Cervinia, bra eller dåligt? Börjar bli orolig!

Ruergard

Ny medlem
Hej!

Ja, som topicen. Bokade en resa med Alpresor idag till Cervinia och tog med ett liftkort till Zermatt. Funderar på om jag valde fel ort?!

Har tidigare besökt Hemsedal varje år och gillar skidåkningen där skarpt! Underbara backar, men lite för litet tyvärr... Håller mig mest i pisten men offpist skall testas på detta året är det tänkt. Ser mig själv som en god åkare som gillar fart.

Kommer jag då bli besviken på Cervinia? Vissa skriver att det är mycket transportträckor (tkr jag mig iofs läsa om alla ställen i princip..) och att backarna är flacka? Gäller det här för proffset eller är det verkligen så?

Snabba svar uppskattas, tack på förhand!

MVH
Ruergård

bra att fråga efter du bokat haha..

ont så har jag själv inte varit där men mina kompisar var där förra vintern och de tyckte att det var lite flacka backar... annars ganska bra.

Inga problem att avboka. :)

Alright, det här gjorde ju inte saken bättre. Kom igen nu! ;)

Vart borde jag styra kosan istället? Börjar bli tajt med resor nu verkar det som, skit!

Som jag befarade då.. hmm, vart skall man åka då? Var hittar jag snösäkerhet och sköna långa backar? Är det Frankrike med Val d'Isere och Val Thorens som gäller?

Du kommer inte att ångra dig om du gillar långa, breda pistade backar med fallhöjd på nästan 2000m, Zermatt är ett måste eftersom det ligger lätt åtkomligt i samma liftsystem och du kommer inte att tröttna på backarna, Dock så är det lite svårt att hitta bra offpistbackar.
Har själv varit där 5 gånger och det får absolut godkänt!!

Om du inte gillar Cervinia är det ju bara att pallra sig över till Zermatt. Ner från Stockhorn är ett riktigt härligt åk:)

Cervinia må vara platt men om du är van vid Hemsedal så kommer du inte att uppfatta det som platt för Hemsedal är verkligen platt om något....

Helt sjukt vad svårt det skall vara att hitta en resa då, varför kan det inte bara finnas en ort? ;) Ni som inte gillar Cervinia, vart tycker ni man skall dra sig istället? :)

Hur länge har du åkt skidor?

Seriöst för någon som bara har sett Hemsedal så är det mesta i alperna en ny kul upplevelse. Bara det att ha så mycke större fallhöjd gör ju jätte skillnad.

Dessutom så måste man ju börja någonstans. Man måste ha referensramar för att kunna veta vad man vill ha.

När du har varit i Cervinia så vet du vad du gillade och inte gillade med stället. Det kommer garanterat finnas både bra och dåliga saker med resan. Det kommer det finnas oavsett hur mycke besluts ångest och velande du än gör.

Det är första inte sista alpresan du gör.

Nästa gång kommer du ha lättare att göra ditt val för du vet mer än du gjorde när du valde din första alp resa.

Cervinia blir jätte bra som första resa.

Tex

Har åkt sen jag kunde stå på benen i princip... Borde bli en 12-13 säsonger allt som allt.

Så har jag resonerat också, men man vill ju ändå ha ut det mesta av resan när det handlar om så mycket pengar (iaf för mig).

Just nu lutar det åt att försöka hitta en resa till Val d'Isere eller Val Thorens som verkar ha mycket jämnare recensioner och vara mer omtyckta än Cervinia.

Stort tack för svaren hitills! Fantastiskt att kunna höra vad folk tycker så enkelt och fort, hejja internet!

Senast ändrad:
cervinia imponerade inte mig, flacka backar, tråkig skidåkning! zermatt däremot är helt fantastiskt med stora skidmöjligheter för alla typer, vill du ha med skidåkning ska du antagligen kanske ha valt Champoluc eller engelberg med alpresor, vill du ha fest inkluderat i din skidåkning ska du nog välja saalbach, badgastein eller verbier med Alpresor och vill du ha någonting mer prisvärt kanske du ska byta resebyrå=)

lycka till!

Alltså. Nu har jag ju visserligen inte varit i hemsedal, men skillnaden mellan alperna och svenska fjällen är enorm, precis som tex säger. Du kommer nog trivas på de flesta ställen och cervinia är nog inte ett dåligt val för en nybörjare, medel, eller avancerad åkare (läs: har åkt på vecko-semestrar, men kanske inte bott på skidort eller liknande). Eftersom du har tillgång till Zermatt finns det fin åkning även när det är dåligt med snö på andra lägre liggande orter.

Just själva Cervinia tyckte jag inte verkade så väldigt upphetsande när jag åkte över det med lift. Men som sagt, det sitter ihop med Zermatt och när du åker liften upp till toppen är det bara att peka skidorna åt andra hållet istället så åker du i deras liftsystem.

Detta borde för övrigt vara alpernas högsta liftsystem om jag inte har fel? Något att berätta för polarna när du kommer hem sen. Högt är det nog så det räcker iallafall. Och utsikten över Matterhorn är magnifik.

Dock är val d'isere och tignes en mer varierad ort och antagligen bättre fest. Hade jag fått välja hade jag åkt hit. Jag har inte varit i Val Thorens, vilket verkar mycket bra både på pappret och enligt utsago. Men som sagt, alperna är alperna och du kommer ha svårt att uppskatta sälen på samma sätt efter ett besök till bergen, var du än hamnar tror jag :)

Nu skall jag vara elak mot dig...

Men det värsta stället jag vet i Alperna är Val Thorens det representerar ALLT som är dåligt med Alperna. Här pratar vi transporter om något. Här pratar vi ton vis med idioter överallt i köer, backar, barer, resturanger och affärer. Allt är en evig väntan och trängsel med stressade svenskar, norrmän, engelsmän, danskar, tyskar, fransmän, tjecker och ryssar alla knör och är konstant stressade. Hotellen håller bulgarien standard och är nergångna, skitna, trånga och slitna.

Val Thorens i sig ligger ju högt och fint så det är snö säkert men det är blåsigt och snön är ofta vindpinad. Liftsystemet är stort och fint visst visst det är massa transporter som knyter ihop ett par berg.

Nää är det en ort jag aldrig kommer sätta min fot i igen i alperna så är det just Val Thorens.

TEx

Ni får vara så elaka ni vill, I don't really care! :D

Vill bara få ut så mycket av min skidresa! TexMuprhy, du verkar ha mycket gott att säga. Om vi glömmer Cervinia för nån sekund. Vart skulle du släpa dina skidor för en veckas åkning? :)

Stort tack till Frida-F och FF för informativa och bra svar också! Ovanstående fråga gäller ju självklart alla andra också! :)

MVH
Ruergård

Tja Ruergard, cervina är som sagt en lite flackare ort men det finns helt klart schyst offpiståkning, framsidan Plateau Rosa (under kabinen), Plan Maison(under kabinen), finns även en del schyst åkning att "hika" vid Cime Bianche och lättare skogsåkning vid Cielefto(franförallt om du är lite färskare i offpisten).Sedan finns det ju riktigt bra åkning i Zermatt från stockhorn finns några riktigt grymma repor även vid Rothorn finns det några bra åk(kräver dock ganska mycket snö, är en stenig del av alperna), finns även lättåkt men bra skogsåkning vid Schwarsee. Tror nog att du kommer att bli nöjd om du säger att du tidigare varit i Hemsedal. Val`disere har bättre pist åkning och lite bättre drag i byn(iaf i jämnförelsemed Cervina), finns även mycket bra offpiståkning bla Fornet mm. Hoppas det hjälpte något.

Visst vill du ha "the big stuff" så är väl Val'disere ett bra alternativ.

Jag fick aldrig åkt speciellt mycke när jag var där (halvdag innan jag skada mig) men det såg riktigt bra ut. Men precis som övriga stora franska ställen så lider det av extrem över befolkning. Jag gillar korta liftköer. Jag gillar att inte trängas med andra. Jag gillar att kunna glida in på en resturang och äta gott utan att behöva boka bord kvällen innan.

Skall du åka till Frankrike så glöm konceptet att gå ut och äta. Boka antingen lägenhet och laga mat själv eller halv pension. Dels är det dyrt att äta i franska skidorter och dels är det svårt att få bord.

Därför så tycker jag att om man ändå vill till frankrike så kan man lika gärna köra UCPA oerhört mycke resa för pengarna.

Jag vet inte kanske är det så att man måste göra dom stora orterna i alperna för att verkligen förstå tjusningen med mindre orter som är låg befolkade. Kanske måste man ha pissat mjölksyra på tredalarnas transport sträckor för att man skall inse att det inte är antalet nedfarter som gör en ort utan vädret.

Jag vill inte låta som den gamla bittra gubben men jag tror du kommer ha en bra resa vart du än åker och jag är övertygad om att du kommer ha en lista med bra och dåligt.

Tycker ändå att du skall åka till Schweitz eller Österrike.

Ischgl tycker jag faktiskt är en oerhört underskattad ort som har en bra by och mycke åkning. Jag har inte vart där på ett par år så jag vet inte hur illa det är med överbefolkningen där dock har jag hört att Österrike drabbats av mycke ryssar de senaste åren. Turismen från öst är ett problem då dom redan hårt belastade orterna belastas ännu hårdare.

Tex

Tack för ännu ett informativt inlägg, jag skall sova på saken och se hur det blir när jag vaknar imorgon. Man får ju ändå tillgång till både Cervinia och Zermatts backar. Borde räcka mer än tillräckligt och man borde kunna utveckla sin åkning rejält även utanför pisten. Så länge snön finns så lär jag bli mer än nöjd.

Som skrivet innan, stort tack till alla som tatt sig tid att hjälpa en (om något förvirrad ;)) skidälskare!

De lär ju inte vara dåligt men jag har dock aldrig vart där.Håller med föregående om att Val d'isere är jätte bra.( där har jag vart)

De lär ju inte vara dåligt men jag har dock aldrig vart där.Håller med föregående om att Val d'isere är jätte bra.( där har jag varit)

Det är ju jättesnällt att rekommendera rothorn och stockhorn. Kan man ta sig dit från botten på cervinia på mindre än 2 timmar en normaldag? Samma sak gäller även när man ska tillbaka till cervinia.

Tycker personligen att cervinia är flackt o tråkigt. Ska utvärdera om vad jag tycker om klein matterhorn i helgen igen men sist jag var där var jag inte imponerad.

Det mesta som skrivits stämmer väl ganska bra och visar bara att alla har sin uppfattning och sina preferenser.

Jag tror däremot att Cervinia passar dig väldigt bra, som ngn skrev, har du åkt mckt i Hemsedal kommer du inte uppfatta det som flackt.

För övrigt finns faktiskt en hel del lättillgänglig off-pist, oftast orörd som passar perfekt för den som bara vill njuta av orört puder eller som i ditt fall kanske inte är så van. Jag har hört många som klagar på den flacka off-pisten i Cervinia, men om man inte är riktigt duktig så kommer man långt med det som erbjuds i Cervinia. Sen finns som sagt Zermatt.

ALLA ställen i alperna slår Norge, Sverige!!! Jag skulle inte rekommendera dig att åka till frankrike om du gillar att åka pist och inte gillar gamla sega liftar och liftköer. Frankrike har grymma berg men i pisten finns till 70 % puckel. Italienarna och Österrikarna kan pista!! Där har du manchestermatta varje morgon i alla backar samt mindre hets om den offpist som inte kräver guide. Har åkt till alperna i över 20 år ett par gånger per säsong. Jag gillar både att leka Anja Persson i pisterna och åka om alla samt att åka brant offpist utan att skrika "tuffa" ord hela tiden. Mitt favoritland är Österrike pga: mindre "svenskar med tuffare utrustning än skidåkning", bara supermoderna liftar UTAN köer, grymma pister, lättillgänglig offpist som inte blir uppåkt efter 2 timmar, trevligt folk, gemytligt, ok priser, vackert samt riktigt hög standard på allt. Som kuriosa kan jag säga att det billigaste sunkboendet vi hittade i Cervinia kostade 80 E / natt och senast i österrike (Stubai) bodde vi mitt i byn med bra frukost riktigt bra standard med balkong för 22E/natt.

Kan ju tillägga att det är rätt dumt att rekommendera Val Thorens till ngn dig som gillar pisten då i princip all pist där är puckel. Iof kul men inte om man vill åka snabbt. Hela val består ju av svenskar med toppryggsäck (why??), extremlagg (why?), sladdsväng och pissiga på offpiståkning. Dock är val riktigt stort och mäktigt.

Jag kan varmt rekommendera carvinia+zermatt, var där förra vintern och jag gillade stållet även om backarna kanske är lite flata. Det kan ofta vara blåsigt uppe även omdet skulle vara helt lungt i byn, dessa dagar då vädret e dåligt kan man inte komma över till zermatt. Men då man kommit över dit, tagit ett par å på den sidan, kabinen upp till klein matterhorn väntar ett häligt åk ner till byn om du stannar i byn blir det fallhöjd på 1900m och längden på åket 16km om jag inte minns helt fel. dessutom kan man fortsätta ända ner till valtournenche, 500m lägre ner isåfall skulle åket bli 21km tror jag. Inte så brant men du borde nog hinna få upp farten :)

Val Thorens var kasst senast jag var där... men nu har jag beslutat att de det en ny chans redan i början av december. Hall tummarna för att det finns snö! Jag är övertygad om att Zermatt o Cervinia är bättre, men en chans till ska VT faa innan jag tar ner skylten.

Nej, du kommer inte att bli besviken på Cervinia/Zermatt. Minsta titt på pistkartorna avslöjar raskt ett system med pister och offpist i alla svårighetsgrader, helt ärligt! Men visst, vill du flackåka så är ju inte det ett problem heller. Sen kanske byn Cervinia inte är så upphetsande. Det var nu ett tag sen jag var där, jag har parkerat i Zermatt dom senaste gångerna. Men något etablissemang i Cervinia av godkänd klass för dig och din åldersgrupp hittar du garanterat!

/A

Senast ändrad:
om du vill till italien och vill se matterhorn (om än på lite längre håll än i cervinia) håller jag med en av de tidigare talarna. dvs välj champoluc/gressoney/alagna. alpernas bästa åkning. i alla fall om man vill ha seriös off-pist. men även najsa pistområden. vill du partaja kan du dock glömma dessa ställen. men vill du köra skidor seriöst e det ruggigt bra.
/andy

har varit i Cervinia 4 veckor samanlagt.

Cervinia är billigare än Zermatt sidan när det gäller boende och annat. (enligt mina erfarenheter.)

Att åka dit och bara köpa liftkort för italienska sidan är som att åka till sälen och bara åka på högfjället ;) Man missar massor.

Cervinia är lite flackare än Zermatt men helt okej åkning, långa och breda pister. Det går även att ta sig över till Valtournenche och åka ända ner till byn vilket ger ett långt fint åk.

Liftarna är lite äldre i cervinia så om det börjar blåsa lite för mycket så stänger dom gärna vissa liftar har jag märkt.

Offpist finns det en hel del, italienarna brukar hålla sig i pisterna för det mesta.

På helgerna kan det bli förbannat mycket folk i pisten eftersom många italienare åker dit då.

Zermat lång mycket bättre än ...val d´isere som jag tycker är litet, flackt.... (och dit skall jag över nyår...hmmm...logiskt ?....)

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp