Cork på snowboard hjälp

nessse

Ny medlem
Cork på snowboard hjälp
I somras blev det mycket studsmatta och fastnade särskilt för d-spin 7a men hur gör jag nu för att överföra det till brädan.

Har försökt cirka fem gånger, antingen blir det frontroll med spin(fs rodeo om det nu heter så) eller så blir det en liggande snurr som blir väldigt ojämn och som inte går att corka tillbaka, landar på höften hela tiden.

För i övrigt så kan jag tillägga att det är en bs snurr och har försökt på en puder kick så det kan ju vara därför det blir svårare.

Cork på snowboard hjälp
Jag har provat fs cork 720 i puder men hade ett lite för litet hopp kom bara 630 men hade nästan corkat till baka den, Prova det nästa gång :P

Cork på snowboard hjälp
Jag tycker det är viktigt att redan i kicken börja börja kika snett neråt emot tailen eftersom kroppen följer huvudet. Du kan spinnen, du vet hur du ska slänga dig.

Jag tycker det är lättare att gå in en en cork snurr strax efter jag snurrat 180 på snurren vilket gör att jag inte kommer liggande utifrån kicken då det blir mycket svårare att ta sig upp från rotationen igen, samt att ta en schyst grab när man gör det.

Så steg 1 enligt mig.
1) Kom in med bra fart i kicken beronde på hur mycket du skär.

2) Börja ladda för att vrida huvet samt kroppen snett neråt när du har koll på takeoffen på kicken (jag däremot börjar vrida huvet mer neråt efter ca 90-180grader i luften och har börjat med spinnen.

3) Poppa från kicken in i lämplig spinn fart och börja kika snett neråt efter ca 90-180 grader. snurra sedan de resterande på spinnen och resten kommer själmant. Snurrar du frontside så testa landa på tåskär och om du kör backside testa landa med mer tryck på hälen.

Detta är ett trick som tåls att nöta på och det kan ta lite tid.
Det bästa är om du kan 720 tex och nöter den och försöker ta dig med och mer snett i luften till sisst kommer den sitta.

Hoppas det var till hjälp och svenskan är väll inte mitt bästa ämne men.
Lycka till.

Senast ändrad:
Cork på snowboard hjälp
Jag dippar huvudet direkt efter att ha lämnat kicken i en snurr. Att landa är en annan historia, jag har inte full kontroll ännu på mina bios och corks men jag vet att man påbörjar en cork genom att dippa skallen lite lätt nedåt samtidigt som man vrider sig mot riktningen.

Cork på snowboard hjälp
bs 540 cork är helt klart det lättaste tricket för att börja corka dina snurrar med lyckad landning, lättast att corka ur, vad JAG tycker.

Hur?
Finns MÅNGA tips på hur man kan gå tillväga.
Testa olika grabs som kan nyttja rörelsemönstret.
Flytta vikt från 50 50 vikt på benen till mer vikt på bakre än främre ben när du poppar ut från kicken.
Huvudet är ju lite av nyckeln till ALLT, men alla tips funkar inte på alla. Alla rör sig olika därav olika stilar. Vissa behöver mer av ett tips när andra redan gör det fullt ut men behöver ngt annat att tänka på ist.

Det bästa är att låta dina kompisar analysera dig på plats. Svårt att säga hur man skall gå tillväga om man inte ser vad du gör för ngt. Filma så ser du dig själv.

peace!

Cork på snowboard hjälp
Alltså trick kan man inte läsa sig till utan fråga folk ute i backen. Landa på häl el tå=PERSONLIGT, beroende på hur cork-snurren utförs..

shred on!

Cork på snowboard hjälp
Jag brukar kunna corka mina 540 rätt bra. Funkar bäst i små hopp där jag kan dra på och hålla farten på snurren. I större hopp som filmen nedan så blir det svårare och jag rätar upp cork lutningen för tidigt. Jag kanske snurrar för fort och släpper upp tidigt eller sladdar för mycket på kicken?

Ett klipp på mig när jag corkar en 540.

Cork på snowboard hjälp
Du landar med rotation vilket gör att du sladdar vidare på hälkant.

mitt tips:
fäst blicken på landningen och HÅLL den kvar. i filmen fortsätter du snurra huvudet, vilket leder till att underkropp och ben följer med.

efter att du gjort 270 i filmen så el så fort du har möjlighet så fäst blicken nedåt landningen håll kvar blicken genom att titta ned , samtidigt får du med dig lite vikt bort från hälarna över till tårna.....
lycka till!!

Cork på snowboard hjälp
håller med wiickan att bs 540 är enligt mig enklast att corka för hela rotationen blir helt naturlig, sista 180 kommer du ur corken automatiskt, i början övercoorkade jag och det blev mer en flip. mute och indy tyckte jag var enkllast att grabba.
även fs 360 stalefish är enkel att få till cork på.
nu tycker jag fan att d e svårare att göra en rak spin än att corka.

Snödjup

Tillbaka
Topp