och det är aldrig bra, det som händer är helt enkelt att du kommer ställa dig på en relativt plan innerskida och det ger vare sig kraft eller fart.

Idag använder tävlingsåkare alla delar (utom att rotera in) aktivt helt beroend på var i svängen och hur terrängen ser ut.
Sen tycker jag att racekids av idag INTE kan hantera dem på ett effektivt sätt eftersom det INTE tränas eftersom de har tränare/föräldrar som inte förstår vikten av att träna upp rörelser i skidåkningen, men det är en annan tråd.
- anders

Anders_Nilson sa:
1. Medvridning/rotation
2. Motvridning
3. Förvändning
Inga av de står i konflikt med att vara boxad utan handlar mer om en separation mellan över och underkroppen. Det Åke pratar om är att vara inåtroterad i höften och det är aldrig bra, det som händer är helt enkelt att du kommer ställa dig på en relativt plan innerskida och det ger vare sig kraft eller fart.

Idag använder tävlingsåkare alla delar (utom att rotera in) aktivt helt beroend på var i svängen och hur terrängen ser ut.
Sen tycker jag att racekids av idag INTE kan hantera dem på ett effektivt sätt eftersom det INTE tränas eftersom de har tränare/föräldrar som inte förstår vikten av att träna upp rörelser i skidåkningen, men det är en annan tråd.
- anders
Fast den här killen säger att axlarna ska vara i samma 'riktning' som höfter etc om stacked (=boxad?)
har han fel?

erik_lagg sa:
Anders_Nilson sa:
1. Medvridning/rotation
2. Motvridning
3. Förvändning

- anders
Fast den här killen säger att axlarna ska vara i samma 'riktning' som höfter etc om stacked (=boxad?)
har han fel?
Bara för någon jocke sa det 2010 innebär ju inte att det är sant.....
Man kommer vara starkast i den positionen - ja, men effektivast? i en sjukt dynamisk sport där förutsättningen ändrar sig 20ggr/sekund - skulle inte tro det!
I ett visst läge, sure thing.
Det han praktiserar brukar benämnas med "park n ride" och det lite slöåkning, det blir liksom inte mer än det du ser i filmen, samma sväng, samma hastighet och noll dynamik.
Vill man skapa mer vinklar så krävs det mer separation, blir det brantare så krävs det mer separation.
Och åka runt med händerna i någon stålmannen position? Vem gör det?
Skidåkning utgår från fötterna och då måste man utgå från mötet mellan snö och skida, inte armarna.....
- anders

Senast ändrad:
haha, jag som trodde han var överguru...
ok, men faktisk skidåkning är ju en sak och teori en annan. Så betyder boxad/stacked att hela kroppen är i 'riktning med' skidorna eller betyder det inte det? Om det betyder att hela kroppen är vänd åt samma håll som skidorna står det åtminstone i motsättning till motvridning. Om det bara betyder att höfterna är 'i riktning med' skidorna står det möjligtvis inte i motsättning med motvridning. Pust... mycket 'med' och 'mot' nu.

Senast ändrad:
Ake_Astrom sa:
@Kottla
Ingen stans har jag skrivit att man tagit bort motrotation.
Cirka 3:04 in i videon som bengt123 länkade till så kan man sätta en pall bakom personen som åker och han skulle kunna sitta på den.
Det är vad jag menar och riktigt så åker man inte längre.

Titta på den videon igen och så den som Henrik länkade till med hans dotter så hoppas jag att du ser skillnaden i vart "baken" hamnar :)
Titta även på hur höften är placerad i förhållande till skidorna och hur långt fram innerskidan är jämfört med ytterskidan.
Jo, jag tittar vart baken hamnar och försöker dra mina slutsatser. Vad ska vad kalla detta då som Hendryx la in?
För lågt för en stol. Yogamattan kanske? :)

Vi får nog gå in på definitionen på motrotation. Jag har uppfattat att du menar att i modern carving så strävar man att hålla höften och skidorna i samma riktning. Jag menar att en viss motrotation av höften (inte axlarna) i förhållande till hur skidorna svänger är något du har glädje av kunna använda beroende lite på hur du vill svänga.

Ake_Astrom sa:
Det är lite kul att du räknar upp de namnen för om du ser på deras åkning så kommer du att upptäcka att de åker precis som jag beskriver men du måste titta på lite mer än just överkroppen ;)
Vad jag säger är lite beroende på situation så åker dom precis som du säger. I vissa situationer har dom dock höften i en helt annan riktning än i skidornas riktning utan att skidorna förkjuts mot varandra längsledes (alltså inte som i @bengt123s video och vad som är ganska vanligt att se bland nöjesåkarna). Förmodligen har dom spenderat en viss tid på yogamattan för det kan faktiskt bli ganska extremt.

erik_lagg sa:
haha, jag som trodde han var överguru...
ok, men faktisk skidåkning är ju en sak och teori en annan. Så betyder boxad/stacked att hela kroppen är i 'riktning med' skidorna eller betyder det inte det? Om det betyder att hela kroppen är vänd åt samma håll som skidorna står det åtminstone i motsättning till motvridning. Om det bara betyder att höfterna är 'i riktning med' skidorna står det möjligtvis inte i motsättning med motvridning. Pust... mycket 'med' och 'mot' nu.
Haha, jag har uppfattad stacked/boxat som du (tror jag) men själva definitionen kanske har ändrats eller utökats sedan 2010 ;)

Anders_Nilson sa:
1. Medvridning/rotation
2. Motvridning
3. Förvändning

- anders
Nu blir jag som
@Erik_Lagg lite förvirrad, så definitioner igen.
Förvändning?
Inåtvridning av höften? Menar du att vrida höften inåt i svängen eller mot svängens riktning?

Om vi tillsvidare skippar axlarna och överkroppen så menar jag (min definition), med motvridning, en motvridning av höften motsats svängen. Om du är någorlunda flexibel och har någorlunda koll på innerbenet så är smalbenen fortfarande parallella och skidorna förskjuts inte mot varandra i längdriktningen. Därefter kan man diskutera om man nu ska göra det och i sådana fall varför det är bra. Jag menar att det kan vara bra och jag kan se flera skäl. Detta då vid sidan om alla de förtjänster som jag också kan se med höftriktning=skidriktning varav några redan är nämnda i tråden.

Tycker att innerskidan på Ted Ligety här ligger rätt mycket före ytterskidan och det är så dynamiskt att det blir svårt att säga vad som är parallellt med vad.
mxKJBt38HWw[/MEDIA] 2015

Om man jämför med golf så har man ju analyserat sönder svingen där och ändå kan ingen säga att det finns en riktig rörelse. Det beror på den enskilda individens biomekanik.

kappakomplett sa:
Tycker att innerskidan på Ted Ligety här ligger rätt mycket före ytterskidan och det är så dynamiskt att det blir svårt att säga vad som är parallellt med vad.
mxKJBt38HWw[/MEDIA] 2015

Om man jämför med golf så har man ju analyserat sönder svingen där och ändå kan ingen säga att det finns en riktig rörelse. Det beror på den enskilda individens biomekanik.
Helt rätt, om man behöver de vinklar som Ted behöver för att göra den svängen han gör på ett par 195cm GS skidor med en 35m radie så kan man inte vara boxad och inte heller med paralella fötter, det går inte rent fysiskt.
Och vi kan beskriva en korrekt rörelsen med det finns ingen sväng som är rätt eller fel, bara tillämpad och satt i en kontext.
- anders

Kottla sa:
Anders_Nilson sa:
1. Medvridning/rotation
2. Motvridning
3. Förvändning

- anders
Nu blir jag som
@Erik_Lagg lite förvirrad, så definitioner igen.
Förvändning?
Inåtvridning av höften? Menar du att vrida höften inåt i svängen eller mot svängens riktning?

Om vi tillsvidare skippar axlarna och överkroppen så menar jag (min definition), med motvridning, en motvridning av höften motsats svängen. Om du är någorlunda flexibel och har någorlunda koll på innerbenet så är smalbenen fortfarande parallella och skidorna förskjuts inte mot varandra i längdriktningen. Därefter kan man diskutera om man nu ska göra det och i sådana fall varför det är bra. Jag menar att det kan vara bra och jag kan se flera skäl. Detta då vid sidan om alla de förtjänster som jag också kan se med höftriktning=skidriktning varav några redan är nämnda i tråden.
Motvrid = Motvridning utnyttjar kroppens tröghetsmoment genom att överkropp är vriden åt ett annat håll än underkroppen.

Förvänd = Förvändning innebär att man i förväg vrider in överkroppen i den kommande åkriktningen. Här kan man debattera om det är samma sak som motvrid eller ej.

Medvrid = Medvridning innebär att man med skidorna som mothåll vrider överkroppen för att sedan låta överkroppen dra med sig skidorna i vridningens riktning.

Och nu pratar vi bara i lodlinjen av kroppen och separation mellan över och underkropp.

Pratar vi sen att kantställa skidorna så kan man beskriva det med kantregulatorer, men det försöker man kommar bort från att prata om (och istälet prata om rörelser i kroppen som påverkar skidorna) men då pratar vi om knä, höft och hela kroppen.

Det som är lurigt är att på ett enkelt sätt kunna beskriva rörelser som påverkar oss och sen göra det utan att värdera det utifrån att det finns någon sväng som är rätt eller fel.
Beroende på var man är i en sväng så måste man förhålla sig till det och om man vill träna för att utvecklas så måste man dels förstå vad som händer men oxå kunna hitta metoder som en individ kan ta till sig och utvecklas utifrån.

Som skidlärarlärare så försöker jag skapa förståelse så att andra kan skapa och formulera individuella utmaningar.
Som coach försöker jag skapa rörelseutmaningar som inte ger något tydligt rätt eller fel utan snarare en känsla och ett bättre förutsättning.
Som forumtroll kan jag vara dryg och provokativ bara för att jag kan :)
- anders

Tack
@Anders_Nilson,..
Det låter bra. :) Jag tror på det där med att jobba med olika nycklar och se vad som händer. Jag har gjort så att jag jobbar med en nyckel i taget (motvrid har varit en sådan). Sedan har hjärnan en fantastisk förmåga att sätta ihop saker till en fungerande rörelse. Det hände för mig, en dag satt alla nycklar på plats samtidigt. Jag liksom vinklade bara...

Anders_Nilson sa:
kappakomplett sa:
mxKJBt38HWw[/MEDIA] 2015

Helt rätt, om man behöver de vinklar som Ted behöver för att göra den svängen han gör på ett par 195cm GS skidor med en 35m radie så kan man inte vara boxad och inte heller med paralella fötter, det går inte rent fysiskt.
Och vi kan beskriva en korrekt rörelsen med det finns ingen sväng som är rätt eller fel, bara tillämpad och satt i en kontext.
- anders
För att understryka, se svängarna vid t ex 0:14, 0:23 och 0:26. Men nog går det att hitta mer boxade svängar också.

Magido sa:
Hej

Jag anser mig ändå vara en medelåkare. Eller t.o.m lite högre.
Jag har åkt skidor i många år och har inga problem att åka på skär..

Men hur gör killen i detta klippet vid 4:52

Nu ser det ut som han åker på ett par Head Supershape skidor. Och jag åker på ett par GS-skida med större svängradie..

Men ändå. Hur kan han carva när han har benen så tätt ihop?
För att jag ska få upp skidan på skär så vinklar jag in knät på ytterskidan och på så vis går jag in i kurvan. Det har han ju omöjligt utrymme för här?

Mycket tacksam för svar

Tjena! Jag har inget bra svar på din fråga, men bara ett tips för framtida posts då jag (tydligen) är (lite) småpedant - man kan ju tydligen bädda in youtube-clip genom att använda youtubeknappen ovanför kommentarsfältet. [ youtube]--adressen--[ /youtube]

dont hate me <3

@Kottla
Det går alltid att hitta en sekvens/ögonblickssampling som stödjer det mesta man vill visa.
Jag hänvisar till de förklaringar som Anders_Nilson skriver då vi faktiskt säger samma sak men han gör det så mycket bättre än jag :)

Bara ett litet förtydligande om "stolen" den finns inte direkt bakom skidåkaren över skidorna utan snett bakom innan för skidorna ser du den inte så fundera lite på vad vi båda säger och se filmen igen så kanske den dyker upp :)

Och ett litet tillägg (som även Anders_Nilson skriver) skidåkning är inget statiskt tillstånd utan en ständig rörelse för att optimera just din position för att kunna utföra de kommande nödvändiga rörelserna inför nästa moment i just din skidåkning.
Det sista blev rörigt men hoppas du förstår vart jag vill komma.

//Åke

Om man är intresserad så finns det en bok som beskriver just rörelser:
https://alpintraningslara.se/
Sen finns det en till om man vill grotta ner sig:
http://www.amazon.com/Ultimate-Skiing-Ron-LeMaster/dp/0736079599

Men medskicket är att det där med rätt och fel är klart flytande och en rätt stor gråzon.
Att förhålla sig till rörelser är enklare eftersom vi pratar om vad kroppen klarar av och hur leder/muskler mm faktiskt fungerar.
Hur man sen tillämpar allt kommer antingen visa sig i WC där bäste man vinner och är snabbast ner givet förutsättnignarna som backe och bana ger åkaren.

- anders

Intressant diskussion! Det verkar skilja sig en del åt i olika länder. Jag har kämpat länge med att få "översätta" min SLAO 2 till den österrikiska nybörjarkursen för att få gå på deras fortsättningskurs, kan förstå nu varför de inte vill jämföra dem med varandra ;D Jag har faktiskt sett den där videon förut med den engelska skidskolan (?) där han förklarar "stacked" och inte riktigt hållit med, för det är helt annat än vad jag har lärt mig härnere... (Österrike) Och enligt mig är mina kollegor grymma skidåkare så skulle inte argumentera mot deras teknik! Här ska man ha separation mellan överkropp och underkropp, inte följa med armarna med skidorna. Vad som är vad i svenska termer, med- eller motvrid etc har jag dålig koll på, men i Kanada kallar dom det för "separation" och i Österrike för "basic position" och det är i princip samma sak. I övrigt har jag hört att i Japan så svänger man genom att vrida armen först i riktningen!

Senast ändrad:
Ake_Astrom sa:
@Kottla
Det går alltid att hitta en sekvens/ögonblickssampling som stödjer det mesta man vill visa.
Eller så hittar men en massa sekvenser ;) Jag tog tre snabba. Jag kan hitta många i det åket där Ligerty har tydlig motvrid av höften mot skidorna.
Ake_Astrom sa:
Jag hänvisar till de förklaringar som Anders_Nilson skriver då vi faktiskt säger samma sak men han gör det så mycket bättre än jag :)
Men jag tycker inte riktigt ni säger samma sak. Å andra sidan tycker jag att Anders_Nilson säger mycket av samma sak som jag. Det borde ju betyda att du och jag också säger samma sak. :-D
Ake_Astrom sa:
Bara ett litet förtydligande om "stolen" den finns inte direkt bakom skidåkaren över skidorna utan snett bakom innan för skidorna ser du den inte så fundera lite på vad vi båda säger och se filmen igen så kanske den dyker upp :)
Ah, tack för det förtydligandet, nu förstår jag din "stol" bättre. Kanske att man skulle kalla det för "bänken" istället. Ställ dig med skidorna parallellt med en bänk. Sätt dig. För att kunna sätta dig behöver du motvrida höften om skidorna fortsatt ska vara parallellt med bänken. Man kan testa motsvarande hemma i soffan och strumplästen.

Vad jag ser är att toppåkarna i världscupen tillämpar din "stol" (min "bänk") hela tiden. Se världscupen denna helg i SvtPlay eller nyare YouTube-klipp från världscupen. Använd pausknappen flitigt och du kan se svängar både med höft parallellt med skidorna och svängar med tydlig motrotation av höften. De tillämpar motrotationen utan att innerskidan hamnar framför ytterskidan och utan smalbenen formar ett A.

Min poäng är alltså att man fortfarande i hög grad tillämpar motvridning av höften. Det är därför jag undrar om det då är så omodernt. Hur bra det sedan är, det funderar jag faktiskt en hel del på.
Ake_Astrom sa:
Och ett litet tillägg (som även Anders_Nilson skriver) skidåkning är inget statiskt tillstånd utan en ständig rörelse för att optimera just din position för att kunna utföra de kommande nödvändiga rörelserna inför nästa moment i just din skidåkning.
Det sista blev rörigt men hoppas du förstår vart jag vill komma.
//Åke
Och vart jag vill komma är att göra så skarpa skärande svängar som möjligt :) Att jag skulle bortse från dynamik, rörelser och optimering av position i denna strävan är mig främmande.
Hälsar Stefan Thorslund ^^

Senast ändrad:

@Anders_Nilsson
Tack för tips på böcker.
Ja, det där med vad som är rätt och fel kan lätt leda fel. Sedan har vi olika smak också gällande både hur andra åker och hur vi vill åka själva. Intressant då vad som finns att tillämpa för att uppnå en viss typ av skidåkning. Men egen nördiga inställning är att alltid försöka åka på skärande sväng och att sladd därför rent principiellt är ett misslyckande. Det är om inte annat fostrande att tänka så för det driver mig att utveckla tekniken när det handlar om trånga passager, branter, folk i backen, uppkört underlag, vallar, pucklar med flera situationer. Även om jag inte alls är på samma nivå som världscupåkarna så är det ändå intressant att kolla WC och se hur de löser olika situationer. Som jag ser det är deras utmaning att så mycket som möjligt åka på skärande sväng och där har vi ändå något gemensamt. Och för deras del väldigt förenklat: Den som "carvar" bäst vinner. Hur gör dom bästa? Jag behöver inte vinna, men jag vill ha kul - och skärande sväng är mantrat.
// Stefan Thorslund ^^

@Kottla
Titta på videon som jag kommenterade och ser du inte skillnaden så vet jag inte vad du tittar på.
Stol eller bänk kärt barn med många namn, jag hoppas att du inte påstår att du ser den bänken i dagen GS?

Ny länk till videon

@beng122
Visst är det intressant. Jag håller med dig angående Österrikarna. Jag tror dom har ganska bra koll. Själv tycker jag om det här videon från dom:
Av kommentarerna på videon att döma räknar jag inte med att alla här ska gilla den. :)
Sedan är det lite knepigt med alla uttryck, t ex vad är underkropp och överkropp? Vart går gränsen? Jag försöker hålla mig till "motvrid av höften" i förhållande till skidorna, för att vara tydlig.

Sedan undrar jag över din punkt 2 i ditt förra inlägg. Varför inte dra bak innerskidan?

Senast ändrad:

@Ake_Astrom
Men!?? Jag har ju skrivit ända från början att jag ser det. :/
Ja, det är en tydlig skillnad mellan dessa två:
1.
(stacked, boxat, höft parallell med skidorna osv)
2.
(stolen, bänken, motvrid av höften osv)
Två stilar. Mitt råd är att man ska experimentera med båda. :)

Jag är ledsen om jag grusar dina förhoppningar men jag ser att motvrid av höften (stolen) tillämpas friskt i GS av vinnarna. Det är ju det jag skriver om du läser mina inlägg. Jag ser det i tävling efter tävling i många svängar (inte alla). Jag är heller inte helt ensam om att se det: http://harbskisysems.blogspot.se/2015/11/functiond-s-id-var-js-fjs-d.html.

I denna video
som
@Kappakomplett länkade förut är det tydligt om du fryser svängarna i t ex 0:14, 0:20, 0:23, 0:26, 0:29 osv.
/ Stefan ^^

@kottla det man kan säga när det gäller raceåkning så handlar det bara om att åka fortast, inget annat, gör man det med armarna över huvudet så sure, det har inget med stil att göra.
Dessutom på 195cm skidor i balkad backe, de kräver ju lite fart för att det ska hända något.
För att åka fortast så måste man maximera hur man jobbar MED krafterna och minimera hur man jobbar MOT desamma i kombination med rätt riktningsförändring.
Då pratar vi skär i fallinjen och så lite som möjligt som bromsar däremellan.
Det gör att de tjuvar lite på innern i vissa svängar och det leder till en viss rotation i höften.

Anders_Nilson sa:
det man kan säga när det gäller raceåkning så handlar det bara om att åka fortast, inget annat, gör man det med armarna över huvudet så sure, det har inget med stil att göra.
Dessutom på 195cm skidor i balkad backe, de kräver ju lite fart för att det ska hända något.
För att åka fortast så måste man maximera hur man jobbar MED krafterna och minimera hur man jobbar MOT desamma i kombination med rätt riktningsförändring.
Då pratar vi skär i fallinjen och så lite som möjligt som bromsar däremellan.
Det gör att de tjuvar lite på innern i vissa svängar och det leder till en viss rotation i höften.
@Anders_Nilson
Det du beskriver och det som Kottla hittar i de frysta svängarna med Ligety, är det det som kallas motvriden position (countered position)?

Jag hittade följande beskrivning till varför motvriden position behövs, är det en någorlunda korrekt beskrivning i dina ögon? Är motvriden position något WC-åkarna söker aktivt enligt beskrivningen nedan eller är det bara en effekt av att innern går något före (och innern går före pga den stora vertikala separationen av fötterna kombinerat med pjäxans begränsning att flexa fotleden)?

Counter serves a few important purposes. First, it orientates our pelvis towards the outside of the turn. That allows us to angulate and stay balanced on our outside ski, by flexing forward at the waist, which moves our Center of Mass towards our outside ski. That's in contrast to having to flex sideways at the waist to angulate, as you do when skiing square, with your pelvis facing straight ahead. We have a much greater range of motion when flexing forward at the waist than we do flexing sideways. That means counter provides more potential for strong angulation than does a square stance.

Generally, the more we tip our body into a turn, and the higher we tip our skis on edge, the more we have to angulate to stay balanced on our outside ski. This means higher edge angles generally require more counter, so we can achieve the angulation we need to remain optimally balanced.

The second benefit of counter is that it helps to pronate your outside foot. Pronation directs pressure to the big toe side of the foot. That just happens to be the side of the foot that stands above the turning edge of the outside ski. I's exactly where we want the pressure to be. It only takes a small amount of counter to cause pronation.

Tillbaka
Topp