Chamonix: Vilken månad är det bäst att åka dit?

silvertejpen

Ny medlem
Jag och ett gäng vänner håller på att boka en resa ner till Chamonix. Det jag vill veta från era erfarenheter är när det är bäst att åka ner dit? Samt vad rekommenderar ni gällande restauranger, aktiviteter, barer samt vilka platser som är värda att besöka?

Tack på förhand.

När: Min erfarenhet är att Mars månad är bäst.
Lite mindre turister, mycket snö och gött väder.
Brukar alltid komma ett par dump i mars.

Restauranger: MBC klar favorit. Munches klar tvåa.

Barer: SouthBar är det som gäller..

Aktiviteter: I mars/april brukar klättringen har kommit i gång i chamdalen. Annars kan du alltid simma med massa fransmän i speedos i lokala badhuset. Eller se på ishockey.. eller prova monoski. Låna en cykel och hajka Brevent-stigarna. Vandra. Eller åka skidor då..

Edit: Mer att läsa här: https://www.freeride.se/skidorter/chamonix/

Senast ändrad:
Eric_W sa:
När: Min erfarenhet är att Mars månad är bäst.
Lite mindre turister, mycket snö och gött väder.
Brukar alltid komma ett par dump i mars.

Restauranger: MBC klar favorit. Munches klar tvåa.

Barer: SouthBar är det som gäller..

Aktiviteter: I mars/april brukar klättringen har kommit i gång i chamdalen. Annars kan du alltid simma med massa fransmän i speedos i lokala badhuset. Eller se på ishockey.. eller prova monoski. Låna en cykel och hajka Brevent-stigarna. Vandra. Eller åka skidor då..

Edit: Mer att läsa här: https://www.freeride.se/skidorter/chamonix/
Kan bara hålla med! Mars är perfekt och mbc självklar restaurang och southbar självklar bar!

Möjligen skulle jag satsa på januari, har personligen fått bättre puderdagar då i Chamonix. De gånger jag fått puder i mars har det varit lite för kallt så snön blivit tung ganska fort, i januari har det varit kallare och snön då hållt sig bättre!

Jag skulle liksom rollinsnow säga att januari är att föredra. I mars finns risk att solen förstör nysnön ganska fort. Omöjligt att förutspå väder för just denna vintern givetvis men generellt. Dessutom större chans på att snön ligger längre ner i dalen vilket möjliggör några av dom finaste åken.
Gällande restaurang är ju MBC en självklarhet på måndagar. (Rabbaterat pris på kyllingen!)
I övrigt har Munchie högre standard på maten men priserna är därefter också.

Som hängbar för att träffa folk å dricka öl är dom personliga favoriterna Southbar och Münster. (båda ligger på "süd-torget") Något som inte får missas om man är veckoturist är givetvis ett besök på Chambre neufs afterski.
Och kom ihåg! I frankrike är det kannor som gäller inte dricksglas ;)
Ha d gött!

Ja har bara vart där i januari men då var de i alla fall sjukt bra snö! Och de var inte var inte särskilt kallt heller... Men man kanske bara hade tur?

Blir nog veckan som skiftar från januari till februari.

Tack för alla tips!
Kommer ni på fler så är det bara att skriva!

Hej Allihopa....

Tack för all go kritik av baren (South Bar) men bara för att informera er att jag har nu sålt baren till några sunkiga fransmän. Så tio år av South har gått i graven. Men tack för er tid där. Vi ses.

Johan "Sunkan" Sundberg

Va faaan , kommer dom fortsätta med samma koncept?
Eller blir de ännu en gaybar i Sud?

öh, ONT så är det omöjligt att säga om du får åka mest puder i jan, feb, mars,.... eller april. Så det spelar inte så stor roll. Om man däremot gillar att tura är det helt självklart att man åker i april. Eller tom. maj.

Nu har du kanske redan bokat, men om du har som mål att vara säker på att åka puder (eller så säker som möjligt), är det bättre att välja någon vecka i typ februari/mars när inte alp-folket har storhelg och boka en flygbiljett till zurich. Och sen bestämma i sista stund till vilken sida av alperna ni ska fara. Kan va värt att pröva nästa gång.

december är bäst då e det inget folk :D kan man ju åka ospårat en vecka istället för en timma :P

Sunnkan sa:
Hej Allihopa....

Tack för all go kritik av baren (South Bar) men bara för att informera er att jag har nu sålt baren till några sunkiga fransmän. Så tio år av South har gått i graven. Men tack för er tid där. Vi ses.

Johan "Sunkan" Sundberg
men nej :(

blir hockey matchen av ändå ? hoppas hoppas

Tillbaka
Topp