Custommålad hjälm -Hemmagjort-

Herzeleid

Ny medlem
Min ommålning av min fd. blåa Scott-hjälm
Oslipad

Slipad

Ommålad

-------------------------------

Jag använde ett slitet 150 slippapper en stund över hjälmen så att den ruggades för att föärgen skulle fästa bättre. sen hade jag en blank svart sprayfärg från silvan
http://www.paintsprays.co.uk/catalo...d/202?osCsid=ec7fc304989fe451e289bc8f2e828155

Sprayde en gång ganska rikligt över hjälmen för att sedan låta den torka över natten, målade sedan en gång till lite mindre på moronen efter.

Blev riktigt nice tycker jag.

Senast ändrad:
plasticote är grymt bra har använt det dels till min cykelram och nu till mina vattenskidor(också hemmagjorda)
//faceplant

japp, jag har läst det, denna färgen är av akryl-typ och jag tror att den itne är riktigt så stark som vissa andra färgerhar tendens att vara. (tror jag)

Något ni bör veta är att slipa sin hjälm innebär att den försvagas rejält och som det står högre upp så försvagar även färg hjälmen.

kan ju säga att jag itne slipade mycket, drog lätt för hand bara för att rugga lätt så att det skulle fästa bättre

Det ligger mycket i vad många säger, om att måla och slipa hjälmar... Man kan ju grunda med en "snällare färg", men det är inget å rekomendera. Ska tillägga att i trafiken (på moped och motorcykel) är det olagligt att ens sätta på klistermärken på hjälmarna, just för att de kan lösa upp plasten och försvaga denna. MITT RÅD: KÖP NY HJÄLM

//Axel

Jag bara satt o väntade på att nån skulle skriva en kommentar om att sprayen försämrar skalet!.. =P o den ko.. ganska fort... =)

hehe denna tråd e ju lite kul=)hmm kan nån säga mig vad som blir skillnad på en hjälm med lackad yta och en hjälm utan en lackad yta???

har själv lackat min giro bad lieutnant med billacker , vart grymt bra och den hjälmen var dessutom lackad från fabrik, så det var bara att matta ner med 800 våtslip o sedan tvätta o lacka..... så vad blir effekten av detta då?? e jag farligt ute

om du lackar den och har motiv på den kan det bli ett bättre djup på motiven, men som det tidigare nämts försämras hjälmens bärighet och "slagkraft" man målar/lackar på egen risk.

Jag_alskar_skidor sa:
Det ligger mycket i vad många säger, om att måla och slipa hjälmar... Man kan ju grunda med en "snällare färg", men det är inget å rekomendera. Ska tillägga att i trafiken (på moped och motorcykel) är det olagligt att ens sätta på klistermärken på hjälmarna, just för att de kan lösa upp plasten och försvaga denna. MITT RÅD: KÖP NY HJÄLM

//Axel
jamen precis, vadå en schysst hjälm kan du ju få lätt under 1000lappen

för att beskriva för den som inte vet hur en hjälm försämras av att spraymåla den han ni testa att spraya på frifolit. Nu vet inte jag om detta är ett jättebra exempel men då kan ni se ur frigoliten bokstavligen fräter bort.

Herzeleid sa:
för att beskriva för den som inte vet hur en hjälm försämras av att spraymåla den han ni testa att spraya på frifolit. Nu vet inte jag om detta är ett jättebra exempel men då kan ni se ur frigoliten bokstavligen fräter bort.
Jo men det är de jag syftar på, ursäkta om det inte framgick så tydligt... Och sen: Det är ju bara nästan PLAST som kan frätas av att målas, om du har en hjälm med metallskal kan du naturligtvis måla den...

//Axel

Tillbaka
Topp