Crossplate

Crossplate
Jag har inte provat dem, men rent strukturellt tycer jag att de (speciallt version två) ser bra ut. Den verkar ju också extremt enkel att använda. Jag har dock några små invändningar.

1. Plattan är rätt hög, ca 13mm. Det är inte alltdi man vill ha extra höjd. Ett par Diamir är t.ex. redan rätt höga.

2. Detta är lite på marginalen, men det spelar roll var "fixpunkten" på plattan sitter. Vid snart sagt alle sådana här konstruktioner är plattan glidande upphängd och sedan fixerad i längsled på et ställe. På Crossplate är deta ställe framför frambindningen och det är, kan vi säga, väldigt "ovanligt".

3. Kör man ett par vanliga Riva telisbindningar är det onödigt stort och tugnt att behöva släpa runt på hela platta i "fullängd". Man kunde tänka sig en kort framplatta och en lite "klackplatta" istället.

Själv kör jag på egna plattor. Den senaste versionen sitter monterad med tre "T-skruvar" i "nyckelhålsspår" och fyra skruvar från ovansidan, varav två glidande. Det blir klar krångligare att montera eftersom det är fyra istället för endast en skruv. Dock, jag får en förbindelse jag vågar lite på och som i princip inte flexar nämnvärt i sidled. Dessutom kan jag välja om jag vill sätta gängor mm på en speciella underplattor, dvs få lite extra upphöjning, eller sätta gängor (M6 helicoil) och T-skruv direkt i skidan och då endast få 3mm extra förhöjning. Dessutom sitter min fixpunkt ungefär mellan tån och mitten på foten (precis bakom en typisk slalombindnings tådel), vilket man kan argumentera för är bra ur kraftöverföringssynpunkt. Jag kan också komma ned i en väldigt låg vikt. Slutligen kan jag köra en delad platta för telemark om jag vill.

Jag har testat konstruktionen en vecka och den verkar hålla. Jag körde styva pjäxor, racingbindningar med klart mindre flex an standard, satt på upp till 14, rejäla, breda, styva och rätt långa skidor och utsatte mig och utrustningen för både grymt slask, paniksladdar och att (ofrivilligt) komma utbrännande i hög fart i en stenhård puckel (även ett bra test på korsband mm).

HitMe

Tillbaka
Topp