Chamonix V.9

Spa-rn

Ny medlem
Chamonix V.9
Jag och ett gäng sköna killar åker buss ner till en "sinnesvecka" i Chamonix. Förra året var vi i Val Thorens och nu blir det alltså Chamonix. Har ni några tips om antingen uteliv eller skidåkning i Chamonix så svara gärna på detta då! Om ni vill ha tips om saker och ting i VT är det abra och fråga!

Chamonix V.9
Både utelivet och åkningen är riktigt bra och ni behöver inte leta efter något av det. Det löser sig när ni kommer dit.

Chamonix V.9
Southbar och Le Garage is the place to be efter liftarna stänger. när ni kommer til chamonix sök reda på någon lokal på ett hotell eller i en affär(du fattar) fråga vart åkningen är bra. annars så är åkningen på aguille midi nice och grand montes samt brevant är också riktigt fina ställen.

mitt tips är att höra med locals dom vet alltid vart du ska ta vägen ;)

när fylle suget börjar så leta efter ett litet gatukök på chamonix main street, just detta gatukök har en Chamonix speciall burger med pommes på och massa grejjer, hemmagjort kött osv.

Bästa fylle snacken någonsin.

Chamonix V.9
Hoppas ni lyckas komma in, kan vara rätt hårt på 18 runt vecka 9 på south bar.

Om ni behöver hjälp så hör av er till mig, men priset för en kvälls fylleguidning är en oskuld, alternativt två panelhönor.

Chamonix V.9
Le Garage är som en finlandsfärja vid kaj, pricka in gäst djs på La Cantina istället och missa inte hamburgare på MBC. Käkar ni lunch i stan någon dag så kläm in er på Poco Locos övervåning och ta en burgare med pommes i, riktigt fin den med..
Var det jag kom på sådär direkt, afterski görs bäst på Chambre 9 men som någon skrev innan stämmer, ni behöver varken leta eller fråga mer än en person för att få reda på det.

Chamonix V.9
Kan också voucha för burgarna på MBC. Har själv utfört många smakprov (ca en burgare om dagen) när man stod där och stekte hela vintern 06 ;)

Chamonix V.9
Har några åktips. På Brevent ska ni åka Hotellet, ni åker kabinen upp till toppen och åker sedan ner tills backen "vänder håll" i en u-kurva typ (det är bara några få fallhöjdsmeter ner) då drar ni rakt på upp mot berget och skråar på baksidan, antagligen är det spårat hela vägen fram. Sedan åker ni ner mot liftarna. Brant å fint åk men var försiktiga då det är rätt kritiskt område om en lavin går.

Annars har ni drömskogen på GM som e fin vid snöfall och Le Tour är ett grymt underskattat, lekfullt område där ni helt klart ska åka. Flégère har fina ytor också.

Om ni vill ha party är ju South Bar, Garage och Chambre klassiker såklart. Bra drag å bra öl.

ha så roligt

Chamonix V.9
Skulle enbart råda en nybörjare att åka här (hotellet) om det är tämligen välspårat... Och självklart med trancievers osv. I början är det klokt att välja välspårade delar på hotellet, jag har sett en certifierad bergsguide dö när han tog sig en flygtur utför en klippa här.

Med det sagt är det ett mycket trevligt offpiståk, med många trevliga branta linjer. Inte alltför svårorienterat, men ändå ganska många olika linjer så varva upp det ett par gånger i de uppspårade delarna innan du går på upptäcktsfärd. Så du vet vad du ger dig in på.

Sen är egentligen den största rekommendationen jag har när det gäller åkning i området att hyra en bergsguide med bästa polarna och ta en vända på valle blanche. En mycket annorlunda och trevlig erfarenhet om man inte prövat på det tidigare! Och detta behöver man inte alls vara någon slags expert för att göra.

Men eftersom ni är ute efter en "sinnes" vecka så antar jag att ni inte ens kommer köpa liftkort? ;)

Chamonix V.9
så jävla taggad man är då :D:D

haha jo visst blir det skidåkning (bräda för mig dock), blir nog nästan varje dag. vi räknar ju med ungefär 50% op 50% fest

btw kimmie, blir nog ny bräda, daggan är ju för lättövertalad :D

Tillbaka
Topp