Dags att kompletera?

• Trådstartare Trådstartare IngemarH79
  • Start datum Start datum
I

IngemarH79

Guest
Dags att kompletera?
Jag kör nu Atomic B-ride 11-20 årsmod 2001-2002 i 180cm (110-70-99), 19m. Funderar på att kompletera dessa men jag vet inte riktigt med vilka.. Det jag uppskattar med mina nuvarande skidor är att de är grymt lättåkta offpist och att de går åka riktigt fort med dem nästan överallt. Att de är nervösa och småhugger när man slöåker är ju bara positivt, för det ska man inte :) Jag söker en skida med mer flyt offpist, mer klipp och med bättre känsla för underlaget, något att ta ut när det råder mjukare förhållanden. De måste vara fartsstabila och roliga även i pisten men behöver inte funka super när det är hårt, då tar jag mina nuvarande, ett plus om de inte väger som två par. Jag har hyfsad teknik och väger 95kg, 185 lång. Åker fort i pist med mycket skär, inte lika fort offpist, flera och kortare svängar här :) Åker mest i Sverige men en resa till Kaukasus är planerad i vinter (heliski). Har du något förslag på vad som kan vara vettigt?

Dags att kompletera?
Ett bra råd Andreas, men jag orkar inte vänta på att han ska koma tillbaka från semestern :)

Dags att kompletera?
Hejsan.

Som ericq nämnde i inlägget ovan så tror jag att tankern skulle kunna passa dej bra.
Andra allternativ är:

K2 Apache Chief (126-98-116... 188cm) Med tanke på att du är lite tyngre så behöver du en lite styvare skida. Chiefen är inte så omtalad i Sverige men är en väldigt fartstabil och snabbsvängd skida, klara svängar i trängda lägen.

Dynastar Pro rider (124-97-116...186,194 cm) Lite styvare i flex än Chief, otroligt vridstyv och fartstabil (tillverkad av race avdelningen). En klar favorit om du vill stå på. ett stort minus är priset på över 9000 med bindning.

Scott Santiago Pure (kommer i längd 188 cm med 92 mm under foten och i längd 193 cm med 101 mm under foten). Santiagon var antagligen den absolut bästa allround fetingen som kom ut förra året. Santiago Pure är fetare och helt otroligt skön i fluffet, går som loket i pist. personlig favorit. TESTA!!

Vad man inte ska glömma när man frågar på freeride är att det är stor skillnad hur en åkare på 70 kg repektive 100 kg upplever en skida om man räknar med att de är på samma åknivå (väger själv 77 kg).
Såg att du bor nära Åre så jag tycker att du ska testa laggen innan du köper. Testsa även atomic sugar daddy samt pimp.
Vill du ha mjukare lagg så prova Seath vicious, AK maiden, B4, det kommer även en hel del mjukare BC twins typ Ross BC, Big trouble, Head mad trix m.m.
Man kan skriva i evighet men nu har du fått några namn så det är bara att vänta på snön sen är det bara att testköra fram till maj :)

Lycka till/Zacke

Dags att kompletera?
Eftersom du redan kör på Atomic så ser jag ingen anledning att byta ner sig till något annat märke...

Kika på Atomics Metron-serie. Kanonfina skidor. Det låter som om det är ett par sådan du är på jakt efter.

Tillbaka
Topp