Colorado och Utah i januari - snö?

callejo

Ny medlem
Kommer med största sannolikhet att befinna mig i Vail nästa jul och nyår. Jag och en kompis skissar lite grann på att åka runt bland några orter i Colorado och eventuellt Utah och det vore passande att göra det medan jag ändå är i USA. Frågan är dock, hur bra är snön i januari-början av februari, generellt sett? Är det helt omöjligt att åka utanför pisten?

Tack på förhand!

Som jag alltid säger när någon börjar prata om att åka runt i USA. USA är stooooort. 100 mil är liksom kort i det landet så fundera på hur många dagar ni ska vara där och om ni föredrar att åka skidor eller att köra bil. Titta på vilka orter som finns runt Vail och håll er till dem är mitt tips. Alternativt så tar ni 1 vecka i Vail och sedan flyger till Salt Lake, Jackson eller motsvarande och tar 1 vecka där. Att bila runt är bara slöseri med tid, om man är i USA en kortare tid och vill åka. Självklart kan ni bila mellan också eftersom Vail->SLC bara tar 8-10 timmar vid bra väglag, men då måste ni vara nog med att kolla upp så att ni får ta bilen över gränsen. Vissa uthyrare tar nämligen extra betalt för detta.

Snön behöver ni inte oroa er för. Snöar väl ett par meter under December, några till i Januari och ytterligare några i Februari om vi talar om Utah. I Colorado snöar det lite mindre, men i Januari får de väl ungefär mer snö än Sverige får på en hel säsong.

Härligt!
Silverton är intressant ställe att besöka (för utom de klassiska ställena i Colorado och Utah)
Trevlig resa.

Senast ändrad:
Jag vet att USA är stort, har åkt bil genom olika delar av landet många gånger. Vi hade tänkt vara där i typ sex veckor, så det är inget problem att köra. Annars nöjer vi oss nog med tre veckor bland närliggande orter, av de anledningar som du nämner. Det stora problemet är att det finns så många orter man vill besöka och så lite tid. Vail, Silverton, Telluride, Alta, Snowbird, Steamboat...

Okej, men snön låter ju bra.

Tack så mycket!

Ni borde absolut komma till UTAH, och aka lite i Alta/Snowbird.

Jag flyttade hit i 2010 och jobbar som skidinstruktor @ Snowbird. Skulle va skoj om lite fler svenskar kom hit!

Snon ar otroligt bra har, och jag sitter just nu och kollar ut.. Det dumpar ner sno, kommer ner laaaaangsamt, det ar pow som galler! :)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp