Dags att kitta för vintern - mitt i sommarvärmen!

KaptenL sa:
Det sitter inte i kameran ja, men han skickar ju bilderna till en "Elit-redigerare" så ;>
Ja, precis som man gör med en riktig modeshoot. Poängen är att kamerna inte spelar roll - resten gör han som vanligt, ju!

koppen89 sa:
det där håller jag med till 110%!

Likaså all diskussion om bindningar, alla här på forumet tror att dom är McConkey och måste ha dom värsta bindningarna för dom är så sjukt avancerde åkare!
senast jag kollade så var det en liten p14 på 60kg i Jibb sektionen som frågade efter vilka bindningar han skulle köpa och alla svarade STH16..

Sen också så fort någon säger att dom funderar på ett par 100mm skidor så skriker alla att dom måste gå upp minst 1-2cm i bredd, varför?
Sen när är inte en 100mm skida en puderskida liksom?
självklart finns det bättre skidor för puder än 100mm men man måste ju komma ihåg att vi bor i Sverige och 90% av alla här på freeride åker bara skidor i vårt eget land..

Folk idag verkar vara mer besatta av vad dom har på fötterna än själva åkningen..
Angående bindningarna så är det där en sanning med modifikation, det brukar landa ett vettigt och balanserat svar i varje bindningstråd. Att folk gillar STH16 är ganska förståeligt, det är en bra, lätt och välfungerande bindning som inte kostar multum. Enda nackdelen är att den börjar på 9, vilket är jäkligt synd. Hade det inte varit för tåpelaren i plast på STH14 Driver hade det varit den ultimata bindningen för 75% av forumet. Tror dock att felix hade lite otur med sin tådel som pajjade. Jag har än så länge inte fått så många åk på mina STH14, de parkskidor jag åkt mest på i vinter har haft FKS155.

100mm är inte puderskida, det är en friåkningsskida, det håller t.o.m. Head och Dynastar med om. 115-120mm, där snackar vi puderskida. Anledningen till att en skida är 100mm i midjan är för att den är en kompromiss, den måste funka bra i pist, vilket den allt som oftast gör.

Åker du majoriteten av din åkning i någon av de stora orterna i Funäs och norröver (halv parentes runt Åre), kan du utan problem åka runt varje dag med en MODERN >110mm's skida. Och då menar jag inte någon europeisk skidfabrikör som tävlar i världscupen, utan något spännande från den nordamerikanska kontinenten där skidåkare längs en hel bergskedja konstant har användning för 110mm's-skidor. Där råder en otrolig konkurrens mellan de små indie-garage-märkena som hela tiden pushar utvecklingen av perfekta varjedagsskidor. De har perfekt avvägda rockerkurvor, "fungerande" svängradier, bra hållbarhet, är spänstiga, lagomt lätta, så pass breda att de fungerar i Utah-puder och prisvärda. Man får fundera bra länge innan man hittar en europeisk tillverkare som kommer upp i samma nivå (nämn gärna en skida så kan jag nog berätta var det brister/vilken jänkare som är "bättre").

Så med samma pristprestanda som en 90-95mm "vanlig" skida, kan du få en modern jänkare på 115mm. Enkelt val med andra ord!

Carled sa:
koppen89 sa:
det där håller jag med till 110%!

Likaså all diskussion om bindningar, alla här på forumet tror att dom är McConkey och måste ha dom värsta bindningarna för dom är så sjukt avancerde åkare!
senast jag kollade så var det en liten p14 på 60kg i Jibb sektionen som frågade efter vilka bindningar han skulle köpa och alla svarade STH16..

Sen också så fort någon säger att dom funderar på ett par 100mm skidor så skriker alla att dom måste gå upp minst 1-2cm i bredd, varför?
Sen när är inte en 100mm skida en puderskida liksom?
självklart finns det bättre skidor för puder än 100mm men man måste ju komma ihåg att vi bor i Sverige och 90% av alla här på freeride åker bara skidor i vårt eget land..

Folk idag verkar vara mer besatta av vad dom har på fötterna än själva åkningen..
Angående bindningarna så är det där en sanning med modifikation, det brukar landa ett vettigt och balanserat svar i varje bindningstråd. Att folk gillar STH16 är ganska förståeligt, det är en bra, lätt och välfungerande bindning som inte kostar multum. Enda nackdelen är att den börjar på 9, vilket är jäkligt synd. Hade det inte varit för tåpelaren i plast på STH14 Driver hade det varit den ultimata bindningen för 75% av forumet. Tror dock att felix hade lite otur med sin tådel som pajjade. Jag har än så länge inte fått så många åk på mina STH14, de parkskidor jag åkt mest på i vinter har haft FKS155.

100mm är inte puderskida, det är en friåkningsskida, det håller t.o.m. Head och Dynastar med om. 115-120mm, där snackar vi puderskida. Anledningen till att en skida är 100mm i midjan är för att den är en kompromiss, den måste funka bra i pist, vilket den allt som oftast gör.

Åker du majoriteten av din åkning i någon av de stora orterna i Funäs och norröver (halv parentes runt Åre), kan du utan problem åka runt varje dag med en MODERN >110mm's skida. Och då menar jag inte någon europeisk skidfabrikör som tävlar i världscupen, utan något spännande från den nordamerikanska kontinenten där skidåkare längs en hel bergskedja konstant har användning för 110mm's-skidor. Där råder en otrolig konkurrens mellan de små indie-garage-märkena som hela tiden pushar utvecklingen av perfekta varjedagsskidor. De har perfekt avvägda rockerkurvor, "fungerande" svängradier, bra hållbarhet, är spänstiga, lagomt lätta, så pass breda att de fungerar i Utah-puder och prisvärda. Man får fundera bra länge innan man hittar en europeisk tillverkare som kommer upp i samma nivå (nämn gärna en skida så kan jag nog berätta var det brister/vilken jänkare som är "bättre").

Så med samma pristprestanda som en 90-95mm "vanlig" skida, kan du få en modern jänkare på 115mm. Enkelt val med andra ord!
Jag stirrrar rätt hårt på Atomic Blog just nu - vad finns det för jänkarmotsvarigheter du tycker är lika bra/bättre?

EDIT: Jag tittar på BD Verdict också, så i praktiken står det mellan dessa två just nu :)

Senast ändrad:
Jag hade hellre hoppat på ett bar Moment Bibby Pro, 186-modellen om det ska vara likt Blog'en, men om du vill ha något som pallar din vikt även när du börjar köra hårdare, är nog den nyare 190-längden $$$.

Carled sa:
Jag hade hellre hoppat på ett bar Moment Bibby Pro, 186-modellen om det ska vara likt Blog'en, men om du vill ha något som pallar din vikt även när du börjar köra hårdare, är nog den nyare 190-längden $$$.
men hur köper man ett par Moment billigare än ett par Atomic?

har kollat på alla dessa "indie"tillverkare (on3p, Praxis, Moment osv...) och det som stör mig är att de inte har någon vettig distribution på denna sida pölen (kan inte testa, inte ens klämma på dem) och jag får beställa själv med frakt,moms och tull som drar i väg typ +200$ på en skida från som från början kostar kankse 600-1000$ (utan bindning).
Varför är dessa så mycket mer prisvärda än Atomic eller Elan t ex?

Med tanke på den tokigt låga dollarn blir det allt som oftast inte så mycket när alla summor är adderade, just de 3 du nämnde är ju "väldigt billiga". Annars är det ju presale som gäller...

Hur mycket friåknings-R&D tror du Atomic och Elan lägger på sina friåkningsskidor, hur många timmar tror du de kommer upp i? Jämför det med Praxis eller DPS och du har svaret...

Carled sa:
Med tanke på den tokigt låga dollarn blir det allt som oftast inte så mycket när alla summor är adderade, just de 3 du nämnde är ju "väldigt billiga". Annars är det ju presale som gäller...

Hur mycket friåknings-R&D tror du Atomic och Elan lägger på sina friåkningsskidor, hur många timmar tror du de kommer upp i? Jämför det med Praxis eller DPS och du har svaret...
Men säg ett par on3p vicik som jag tycker verkar fina med frakt tull osv hamnar de på runt 900$ vilket är 6700kr utan bindning. Är 6700kr inte så mkt? Har du kollat på Atomics riktpriser för nästa säsong? De kostar mycket mindre och det är innan tysken fått sina händer på dem.
Ok låt oss säga att on3p et al nu lägger mer tid på R&D, betyder det då att jag kommer att gilla dem mer för det?

Nästa dilemma, många delar av nordamerika har inte riktigt samma terräng och snö som i europa, ett åk i europa är inte 400 fallhöjdsmeter nästan ospårat skogsåkning, utan kan vara en jäkla massa underlag (och ispucklar) i ett åk.
Är småtillverkarnas skidor testade för det? Läser jag på tgr verkar de ofta släta över den delen som att jaja men det är ju sånt man får leva med, kanske det men om hälften av åken består av uppkört, omfruset, pucklar osv så kanske jag måste kompromissa lite.

Jag är inte negativ, det är bara det att hyllningskörerna är lite för samstämmiga för att jag inte ska bli lite orolig och ifall jag beställer custom, då förstår jag att det kostar men hitills tycker jag "de små" kostar lika mkt eller mer som de stora när de inte är custom utan enbart hand made.

Senast ändrad:
Carled sa:
nästa år är alla längder mer lik 190 längden i shape och flex... 186 är borta och och nu är det 184 som gäller.

Är 900 dollar nupriset eller priset för presalen som tog slut i förrgår? För då är det ju ganska mycket, det är ju klart jämförbart med alla andra skidor vi kan få tag på. Då blir det ju avgörande hur de är att åka på (och ev. reklamationer). Personligen tycker jag att Atomic är ganska tråkiga och inte alls lika lekfulla som många andra tillverkare, vilket jag vet att många håller med mig om. Mina Atomic GS12 är insane-O, men det är raceskidor och det området kan de.

Med tanke på att jänkarna har mycket bättre förutsättningar tar de ut de stora skidor mest hela tiden. Kolla vad de flesta TGR-medlemmarna kör som daily drivers, visst det är många Legend XXL, men likaså Lhasa Pow och ON3P Wrenegades. Samma puderskidor ska vara roliga i pisterna och klara sig igenom puckelfält när det letas puder från gårdagen.

Den gångna säsongen var jag nästintill 100%-ig på mina Lotusar. Visst, dagarna i Hammarbybacken var det raceskidor eller parkskidor som gällde, och till skidtestet i Åre hade jag två nya skidor som jag ville prova. Övriga dagar, 1 vecka alperna, långweekend Funäs och några dagar Stryn, körde jag bara Lotus. Jag tror nog Nojlas har hyffsat liknande siffror...

@Per, jo jag såg det nyss. Känns som att 190 är the way to go för de flesta. det hade varit mitt val.

Carled: 699$ utan presale-discount sen 150$ för UPS sen drog jag bara till med 50 extra för tull och moms för jag orkar inte räkna på vad det blir.
Nu är jag inget Atomic fan heller, men de har väldigt bra priser inför nästa år och de har sluta med de där jäkla skumkärnorna så jag är iaf nyfiken, tror inte de stora bjässarna bara tänker rulla över och ge upp pga "de små".
Men nu ska jag sluta störa i den här tråden.

Jag har kollat på i princip allt material som finns där ute för Atomic Blog, och kontentan är att det är ett par roliga pudernischade allroundlagg som klarar sig ypperligt i pisten, men det betyder inte att jag kommer köpa just de laggen bara för det. Jag är även sugen på BD Verdict som sagt - och BD har sitt huvudkontor i Utah om jag inte minns fel, dvs jänkarlagg. Man ska inte glömma att detta är mina första riktiga skidor åt puderhållet och att jag till viss mån prioriterar priset, eller snarare prisvärdheten :) jag har nämnt det förut, att jag får inköpspris på Atomic- och BD-skidor vilket gör att det är dessa två tillverkare jag tittar på i första hand, och Blog:en verkar onekligen passa mig riktigt bra!

JL76: Av erfarenhet från en hel del ishockeyutrustningsimport så är det sällan värt att importera om inte dollarn ligger nedåt 6kr. Har man otur så blir kostnaden X kr för varan + Y kr transport + ca 25% av värdet i tull/import, beroende på vilken produktgrupp varan ligger i, och detta resulterar i samma/högre/oväsentligt lägre pris i slutändan.. Tyvärr :(

För ett tiotal år sedan var det mer lönsamt för en hockeybutik att ta två man och åka på lyxweekend i NY, fylla en container med hockeyprylar och frakta hem den för att sedan sälja grejerna i den svenska butiken än att importera via Göteborg där alla varor gick (går?) igenom :p

Klart att det känns trevligt att hålla sig till korta lagg om man kört på det hela livet - verkar läskigt (ja, jag sa läskigt - hantera det stora, coola, pojkar) för en ovan.

Gick själv upp från 158 cm (längd)/74 mm (midja) till 172 cm/115 mm säsongen 09/10 och jag vågade knappt titta på mina skidor första dagarna - än mindre åka på dem... (Själv kommer jag aldrig komma över det magiska en och sextio-sträcket).

Men vill skicka en kärlekshälsning till Linus - det kommer att gå bra! Jag lovar!!

Senast ändrad:
Skantorp sa:
Klart att det känns trevligt att hålla sig till korta lagg om man kört på det hela livet - verkar läskigt (ja, jag sa läskigt - hantera det stora, coola, pojkar) för en ovan.

Gick själv upp från 158 cm (längd)/74 mm (midja) till 172 cm/115 mm säsongen 09/10 och jag vågade knappt titta på mina skidor första dagarna - än mindre åka på dem... (Själv kommer jag aldrig komma över det magiska en och sextio-sträcket).

Men vill skicka en kärlekshälsning till Linus - det kommer att gå bra! Jag lovar!!
Haha rätt stort hopp från 158/74 > 172/115 - vad blev betyger när du överkommit skidfobin? Rätt skön paradox till klättring där man istället fasar för tajta skor :D

tack för ditt stöd!

När jag i princip bestämt mig för Atomic BLOG dök en kollega in på jobbet som såg att jag stod och kollade skidor på datorn och frågade om jag visste att vi minsann har samma leverantörer som Atomic och BD... SAMT Armada, Scott och K2 (vafaan, jag som bestämt mig!)

Nåväl, researchen började igen och mina ögon fastnade fort på Armada JJ. Efter än mer research tycktes det att gemene man fann att Atomic BLOG är en JJ på crack (på ett bra sätt, liksom), och att Bent Chetlern är en en BLOG som ätit mer julmat (tjockare midja för er som inte kopplade :)

Då JJ:n är skuren på 5 ställen hand i hand med radien på 14m känns dess pistegenskaper högst tvivelaktiga i kontrast till Chetlern:s 19m och "normalskurna" radie. I recensioner säger åkare att det tar ett tag att vänja sig i pisten på JJ-laggen men att de dominerar i puder. Chetlern får även den ros i puder samt i skog pga sin korta längd (185cm) samtidigt som den hanterar piståken helt OK.

Karusellen är igång igen och mina ögon är spetsade på Bent Chetler-laggen i första hand, JJ i andra och BLOG i tredje. Då det haglat in svar av mycket matnyttig karaktär tidigare i tråden står jag på tå och bjuder eventuella skribenter på princesstårta 16:00 på Birger Jarlsgatan på fredag :) I samma veva bör jag ge mig på bindningar där ett övergripande förslag verkar vara Marker Jester, Salomon STH16 samt Marker Griffon 12

För enkelhetens skull:
Längd: 185
Vikt: 90
Åker: Puder, skog och lite pist när det är snöbrist
Dricker: Varm choklad med Minttu

<3

Har själv bokat ett par DPS Wailer 112RP får se vad mer det blir. Och linsu med din längd/vikt skulle jag nog inte titta åt JJ hållet, den är för mjuk och kort för dig skulle jag tro. Atomic Atlas kanske?

Vad gäller bindingar har jag under alla år bara kört Salomon, nu senast STH16. Jag åker relativt mycket och inte en enda gång har jag drabbats av trasiga bindningar. Enkla att kliva i och ur på utsatta ställen ocskå. Och det känns dessutom som jag kan \"Salomons DIN\" bra och ställer dem vanligen på 10-11.

gzon68 sa:
Har själv bokat ett par DPS Wailer 112RP får se vad mer det blir. Och linsu med din längd/vikt skulle jag nog inte titta åt JJ hållet, den är för mjuk och kort för dig skulle jag tro. Atomic Atlas kanske?

Vad gäller bindingar har jag under alla år bara kört Salomon, nu senast STH16. Jag åker relativt mycket och inte en enda gång har jag drabbats av trasiga bindningar. Enkla att kliva i och ur på utsatta ställen ocskå. Och det känns dessutom som jag kan \"Salomons DIN\" bra och ställer dem vanligen på 10-11.
jag gjorde slag i saken idag och beställde ett par Atomic Bent Chetler (2010) med Salmonon STH 16 samt ett par Salomon Element Vario som ski poles = nöjd!

Jag diskuterade med herren på importföretaget vad gäller bindningar och vi kom fram till att det stod mellan Atomic FFH16 (skriver på mobilen så jag orkar inte googla om jag skev rätt där, men trör det var FFH, minsann :) och Salomon STH16 där Salomon vann pga aluminiumkonstruktionen kontra FFH:n hårdplast, och det är skönt att få höra en annan åkares val och tankar kring bindningar! Framförallt för hållbarhet då jag siktar på en hel säsong i alperna i år :)

Nu är det bara pjäxor kvar!

Vad är din längd/vikt?

Huh? FFG16 (fly, float, grind eller något sådant står det för) och STH16 ska ju vara precis samma bindningar förutom det att det står atomic på FFG

Jarle sa:
Huh? FFG16 (fly, float, grind eller något sådant står det för) och STH16 ska ju vara precis samma bindningar förutom det att det står atomic på FFG
Du har rätt
"The second-year FFG 16 (also available as a Salomon STH 16) is equally at home in no-fall zones as it is landing switch off a 60-foot table, because the critical structural components of the binding) are made of stainless steel. The metal/composite hybrid keeps the weight down and the toe can be easily adjusted to account for boot toe wear. Brakes accommodate up 130mm widths. "

Jag litade på försäljaren så klart! Men det kvittar ju då i efterhand eftersom det är samma bindning :)

Tillbaka
Topp