Chargevänliga pinbindningar

Någon som har någon koll på Fritschi Tecton, är den bättre än markers kingpin? Finns det andra alternativ på pinbindningar som är chargevänliga?

Tectonen tror jag är relativt obeprövad av Freeride:s användare. Finns dock en del reviews eller liknande på nätet, men inte särskilt mycket än. Här är ett exempel: http://blistergearreview.com/gear-reviews/2017-2018-fritschi-tecton-12

Absolut en utmanare till Kingpin, där den stora fördelen är Tectonens tådel, som har ett ställbart release-värde och högre elasticitet. Frågan återstår väl vilken som upplevs bäst, men jag tror man redan nu kan fastslå att Tectonen är snäppet "säkrare".

Dynafit Beast 16 är ett annat schysst alternativ på chargevänlig techbinding. Robust som satan och stabil, många hävdar att den känns precis som en alpinbindning i stabilitet och säkerhet. 199 € på Sport-conrad nu också, klickade själv hem ett par nyss. Nackdelen med Beasten verkar vara att den är relativt tung, väger typ 935 gram om jag minns rätt. Den har endast två heel-risers också. Är man dock van vid rambindning, som jag är, när man turar tror jag dock att den kommer upplevas lätt pga att man ej behöver lyfta en ram i varje steg.
Annars verkar elasticiteten och releasefunktionerna vara on-point.

Tillbaka
Topp