Contour 1080p HD eller GoPro HD?

Så du tycker att jag ska köpa en gopro? Spelar det någon roll mellan 1an och 2an? Jag är ju ingen värsting kille utan vill bara använda den till dykningen osv :) vilket paket ska jag köpa isåfall? vill ju gärna ha den runt huvudet och ha masken på mig samtidigt^^
Kan du länka ett sånt där specialhus?:) masken på mig när jag dycker

Är nått annat jag ska tänka på/köpa för att få så klar och bra focus bild som möjligt? visserligen ska jag till världens bästa dykningsställe så sikten kommer vara klar men ändå? kan verkligen inget om sånna här saker...

Vad är det alla snackar om att man hellre ska ha flera små minnen (8GB) än ett stort (32GB)?

Nu har jag ställt en massa frågor och jag skulle väldigt gärna uppskatta om nån av er hjälpte mig med det här! tack!

HJÄLP! :)

Senast ändrad:
Här kommer en länk till ett undervattenhus till GoPro för dykning:
http://www.camflow.se/eye-of-mine-profesional-underwater-flat-lens-housing/36-0
Kostar en hel del i Sverige så om ändå ska ut och resa kan det vara värt att kolla upp om det går att köpa utom lands.
Du kan komma billigare undan då en del bara säljer en annan lins som du sedan får byta själv.

Den nya 2an är bättre på alla punkter. Så om man ändå ska köpa en GoPro HD så hade jag själv skaffat en 2a.

Å andra sidan om du bara ska ha det för skoj skull så kanske du tycker att det kamerahuset och linsen som kommer med duger. Det är är vattentätt ner till 60m.

Till Counturen finns det också vattetäta kamerahus som tillbehör. Kommer inte med som standard. Vet dock inget om dessa.

vad skulle du tipsa om då? en gopro blir det iallafall men vilket paket ska jag köpa? vill ju ha den i mitten av pannan ovanför cyklopet. ska jag köpa en Naked och köpa till undervattenshuset och vad mer? nått som fäster den på något sätt? Vill ju spela in allt jag ser i mitt synfält

Senast ändrad:
m94meg sa:
Så du tycker att jag ska köpa en gopro? Spelar det någon roll mellan 1an och 2an? Jag är ju ingen värsting kille utan vill bara använda den till dykningen osv :) vilket paket ska jag köpa isåfall? vill ju gärna ha den runt huvudet och ha masken på mig samtidigt^^

Är nått annat jag ska tänka på/köpa för att få så klar och bra focus bild som möjligt? visserligen ska jag till världens bästa dykningsställe så sikten kommer vara klar men ändå? kan verkligen inget om sånna här saker...

Vad är det alla snackar om att man hellre ska ha flera små minnen (8GB) än ett stort (32GB)?

Nu har jag ställt en massa frågor och jag skulle väldigt gärna uppskatta om nån av er hjälpte mig med det här! tack!

skillnaden mellan 1 och 2 är inte så stora sen beror det på om du är prylbög och vill ha det senaste och vad din budget är :P, köp GoPro HD Hero Helmet så får du med en head strap som du borde kunna använda samtidigt som dyk masken och ett vattentätt hus som klarar 60 meter, vet inte vart du har fått det där ifrån att man ska ha många små minnen det blir bara en massa byten jag kör med ett 8 GB kort och de klarar av 9 timmars inspelning i 960 P .

Senast ändrad:
HampZz0n sa:
m94meg sa:

skillnaden mellan 1 och 2 är inte så stora sen beror det på om du är prylbög och vill ha det senaste och vad din budget är :P, köp GoPro HD Hero Helmet så får du med en head strap som du borde kunna använda samtidigt som dyk masken och ett vattentätt hus som klarar 60 meter, vet inte vart du har fått det där ifrån att man ska ha många små minnen det blir bara en massa byten jag kör med ett 8 GB kort och de klarar av 9 timmars inspelning i 960 P .
Låter skitbra tack!

Nån som har en kamera i stockholms området till salu? maila till m94meg@gmail.com

Senast ändrad:
Ny fråga. Jag har ett minneskort, ett 32GB sanDisk microsd HC class 4. Kan jag ha det i min gopro? eller borde jag köpa ett som inte är micro, har en adapter till den som gör att kortet blir rätt storlek, vad tycker ni?

Just nu får man schysst studentrabatt på dustin home om man har mecenatkort. Köpte precis hem en contour roam för 1600 spänn :) Kunde köpt contour hd för 1029 men man vill ju ha den lite senare :)

Man kan dessutom köpa en gopro hd hero2 för 2995 med mecenatkort. Bara lite tips på julklappar till dig själv.

Senast ändrad:
Ny fråga! Ska köpa en gopro från eyeofmine i USA, har en kompis vars bror bor där. Så ska beställa en till honom så får hans syster ta med sig paketet hem. Låter de som en bra ide? Ska jag tänka på nått?:)

Passa på att köpa deras GoPro hus för dykning. De verkar som de mest välbyggda. De Eye of Mine även ett pol-filter som är bra att ha.

Senast ändrad:
Tänkte att jag skulle göra de och köpa en hero 2, det skiljer 280kr mellan 1an och 2an^^ sen ska jag köpa en undervattenshus och battery bacpac:)

Tjenare! får hem min gopro helmet hero idag och undrar en sak, Vad använder ni för program till redigering av filmerna? nått ni tipsar? har PC inte mac :)

Det är väldigt svårt detta! Om det hade vart gopro hero 2 hade valet vart lätt! Men nu talar vi om hero 1 alltså?
Hur som helst ni som säger det här med vinvinkeln på gopron, det är bara köra full hd (1080p) så förminskas vidvinkeln till 130 grader.
Men det är alla andra fördelar som gopro ligger långt före på.
1. Sjukt mycket mindre skakningar på bilden om man gör nått där det bildas sådant.
2. Filma i 60 fps, vissa säger att ögat uppfattar bara rörelser upp till 25fps.... Men jämnför skillnaden på filmerna, 60fps gör att filmerna flyter på mycket bättre, och sen om man ska göra slowmotions så är det i princip omöjligt med en conour, med gopro går det galant. Prova spela CS med 60 Fps när du kan få 100fps, det är en skillnad för dom som upplevt det vill jag lova.
3. Bättre färger, bättre ljus, contour ändrar hela tiden ljuset i filmerna den har en autocontrast funktion som inte går att stänga av, fruktansvärt jobbigt när man ska redigera.
4. Bättre ljud
5. Stöttåligare

Contours stakrka sidor
1. Så sjuuuuukt mycket smidigare, man drar en knapp framåt så börjar den filma dirr, för den bakåt så stängs den av. På gopro vet man aldrig om den filmar eller är avstängd, man måste då ta av sig hjälmen för att kontrollera, detta resulterar också i att man inte tar risken att stänga av under ett åk där det inte händer nått utan man filmar hela jävla åket som kan bli 10 minuter lång film.
2... Finns inget mer.. Men punkt 1. är så sjukt viktig så det är frågan ändå vilken kamera man helst köper

Tjenare allihopa! Har en ny fråga? Mickrofoner till gopro? Vill kunna få bättre ljud när den sitter på hjälmen. Nått tips?

Med vänlig hälsning,

Nya Appen till Contour gör det möjligt att:
Starta inspelning från mobilen
Se precis va du filmar i 30Fps
Ändra inställningar.

Jag skulle satsa på en Contour GPS eller + då de går ned något i pris när nya +2 släpps.

Kan göra en liten jämnföring.
Contour:
+Vridbar Lins (90 grader åt båda hållen)
+Mer slimmad mot hjälmen
+man slipper se ut som en teletubbie
+Man behöver inte Bygga ut kameran och betala 1500 kr om man vill koppla till mobil.
+Väger lite
+Smidigare Inspelning
+Starta inspelning från mobilen
+Bättre Ljud
-Möjligen lite dyr
-Connect View card behövs för att koppla till IPhone (190 Kr ungefär)
-Mindre VidVinkel (135 grader) jämnfört med GoPros 180.

GoPro
+VattenTätt hus följer med
+Bra VidVinkel
+Fler Fästen och tillbehör
+lätt (150 G utan vattenhus)

-Man ser ut som en teletubbie
-Man behöver bygga ut den för att koppla till telefon
-Klumpig inspelning.
-Ingen HDMI?
-Väger mer

Kan inte komma på nått mer. Vinnaren är: *Trumvirrvel*
Contour!