koppen89 sa:
det där håller jag med till 110%!
Likaså all diskussion om bindningar, alla här på forumet tror att dom är McConkey och måste ha dom värsta bindningarna för dom är så sjukt avancerde åkare!
senast jag kollade så var det en liten p14 på 60kg i Jibb sektionen som frågade efter vilka bindningar han skulle köpa och alla svarade STH16..
Sen också så fort någon säger att dom funderar på ett par 100mm skidor så skriker alla att dom måste gå upp minst 1-2cm i bredd, varför?
Sen när är inte en 100mm skida en puderskida liksom?
självklart finns det bättre skidor för puder än 100mm men man måste ju komma ihåg att vi bor i Sverige och 90% av alla här på freeride åker bara skidor i vårt eget land..
Folk idag verkar vara mer besatta av vad dom har på fötterna än själva åkningen..
Angående bindningarna så är det där en sanning med modifikation, det brukar landa ett vettigt och balanserat svar i varje bindningstråd. Att folk gillar STH16 är ganska förståeligt, det är en bra, lätt och välfungerande bindning som inte kostar multum. Enda nackdelen är att den börjar på 9, vilket är jäkligt synd. Hade det inte varit för tåpelaren i plast på STH14 Driver hade det varit den ultimata bindningen för 75% av forumet. Tror dock att felix hade lite otur med sin tådel som pajjade. Jag har än så länge inte fått så många åk på mina STH14, de parkskidor jag åkt mest på i vinter har haft FKS155.
100mm är inte puderskida, det är en friåkningsskida, det håller t.o.m. Head och Dynastar med om. 115-120mm, där snackar vi puderskida. Anledningen till att en skida är 100mm i midjan är för att den är en kompromiss, den måste funka bra i pist, vilket den allt som oftast gör.
Åker du majoriteten av din åkning i någon av de stora orterna i Funäs och norröver (halv parentes runt Åre), kan du utan problem åka runt varje dag med en MODERN >110mm's skida. Och då menar jag inte någon europeisk skidfabrikör som tävlar i världscupen, utan något spännande från den nordamerikanska kontinenten där skidåkare längs en hel bergskedja konstant har användning för 110mm's-skidor. Där råder en otrolig konkurrens mellan de små indie-garage-märkena som hela tiden pushar utvecklingen av perfekta varjedagsskidor. De har perfekt avvägda rockerkurvor, "fungerande" svängradier, bra hållbarhet, är spänstiga, lagomt lätta, så pass breda att de fungerar i Utah-puder och prisvärda. Man får fundera bra länge innan man hittar en europeisk tillverkare som kommer upp i samma nivå (nämn gärna en skida så kan jag nog berätta var det brister/vilken jänkare som är "bättre").
Så med samma pristprestanda som en 90-95mm "vanlig" skida, kan du få en modern jänkare på 115mm. Enkelt val med andra ord!