Då man ska snurra...

Flygplan1

Ny medlem
Då man ska snurra...
hej, jo jag har några funderingar på hur man ska göra som då man ska snurra så smidigt som möjligt. Jag åker skidor och har aldrig klarat en 360, så ni som vet: hjälp en nybörjare och säg vad man ska tänka på och hur man ska göra som för att snurra.

Då man ska snurra...
Hej!
Har efter över 30 års gnetande äntligen satt en 360 på lagg.
1. Leta rätt på ett bra platåhopp som har en snäll och mjuk landning (nån av parkerna i Tandådalen brukar vara ett bra val).
2. Ta reda på hur lång startsträcka du behöver för att flyga över hela platån, inåket bör göras utan stoppsladdar så att du vid varje försök landar på ungefär samma mjuka ställe.
3. Innan du testar helikoptern i platåhoppet ska du börja med att hoppa runt till fakie (baklänges), d v s 180, i små skrå hopp i vanliga backen. Hopp på skrådden hjälper till med rotationen om du ligger lite i sväng i uthoppet. Ett bra ställe är backen vid stolliften som börjar vid Back Donalds i Lindvallen.

4. "There is no try. Only do" som Yoda torrt konstaterade en gång för länge sedan. Nyckeln sitter i huvudet, som alltid leder rotationen. Om du ser till att titta över axeln åt det håll du snurrar genom hela hoppet kommer det att gå.
Åk in med skidorna axelbrett isär.
Vänsterrotation (moturs): vrid armarna åt "fel" håll, d v s vänsterhanden/armen framför höger axel och högerarmen bakom högersidan.
I uthoppet gäller det att tajma frånskjutet/uthoppet med överkroppens inledning av rotationen. Nu gäller det att dra armarna och huvudet moturs.
Titta över vänsteraxeln.
Fortsätt titta.
Nu ser du landningen.
Touch down.

Väl uppe i luften kan man styra rotationshastigheten med det som kallas masströghetsmoment - ju närmre rotationsaxeln massan är koncentrerad ju snabbar roterar kroppen, och tvärtom.

Om du håller på att rotera för långt kan du bromsa rotationen genom att hålla ut armarna.
Om det känns som om du inte kommer hinna runt är det kroppsställning á lá köttbulle som gäller.

Börja smått innan du går stort!

Skidor som klarar fakie är en trygghetsfaktor men inget måste om du inte aspirerar på 540.

Lycka till!

Då man ska snurra...
Något som hjälpte mig: gå ganska långt ner innan upphoppet, ha benen brett isär, så att innerkanten på båda skidorna är i. På det sättet sitter skidorna fast i backen när du påbörjar rotationen.

Då man ska snurra...
Alla har sina problem när man lär sig ett nytt trick. Det bästa är nog bara att testhoppa och sen tänka över orsaken till att man landade på nacken bredvid landningen. Och man fortsätter att landa på nacken bredvid landningen kan man be en kompis att titta på ens teknik. Och när man till sist landar på magen i en isgrop ovanpå hoppet vet man att man funnit felet. Några frågor?

Då man ska snurra...
okej, tack för svaren, fast egentligen så är det väl inte så svårt att göra? det är ju bara de att våga.. jag är lite feg av mig, får hoppas att såna känslor kan förträngas då jag ska prova (finns knappt nån snö där jag bor) :(
BUUÄÄÄÄÄ!

Då man ska snurra...
Jag satte min första 360 denna vintern och det gjorde jag genom att sträcka ut armana innan hoppet rakt ut ifrån kroppen. Då satt den direkt. Efter det har jag inte gjort en enda taskig 360, det är den första som är svår!!!!
/Martin

Då man ska snurra...
När jag ska snurra använder jag mest armarna å försöker få igång rotationen innan. Åk in med böjda knän å sen är det bara att slänga sig åt sidan... det känns dumt men det funkar å ser bra ut

Lycka till

Då man ska snurra...
japp! satte min första 360 igår! :)
men jag landade dåligt och tappade balansen fler gånger än jag klarade det cleant iaf. Men efter alla tips så är var det ju egentligen bara att itne tänka eller tveka utan bara hoppa som gällde. Ska vila ett tag nu (sjuk och ont i ena knät) sen så ska jag lägga lite stil till snurren me kanske ett kors eller en mutegrab.

Då man ska snurra...
men lol...
de e ju fan ba och ta i med överkroppen och snurra runt tills man tycker att man snurrat tillräckligt, då fäster man bara blicken på landningen så stannar man.

GL with the 360...1080 etc

Då man ska snurra...
Men ett bra sätt (som jag gjorde på) är att men letar upp ett ställe me lös snö, asså inte i pisten, bygger ett lite större gupp och sen e de bara att skrika lite och köra! de går åt helvete några gånger men efter ett tag så fungerar de. då e de bara att dra på med ett större hopp i parken!

Då man ska snurra...
..
..

som vissa sa här.. ---> det är inte bara teknik som gäller.. "alla" kan väl åka fram å TA I och bara kasta sig runt ...

det är en HELT annan sak med MOD... att våga är något som e svårt i början..

sen är det lättare att hoppa på väääldigt små hopp i början och anurra mycket snabbare runt.. sen när man har tekniken så går med stegvis upp till större hopp..

jag började på 1-2 meters platåer... nu sitter 15 meters (läskigt) skönt... fast jag e gammal å feg (smart) så jag hoppar inte så himla mycket på gigantiska kickar..

/Pinn

Då man ska snurra...
Det viktigaste jag lärt mig (flera gånger om, men jag verkar alltid glömma) är att inte bli övermodig sen när man väl lärt sig tricket, utan att alltid fokusera. Brukar inte vara några problem i stora hopp (som oftast är bra byggda) utan mer i små skithopp.

Då man ska snurra...
skönt med gamla trådar från 2001 som tas upp igen..

Teknik kontra mod.

Teknik är inga problem, bara svinga runt och hoppas påd et bästa..
Mod däremot som pinn sa, vågar man itne så vågar man inte..

Med åldern kommer visheten, när man ser dom små liven i backen som bara tok snurrar och ramlar tänker man hela tiden "Jaja dom lär väl sig snart att det gör ont" men dom verkar inte göra det.. själv börjar man fundera på att lägga in sig på ålderdomshem när man ramlar å slår sig..

Då man ska snurra...
Ett enkelt sätt i början är att göra snurren med överkroppen och låta skidorna komma efter. Om du bara tänker på att vrida om huvudet över axeln redan vid upphoppet så kommer först överkroppen sedan skidorna automatiskt, sen när du börjar bli konfortabel med det kan du ju utveckla.. Lycka till :)

Då man ska snurra...
grejjen me 360 e att man kan göra den på helt annat sätt än vad man gör t.ex 720 o sånt.
ett sätt (när man har ett litet pytte hopp o ska snurra skitsnabbt) är att bara slappna av och ta lite soft rotation med armarna, inte så att du drar dej runt utan så att armarna nästan flyger runt av sej själva och du följer med snurren, då blir det oftast så att först snurrar kroppen sen skidorna sedan kroppen, när du gör på detta sättet kommer du inte klara mer än 360 hur stort hoppet än e,du behöver knappt äns kolla åt d hållet du roterar för du har rotationen såopas stabilt.

andra sättet (använder man när man ska göra d på större hopp och t.ex ta en grab) är att köra upp mot kickern och inte dra i rotationen med armarna utan bara typ svänga runt lite o dra igång me hela kroppen, kom ihåg att kola åt det hållet du snurrar och håll ihop kroppen, ju mer du vill snurra, desto mer tar du i med armarna, men om du ska köra på ett litet hopp (3-5 meters platå) behöver du knappt ta i med armarna, tänk bara på att hålla ihop kroppen och slappna av.kolla åt de hållet du snurrar, när du satt det några gånger kan du prova att ta en grab, när du satt de stabilt några gånger så prva att dra lite mer rotation och dra en 540.

ja vet att det blev loite krångligt men jag hoppas du förstår, skriv i min gästbok om du undrar över något så kan du få min msn så kan ja skicka lite filmer där man ser ganska bra hur man ska göra.

lycka till

peace

Då man ska snurra...
jag ska testa min första 360 i år i kittelfjäll vet inte om det finns nått hopp där men får väll testa hehe =)

Då man ska snurra...
Jag försökte göra 360 men då kom jag inte runt utan slog i huvudet i backen. Det gjorde ont.

Det var andra försöket dessutom, första blev en 180 som jag omedvetet nästan satte haha.

Men jag ska öva mer där det är lite mjukare.

GL

Snödjup

Tillbaka
Topp