Catskiing i Canada

tapi

Ny medlem
Catskiing i Canada
Är det någon som har koll på hur det är med catskiing/Heli i kanadas mindre skidorter. Typ Red mountain, kicking horse, golden liknande?

Catskiing i Canada
Var i whistler,åkte en dag. Riktigt bra, nu hade vi tillgång till en hel del orörd snö och ett perfekt väder. Om du jämför med en heliskiing till en kostand av ca:7.500:- för 4 lyft..och 2.900:- och 9 åk och det är enbart puder känsla du är ute efter så är catskiing super vill du lägga till sceneriet och den mer "ensamma" turen ner så lägg pengarna på heli..båda är helt otroliga...

Catskiing i Canada
Ställer om frågan - åren har ju gått och det är säkert fler som är nyfikna:)
Alltså någon med koll och bra tips om catskiing i Canada. I Alberta samt BC.
Tacksam för förslag och länkar + tips om säsong och priser.
/Dax planera 2011

Catskiing i Canada
Kan tipsa om att inte köra i Revelstoke om det inte har kräksnöat eller de har utökat då catski terrängen är lättåtkomlig från systemet så det är väldigt många som bootpackar/hudar i området = ofta uppkört till olika grader.

Catskiing i Canada
Har för mig att Great Canadian har både heli och cat...dock inte 100%. Ligger mellan Kicking och Revelstoke. Har en del vänner som jobbat där och säger att det är sick!

Catskiing i Canada
Tack Jarle för synpunkten om området i Revy. Känner du till om det finns någon mer operatör i trakten av Revy, vid vägen upp mot Mica Creek ex vis eller vidare väster eller söderut?

Catskiing i Canada
Chatter Creek i Golden kör cat på andra sidan Mica Heli området. Mica utgår norr om Revelstoke, Chatter ifrån Golden. Du åker in en bra bit med skoter till deras lodge. De kör inga dagsturer. Det finns inga cat operatörer på streckan upp till Mica, bara massa snöskoterterräng. Fun!!! Island Lake lodge i Fernie har skön terräng. Sedan om du åker till Kootney /Nelson/ Whitewater området finns det en hel del cat skiing operations. Inga jättefallhöjdsmeter men skön skogsskidåkning. Retallack och Baldface är bra, kör flerdagars har jag för mig. Vallhalla Powdercats kör dagsturer. Mustang Powder finns också.
Cat skiing i Red Mountain skall tydligen vara väldigt platt. Inget kul!

Catskiing i Canada
henrikthk sa:
Tack Jarle för synpunkten om området i Revy. Känner du till om det finns någon mer operatör i trakten av Revy, vid vägen upp mot Mica Creek ex vis eller vidare väster eller söderut?
Är det ett ställe på jorden jag vill besöka så är det Retallack, som även TexasT tipsar om. Har iofs bara sett filmer där ifrån, men kika på Tanners filmer så förstår du varför.

Catskiing i Canada
Chatter Creek har jag kikat på, åkte också förbi avtaget dit vintern 2009, så det kan vara ett alternativ för oss. Men vi söker gärna operatörer som vi kan kontakta med kort varsel när vi är på plats och har skaplig koll på snöläget och som även kör dagsturer, vi är 9 pax. Vi kommer ha en rutt som inkluderar Revelstoke, Kickin\', Castle Mtn samt Fernie. Panorama har vi inte värderat klart än, ser ju intressant ut på pistkartor etc - men som vår kontakt i Pincher Creek uttryckte det \"That area is a bit on the dry side\", så det handlar väl om hur snöläget är just då. Lake Louise har vi också funderat på för ett kortare stopp om vädret är ok när vi är i krokarna.
Island LL har jag hört om och vad som gör terrängen skön vore kul att veta mer om.
Har börjat scouta operatörerna som finns listade på http://www.helicatcanada.com/catski%20members.html. Vore värdefullt att få koll på om den listan är hyfsat komplett eller om det finns andra nätverk att söka i och isfl länktips?

Catskiing i Canada
Åkte med powder cowboys för två år sen var riktigt bra bestämde oss för att ta en dag när vi var där och köpte in oss på en tur gick hur bra som helst, såg att dom inte skulle ha nåt i år men http://www.islandlakecatskiing.com/ har samma ägare som powder cowboy. ligger nån timme ifrån Fernie

Catskiing i Canada
MMM, pratade precis med marknadsföringskillen på Mica/Island/ Powder cowboy, de skall som el_molino redan nämnt inte köra PC i år. Men Island kör dagsturer för 390 bucks per dag. Sen finns det Fernie Wilderness Adventures också, jag har kört båda. Helt ok, Miljön är lite maffigare runt Island. Sen skall man också komma ihåg att de sällan tar vanliga gäster till de vassaste åken som du ser i skidfilmerna etc. Catskiing och helskiing är ganska snällt för det mesta för the general public. Catskiing är inte för alla, Men gillar man orört puder och skogskörning är det ett bra alternativ om det är uppkört i liftsystemen, det inte snöat på ett tag, du inte orkar hika eller har snöskoter. Guiderna hittar oftast orörd terräng flera dagar/veckor efter ett snöfall.
För övrigt är det inte så många fler Catskioperatörer på Revelstoke, Golden, Fernie trippen henrikthk. Chatter Creek kör som jag redan nämnt endast flerdagarsturer. Revelstokes catskiing var bra innan liftsystemet byggdes ut.

Castle mountain är också kul, oftast lite blåsigt på toppen dock så håll i hatten när du kliver av liften.
Lake Louise är vackert men se upp med sten i backen. It´s not called Rockies for nothing! SunShine village är otroligt platt men Delerium Dive delen e riktigt bra om man gillar lite brantare åkning. Lavinutrustning är mandatory dock trots att det är inom systemet.
Panorama har jag bara kört förbi, ingen info alls om skidorts-heli och catskiingskvaliten där.

Have fun, Tyckte du om Powder Mountain Snowcats här i Whistler kommer du ha kul på de andra områdena också.

Tillbaka
Topp