Dags att börja säsongen - Off-pist Stockholm

Valmgren

Aktiv medlem
Bilar i diket, stillastående tåg, bussar som sitter fast.
För den typiske Stockholmaren betyder detta problem och inget man vill ha mitt i en arbetsvecka.
Om man inte har bil är man så gott som innestängd, framförallt om man bor i en av förorterna.
Men för en inbiten och orädd skidåkare betyder trafikkaos bara en sak: lösnöåkning.
Men lösnöåkning i Stockholms låter exotiskt och nästan overkligt, men är det verkligen så svårt som man tror? Jag bestämde mig för att utforska det hela på ett djupare stadie.

Det är mitt i en arbetsvecka. Man måste upp tidigt för att i ett bittert försök ta sig till arbetet/skolan. Så en snabb resa till fjällen är inte att tänka på för de flesta.
För att, i ett desperat försök, försöka få lite puder under skidorna bestämde jag mig för att bege mig till den lokala "kullen". Det är bokstavligt en kulle även om namnet antyder det motsatta. En gång i tiden fanns det en skidlift, men det var 20 år sedan och nu för tiden huseras den av dagisbarn under dagarna.
DSC_0634.JPG

Bilen är packad

Även om dagisbarn på pulkor kan ses som rörliga hinder så strider det mot dem flesta normerna, kan även klassas som olagligt i vissa länder, inkluderat Sverige. Så det enda alternativet som återstod var kvällskidåkning. Men då "skidbacken" är sedan länge nedlagd är det brist på bra belysning, så det var dags att väcka den vänstra hjärnhalvan och komma på en, minst sagt, optimistisk och genial lösning:
Ficklampa fastbunden på headmountet till Contouren. Ingen vacker lösning men den verkar stabil.
DSC_0640.JPG

Fungerade bättre än vad jag trodde
DSC_0629.JPG

översikt på konstruktionen
Dags att bege sig til lskidbacken. Då kommunen är mästare på att slösa pengar hade vägarna inte blivit plogade. Så min Renault Clio skulle ha vissa problem att ta sig fram, speciellt då backen ligger mitt i en skog. Så det enda alternativet som återstod var att låna morsans bil, men jag har inte riktigt klaga.
4x4, diffspärr och 4 olika solglasögon för de mest sofistikerade körningarna. Allt som behövs för en dag i backen.

Så bar det iväg, en körsträcka på runt 3 kilometer och en restid av 20 minuter då vägen dit består utav en opreparerad grusväg.
Väl framme vid backen var det dags för approachen, då jag var ovetande om underlaget blev den en gående approach utan tur-skidor och på ryggen satt ett par gamla Dynastar skidor.
DSC_0636.JPG

vägen till backen

ssada.png

En överblick från toppen, i klart väder kan man se globen härifrån; snacka om centralt.

Nu återstod det bara att samla mod, dubbelkolla utrustningen och slänga sig hutlöst ned för slänten med 25 graders lutning.
Det var lite skakigt i början, men efter 20-30 meter kände man att det verkligen var svårare än man trodde. Aldrig åkt på skidorna tidigare, men ville spara belagen på mina ordinarie skidor. Blev inte mycket till svängar, men det var kul att få känna fartvinden på kinderna och snön under skidorna.

Untitled.png

Snapshot från Contour videon

Väl nere kunde jag inte göra annat än att beskåda dem vackra spåren efter årets första off-pist åk. Det blev bara ett åk för den här gången, och om jag känner Stockholm rätt så kommer det bli plussgrader imorgon så snön kommer töa iväg.
Men det var kul så länge det varade...

---
Ber om ursäkt i förväg för osammanhängande meningar och stavfel, ha överseende :)

albybacken?

Senast redigerad av en moderator:
EAarup sa:
Låter riktigt kul, har själv tänkt tanken men det roligaste av allt är att allting stämmer in på min lokala backe, Albybacken i Tyresö? Är det möjligt att det verkligen är den?
Var betydligt roligare än man trott.
Inte riktigt, Hackstabacken i Åkersberga :)

.

Senast redigerad av en moderator:
viktorflygare sa:
Vi var några stycken som åkte lössnö på baksidan av hammarbybacken idag också.
Misstänkte att hammarbybacken skulle spåras upp snabbare än snabbt idag. Ett aber att man ska jobba alltså. Men i alla fall tur att jag har både plan B, C och D till helgen ;)

EAarup sa:
Fan också :D, allting stämmer bara in så perfekt, de två backarna måste vara jävligt lika, man måste åka på en grusväg i ca. 20 min för att komma till Albybacken
Nja 20 min tar det inte direkt, snarare 5 min från Tyresö centrum och vägen är också asfalterad från båda hållen så där hade du fel ;) blev sugen på att åka i alby igår men orkade inte då vägen var helt jävla oplogad och bilen insnöad på parkeringen.

Tillbaka
Topp