Centrera telemarksbindning?

bech

Medlem
Jag har köpt ett par head madtrix med en rottefella cobra bindning monterad på standardläget fast jag sa att jag ville ha den centrerad. Ska jag flytta bindningen till mitten eller ska jag låta den vara där den sitter nu? Jag har åkt typ två veckor på skidorna men jag har åkt en del telis innan. Skidorna har längden 172cm och jag är väl typ samma längd. Och förstörs skidan om man flyttar en redan ditsatt bindning?

Eftersom det är så många som tittat och ingen som svarat så ger jag mig på den här då ;)

"förstörs skidan om man flyttar en redan ditsatt bindning?"
Nej, man bör dock inte borra nya skruvhål inom 1cm från dom gamla.
Man bör även fylla igen de gamla skruvhålen. Lim duger.
Trälim för utomhusbruk fungerar bra både för skruvarna som håller fast bindningen och att fylla gamla hål med.

"Ska jag flytta bindningen till mitten eller ska jag låta den vara där den sitter nu?"

Jag är ju absolut ingen jibber och den lilla fakie-åkning jag gjort på telisar har väl inte direkt givit mersmak. Jag är å andra sidan gammal nog för att tycka att det är lite fjantigt att åka med ryggen i färdriktningen annat än som en skidvaneövning. ;)

Men om man vill jibba och åka fakie så bör man väl mittmontera.
Skidan lär väl förlora en hel del av sina åkegenskaper men livet är ju en kompromiss.
Tänk på att mitten på sulan inte är mitten på pjäxan eftersom "läppen" sticker ut framför foten.

Bra info om montering inklusive tips om hur man monterar telemarksbindningar på twintips finns här <a href="http://www.linken.no/mounting.asp">artikel på linkens websajt</a>

Lycka till!

Peace.
/rabbit

Tillbaka
Topp