Castbindning

Jonisen88

Medlem
Castbindning
Hej, har läst och hört lite om Cast Bindings. Är det någon som har erfarenheter kring dessa? Värt att testa? Är det enkelt att använda? Fördelar/ nackdelar?

Tacksam för svar och input!

Jonas

Castbindning
Fördelen är att du har en rejäl bindning utförs. Nackdelen är att det är fippligt. Finns behov av en P15/18 utför så är cast eller Duke pt16 de enda alternativen på marknaden.

Castbindning
Har ju skrivits en hel del om cast här.....

Såhär skrev jag på ett ställe om cast-systemet

Cast har jag bara kört en vecka med i Chamonix och även om man står stabilt med dessa så är känslan ändå inte lika gjuten som med en vanlig look pivot setup, beror nog till viss del på toleranser mellan ”skruvarna” och bindningsplattan, men när man väl åker så är det inget man tänker på. Att ställa om mellan åk- och gåläge tar minst sagt sin lilla tid så man är tveklöst klar sist av alla i gruppen och samtidigt är man konstant livrädd för att tappa look-tådelen när man skiftar om mitt på en bergssluttning……. sedan så är det även lite av ett företag att fippla med hälhöjarna när man väl traskar samtidigt som skidstopperserna kan han svårt att stanna kvar i upphöjt läge.

att kalla cast en hybridbindning är i min värld att ta i lite eftersom det är en hyfsad apparat att ställa om mellan åk- och gåläge och vice versa….. om man ytterst sällan turar eller har all tid i världen samtidigt som man prompt måste köra med look pivot 18 precis som Reine B så kan detta vara ett alternativ, men för oss vanliga dödliga så är detta bara ”mycket skrik för lite ull” då är shift en klart mycket bättre lösning om man inte vill gå hela vägen till tech?!

se nu inte detta som en diss av cast för det är det verkligen inte, för att ha en lösning som bygger på den legendariska Look Pivot så är detta en fantastisk produkt men den kommer med sina baksidor. Samtidigt så skulle jag välja en ren techbindning sju dar i veckan framför shift om jag ska tura lite oftare. Det handlar bara om vad man prioriterar och det finns en anledning till att korkskruven är det mest använda verktyget på en swiss army knife……

Castbindning
Ska väl tilläggas att dom precis har släppt en uppdatering på sin Cast binding. Undrar om den är mindre fipplig än den tidigare?

Castbindning
Ska väl tilläggas att dom precis har släppt en uppdatering på sin Cast binding. Undrar om den är mindre fipplig än den tidigare?
Att man måste byta tådelen borde väl finnas kvar och kan nog inte bli enklare än det är idag. Sen vet jag inte hur fippligt är det med låsning av bromsen eller hälhöjarna? Går det att göra något där?

Senast ändrad:
Castbindning
kollade in på deras web och det verkar som att det ända som är uppgraderat är tådelen……

så även om man tjänar lite tid där så är det knappast så att det väger upp får tiden man förlorar med att hälhöjarna är meckiga som f-n och att skistopperserna har en förmågaatt släppa titt som tätt.

Castbindning
Är man ute efter en rejäl bindning känns Duke pt 16 enklare att hantera. Det var i alla fall det som avgjorde valet för mig. Jag var skeptisk till den lösa tådelen men blev positivt överraskad efter att ha testat. Det enda som är lite bökigt är hälhöjaren som är lite svår att manövrera med staven. Sen vill man ha 200% koll på att tådelen följer med upp. Annars blir det jobbigt...

Castbindning
Har skrivit om Cast tidigare, så fippligt är det inte, har många vintrars erfarenhet av systemet. Ska sanningen fram är det bara rena tech som är snabbare, dock kräver det lite ordning och reda, är låsningen till skistoppern sådär ja; dvs går jag på skrå en längre bit på hård skare sätter jag dit en gummistropp, är hälhöjarna svåra att manövrera med staven ja, men jag har två händer och tio fingrar. Att glömma/tappa tådelar ser jag som en icke fråga; dvs är du slarvig och glömmer ofta saker köp inte. Behövs det? Beror väl lite på men har oförklarligt klivit ur shift flera gånger trots att jag är både noggrann med AFD och ser till att hålla tådelen minst en DIN över häldelen. Ren tech i hård pist ska vi inte tala om, vet inte hur många pre-releses jag haft men det kan fort bli rätt spännande. Det enda systemet som jag tillnärmelsevis litar på i samma grad är Duke PT16, men det är minst lika fippligt. Look P15/18 är fantastiskt, det löser ut endast när det ska, två minus finns dock den låga ramp vinkeln, men det är en ren vanesak, och att den roterande hälen ger en lite mer svårdefinierbar känsla för vad som sker runt hälen, jämfört med en traditionell fast häl typ Jester eller Attack.

Castbindning
Ja, både PT och CAST har som sagt begränsningar. Men man har oavsett ett grymt system om det primära är åkning och inte topptur hela dagarna. Jag ser det som en bonus att kunna ta sig vidare där liften tar slut. Efter tre år med PT16 är jag grymt nöjd. De är byggda som en stridsvagn och kommer hålla länge.

Castbindning
inte gå full blown Robban Olsson
AdobeStock_125906894-900x900.jpeg

Tillbaka
Topp