Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Prova sök på diverse skid värkstäder i stan.Perra88 sa:Tjenare.
Så där då är man nere o in packad i lägenheten.
Ingen som har någe bra tipps på vart man kan ragga sig ett jobb?
Är en positiv 23 åring som älskar livet, jobbat på skid värkstad 2 säsonger, med mera!
skicka gärna ett PM
Älskade (älskar?) Jims geniala idé hur ni skulle koka gröt vid elementet och äta er ur lägenheten. Så ja, glöm inte havregryyyyneeen!!Blidee sa:Havregryn! För fan Jim, glöm inte havregryn!bagge_87 sa:det hær e fan katastrof!
pack listan før i år ær t-shirts, cykel, klætter grejor longboard, solkræm, har jag glømt nått ?
kolla med SOLE, ligger precis andra sidan larven vis süd... dom e grymma som 3, hælsa från mr epoxi med :P om dom kan erbjuda jobba eller inte ær en annan fråga =) men va en svensk som va dær førra året¨.... fråga efter stevenPerra88 sa:Tjenare.
Är en positiv 23 åring som älskar livet, jobbat på skid värkstad 2 säsonger, med mera!
skicka gärna ett PM
Var förbi där och snackade lite. Skulle komma tillbaa i börgan på dec då han viste vilka som skulle komma tillbaka eller ej!bagge_87 sa:kolla med SOLE, ligger precis andra sidan larven vis süd... dom e grymma som 3, hælsa från mr epoxi med :P om dom kan erbjuda jobba eller inte ær en annan fråga =) men va en svensk som va dær førra året¨.... fråga efter stevenPerra88 sa:Tjenare.
skicka gärna ett PM
Gäller det de mesta prylarna så som ryggsäck, goggles etc?Erika87 sa:Köp där nere från Conrad så slipper du extra skisfrakt
Hittar du inget rikitgt bra här hemma rekommenderar jag att köpa skidor nere i Chamonix. Inte dyrare, lite billigare om något skulle jag nog säga. Största anledningen är att om något krånglar kan du gå tillbaka och få hjälp och pajar skidorna, (skidor tenderar att falla i bitar) så kan du ofta få ut ersättning, nya skidor, vilket är mycket jobbigare att få i Sverige när du är i Frankrike. Vill du köpa billigare, kan du alltid köpa på sportkonrad som har det mesta.zink sa:Heej!! Åker snart ner och är så taggad! :D Är dock en sak som jag med min extrema beslutsångest håller på att fräta upp min hjärna med. Köpa skidor här eller där nere?? Någon som vet hur priserna på skidutrustning är i Chamonix jämfört med här i Sverige? Alt finns det fler fördelar med att köpa på plats även om det är lite dyrare?
tacksam för svar
Katarina
Agreed!Giebat sa:Nä nu kliar det för mkt i benen nu får det se till att komma snö, flyger 1.e dec och hoppas jag anländer till ett vinterlandskap då!
det enda vettiga...bagge_87 sa:det e ju bara køpa hellbent det e ju en optimal vardagsskida i cham.....
Okey tackar. Har några jobb på G oxå så det ska nog lösa sig, men tackar för tippset!RobertMaansby sa:Hittar du inget rikitgt bra här hemma rekommenderar jag att köpa skidor nere i Chamonix. Inte dyrare, lite billigare om något skulle jag nog säga. Största anledningen är att om något krånglar kan du gå tillbaka och få hjälp och pajar skidorna, (skidor tenderar att falla i bitar) så kan du ofta få ut ersättning, nya skidor, vilket är mycket jobbigare att få i Sverige när du är i Frankrike. Vill du köpa billigare, kan du alltid köpa på sportkonrad som har det mesta.zink sa:Heej!! Åker snart ner och är så taggad! :D Är dock en sak som jag med min extrema beslutsångest håller på att fräta upp min hjärna med. Köpa skidor här eller där nere?? Någon som vet hur priserna på skidutrustning är i Chamonix jämfört med här i Sverige? Alt finns det fler fördelar med att köpa på plats även om det är lite dyrare?
tacksam för svar
Katarina
Sen vet jag inte hur mycket du åkt innan och vad du planerar göra i Chamonix och vilken budget du ha för skidor osv? Kan vara bra och åka nere och prata med folket man ska åka med och sen bestämma vad det är för skidor man tror man kommer ha bäst användning för där nere. Ska man börja tura mycket, (rekommenderar varmt) eller ska man endast vara i systemet. Ska man köpa separata turskidor eller köra nån slags kombo.
Inget att tänka för mycket på, sluta frät huvudet.
Perra88
Det finns en skidshop som ligger i Chamonix Sud på andra sidan mot bowlingen/busstationen. Där jobbade en polare 06/07, han snackade ingen franska men jobbat i skidshop innan. Du kan ju höra där. Verkade som ett sweet jobb för några år sen.
Jag betalade 822 för mitt när jag köpte det nu.CarolineML sa:En liten fråga, är det någon som vet vad priset är på ett mont blanc unlimited skipass inklusive rabatt (om man bokar innan den 30:e november)? Har inte riktigt förstått om 822 € är exklusive eller inklusive rabatten?
Tacksam för svar!![]()
Som jag uppfattat det kostar det 833 (inklusive frakt om man nu valt det) nu innan november månad är slut annars gick det på 1400 - http://www.chamonet.com/lifts/ski-pass-prices.htmlCarolineML sa:En liten fråga, är det någon som vet vad priset är på ett mont blanc unlimited skipass inklusive rabatt (om man bokar innan den 30:e november)? Har inte riktigt förstått om 822 € är exklusive eller inklusive rabatten?
Tacksam för svar!![]()
brukar ligga runt 164 decibelpablomoses sa:Jag och en vän har fått ett boendeförslag från hans arbetsgivare, det står lite luddigt i mailet han skickade.
"The only down point being it looks over a nightclub which is open until 4am, but I am not sure how the noise is to be honest!" Någon som vet hur ljudnivån ifrån Le garage är?
tack tack!
sist jag var där skrek jag jättejättehögt, så ibland kan den nog ligga på 200-210 faktiskt.Palish sa:brukar ligga runt 164 decibelpablomoses sa:Jag och en vän har fått ett boendeförslag från hans arbetsgivare, det står lite luddigt i mailet han skickade.
"The only down point being it looks over a nightclub which is open until 4am, but I am not sure how the noise is to be honest!" Någon som vet hur ljudnivån ifrån Le garage är?
tack tack!
Visst gäller carte niege bara i Chamonix? Det måste väl finnas någon försäkring som täcker för hela unlimited-kortet (cham, verbier, cormayeur).Teddan sa:Ok, nu ska vi klara ut det här en gång för alla. Det så kallade \\\"carte neige\\\" som säljs av Compagnie du Mont Blanc (liftföretaget) är en tilläggsförsäkring för sjuktransport INOM skidsystemet. Dvs både i och utanför pisten i närheten av liftarna, eller ännu mer precist om du får hjälp av en pistör el vårdpersonal anställd av pistbolaget (inkl hämtning av heli inringd av dessa) Har du detta tillägg får du hjälp både snabbt och enkelt. Har du INTE det kan det vara väldigt omständigt att få snabb hjälp då de måste ta ner dig på \\\"billigast möjliga vis\\\". Samt att du senare måste klabba med försäkringsfrågor innan du får hjälp på sjukhus. För veckoturister kallas denna försäkring \\\"carre neige\\\" och läggs till på själva liftkortet (mot avgift på 4-5€/v).linkan_110 sa:snackade med min polare om det idag och han hade haft båda, Jag hade inte velat ligga där med brutet ben och svår terräng och försöka förklara på franska att man har försäkring i sverige. Kör på båda så är saken biff !Henck sa:Dock täckte min kostnader för sjuktransporter, står inget om att den inte inkluderar heli. Jag menar bara att det är dumt att ringa sitt försäkringsbolag och säga \\\"hej, jag ska åka offpist i frankrike i 5 månader\\\", det blir garanterat dyrt.
carte niege kan ju vara bra att ha, jag vet inte hur det fungerar i cham, blir man inte hämtad om man inte har carte niege?
ALL ÖVRIG BERGSRÄDDING I FRANKRIKE ÄR GRATIS och sköts (i CHX) av Le peloton de gendarmerie de haute montagne, Bergspolisen. (dvs allt UTANFÖR liftsystemen) För att nå dessa ringer man +34(0)450531689.
Hoppas ni får en fantastiskt säsong i Cham!
Lev väl
Inte bara menat till dig, utan till alla som pratat med sitt försäkringsbolag, word of warning, det räcker inte med att någon säger det. Om det inte står i avtalet att det ingår så skulle jag utgå från att det inte ingår.Erika87 sa:Visst gäller carte niege bara i Chamonix? Det måste väl finnas någon försäkring som täcker för hela unlimited-kortet (cham, verbier, cormayeur).
Frågade mitt försäkringsbolag (if) om förlängd reseförsäkring och den skulle kosta 5610 kr för ett år och då ska ambulanshelikopter (även utanför pisten) och flyg hem till sverige ingå om det behövs. Vet inte om det är dyrt/billigt, vad betalar ni?
Alltså man blir ju bara mer och mer förvirrad! Detta fick jag från mitt försäkringsbolag:Pontus90 sa:För er som undrar om försäkringar så ska ni alltid se till att fixa det europeiska försäkringskortet. Det innebär att ni får vård "på samma ekonomiska villkor som invånarna i landet". Det underlättar jättemycket att trycka det kortet i ansiktet på fransmän som i övrigt främst vill att ni drar åt helvete.
Inte bara menat till dig, utan till alla som pratat med sitt försäkringsbolag, word of warning, det räcker inte med att någon säger det. Om det inte står i avtalet att det ingår så skulle jag utgå från att det inte ingår.Erika87 sa:Visst gäller carte niege bara i Chamonix? Det måste väl finnas någon försäkring som täcker för hela unlimited-kortet (cham, verbier, cormayeur).
Frågade mitt försäkringsbolag (if) om förlängd reseförsäkring och den skulle kosta 5610 kr för ett år och då ska ambulanshelikopter (även utanför pisten) och flyg hem till sverige ingå om det behövs. Vet inte om det är dyrt/billigt, vad betalar ni?
"Off-pist i anslutning till liftsystemet med certifierad guide" brukar väl kanske finnas, men det täcker inte så mycket egentligen. Majoriteten av off-pist åkningen sker inte i samband med liftsystemet och utan guide. Jag tvivlar starkt på att framsidan av GM räknas som "i anslutning till liftsystemet".
Min försäkring kostade runt 3000 från IF men jag hade även från saluansvar tror jag. Men det var för 5 månader, sedan tror jag att det är olika avtal beroende på vilket län man kommer från.Erika87 sa:Alltså man blir ju bara mer och mer förvirrad! Detta fick jag från mitt försäkringsbolag: ...
Jag vet inte riktigt vad du menar, men nej, mer komplicerat än så blir det faktiskt inte om du är i behov av vård. Även fransmännen vet vad kortet innebär, nämligen att du har rätt till vård. Dessutom så behövde man bara betala 20% av kostnaden kontant i direkt samband med vården förra året, vet inte hur det är nu.Onlytelemark sa:Till Pontus90,, Det är mer komplecerat än att trycka upp europeiska försäkringskortet i ansiktet pa en fransman, till att börja med, är du stöddig här sa blir du arrogant bemött det kan jag lova,,, sedan pa samma ekonomiska villkor som invanarna i landet, det innebär,, här fungerar det sa att vid besök pa sjukhus osv betalar vi för varden/undersökningen, sedan i efterhand betalas pengarna tillbaka med automatik till varan franska bank, men det innebär att vi maste ha ett sa kallat "carte verte" med franskt socialförsâkringsnummer, men utan kontanter eller att betala via kreditkort far vi ingen hjälp, sa da kan du sta där o se korkad ut med ditt europeiska försâkringskort, sa ordna med en egen xtra försäkring för er egen skull,,