Chocken - Idre, hur brant?

Jag drar mig nog ur....känns som att jag har gjort mitt i denna tråden.....ha det fint alla och glöm inte...åk BRANT!!

Har ni funderat över hur pistörerna har grälat över detta i tiderna??? Då va de ägaren av Idre som slog knytnäven i bordet och sa:

JÄÄÄVLA! Har väl ingen skillnad! Mattias säger de e 45 grader, Håkan tycker de e 55 procent, kan vi väl komma överens om typ 50 gracent...

Så har de antagligen gått till i verkligheten. Fina teorier i varje fall...

Jag har kanske fel med katetern genom hypotenusan men jag har för mig att man räknar så då man anger lutningen på en väg!
Rätta mig om jag har fel!

Rock on!

chocken ÄR 48 grader barmark, eftersom pistningen sker nedifrån och upp (pga lutningen) så blir den brantare när det kommer snö, ligger runt 50 grader i snitt. Handen på hjärtat så är det knappast skärande sväng som gäller, det blir mest hasa den första biten. Och vad gäller dödsfallet så låg inte stenen I pisten, vad gäller pistmaskinisten så lever han men han var illa däran ett tag. Stålvajern är konstruerad för 3 ton och maskinen väger 5, trots detta faktum ska det räcka till med hjälp av friktionen från marken OM vajjern hålls spänd.

Tack för ordet.

någon som vet hur det är med chocken så tidigt som lucia helgen.. kommer den att vara öppen och i så fall kommer den vara åkt duglig?..

Kul att höra så mycket snack om något så enkelt... % används för vägar och där passar det med 7% lutning dvs 7cm ned/upp per meter... Och det går inte att jämföra med 90 graders lutning... Så släpp hela tråden...

Dra in geometri i en fråga som gäller standard på svenska vägnät är ju ett skämt.
% är något alla fattar (trodde dom)o därför har man det i stället för grader...

chocken är inte något som chockar, bara de första 20m är lite ovanligt brant annars en vanlig backe med lite mer krut.

reybawnt: tyvärr så brukar chocken vara stängd ganska mycket. Har varit där tre gånger tidigare över jul och nyår, och alla gånger har den varit stängd då. Även fast det har varit hyffsat med snö.

Ja, det stämmer, en kille fick ett felskär och hamnade utanför backen då lossnade också stenar som sedan rasade och träffade honom i huvudet! Det var också en pistör som dog där ja...

baaaaaaaaaaaaajsa på er varför åka en backe som e sämst men lutar mycket..man får inte direkt respekt för att ha åkt "chocken" eller "väggen"..kommer ihåg när jag var 8-9 år och åkte väggen första gången då var det fett me respekt
chill out

Jag måste bara säga att Henriks alternativ är det ända vettiga, det är jag 98% säker på.... Några av er måste väll studerat på högskola?? Jag går ändå i 8:an och förstår.... Stå på dig Henrik

edit: ojj lite sent

Den här gamla tråden visar hur jäkla illa ställt det är i skolorna med undervisningen (och tesen om att det är den som inte vet mycket som är envisast)!

vadå ½`?? den är väll annars 46 grader brant ?? 76 det är ungefär vad ett stup är jaevla sopor!

Jag åkte HARAKIRI i mayerhofen i vintras, ska vara österrikes brantaste backe, kändes som ett stort skämt... den är 78% är det nån som vet hur många grader det är?? vi hade stora diskussioner om detta, men det måste vara så att backen bara är så brant på ett visst ställe eller är det ett genomsnitt på hela pisten?? har iallafall åkt bra mycket brantare... hänger inte riktigt med i era uträkningar men ändå interessant att läsa!

Hejsan!!! Kunde inte låta bli att göra ett inlägg efter att roat mig själv ett tag med att läsa era inlägg. Tänkte vi kunde övergå till att ange lutningen i streck...Ett varv=6300-...

mmmette angående din backe lutar den enligt vissa 37,954grader enligt andra 70,2grader känns som alternativ 1 är det enda rimliga...

Enligt mig skulle den även kunna luta 1062,71 - =) eller 0,662 radianer ... Hoppas vi håller oss till grader i fortsättningen=)Okej Gustav. Skillnaden mellan oss är nu sista bokstaven...

//Hellskier

78% => arctan 0,78 grader = 37,9 grander.
Tydligen är det skillnad på Gustav och Gustaf

Hoho, uppenbarligen är det så numer...

fan vad jag stör mig på såna som sägar att det inte är någon mening att åka en sån brant backe som chocken. Allså en back som är så brant är det roliaste man ka åka om det är bra förhållande och mycke snö. Men aja det suger om det är jätte hårt och isigt..

Min tur att dra upp en gammal tråd då.

Gustav, varför blanda in 78 % med arctan? Två vitt skilda begrepp. Om det är så att man vill blanda in procent måst eman säga avd det är procent av "pro= del av, cent=hundra" Så vad gäller procent, är det procent av grader eller av vad?

Jag åkte chocken några gånger på förmiddan i sol och då va de rätt lugnt, kommer tillbaka på eftermiddan när de har varit skugga någon timme, det har frusit på och jag tappar fästet i första hoppsvängen, slutar i en omtumlande resa ner för hela becken (det går itne o få stopp på sig själv) samtidigt som skidorna ligger kvar högst upp i backen. Det var inte ett av mitt livs roligaste åk kan jag meddela, var mörbultad i en dryg vecka efteråt....

Det är inte sveriges/nordens brantaste...Dom sprängde den i vintras så nu är den inte så brant längre väggen är brantare

Jag åkte chocken förra året, det är ju inte direkt roligt.. Bara brant och isigt.. Har för mig att den hade 47 graders lutning på den brantaste biten. Det sa de iaf. Brantast i norden har jag hört.. Men som sagt, ingen rolig backe

Idre chocken er 47 GRADER, den er åpen så lenge det er greit med snø... I toppen er det en tendens til å bli is, men jeg og brdern pleier alltid å spørre når vi kjører der og de sier som regel ja, bare det ikke er med livet på spill i forhold til bakke forholdene...

Lyssna på farbror nu!

Lutning i procent är förhållandet mellan höjdskillnaden och det HORISONTELLA avståndet mellan två punkter. Om toppen t.ex. är 50 m högre än backslutet och det är 100 m mellan dem sett uppifrån lutar backen (i snitt) 50% => 50/100=0,5=50% ((kan också skrivas 1:2 [1 på 2])).
Alltså har en backe på 100% förhållandet 1:1, och förstår du inte det, så tänk dig att du delar en kvadrat på diagonalen och nu borde alla hänga med på att lutningen blir 45 grader - en rät vinkel (kvadratens hörn) är 90 grader, delad på mitten blir det 45 grader.
OK så långt?

Då tar vi en liten tabell som jag snott från Lennart Lundquist som suttit med miniräknaren en stund:

20% = 1:5 11,31 grader
25% = 1:4 14,03 grader
33% = 1:3 18,26 grader
40% = 1:2,5 21,80 grader
41,4% = 1:2,42 22,50 grader
50% = 1:2 26,57 grader
100% = 1:1 45,00 grader
200% = 2:1 63,43 grader
250% = 2,5:1 68,20 grader
300% = 3:1 71,56 grader
400% = 4:1 75,96 grader
500% = 5:1 78,69 grader (så här brant spränger man bergväggar......)

Lodrätt = 90 grader kan i procent bara uttryckas som "oändligt".

Så, lär er det här nu eller skriv ut det och nåla upp det ovanför datorn OCH SLUTA GAGGA OM SAKER NI BARA TROR NI KAN!

Tillbaka
Topp