Dags för första puderlaggen.

Heddious

Aktiv medlem
Har börjat planera för säsong i alperna nu, och om ekonomin tillåter tänkte jag komplettera mina vanliga skidor med ett par som funkar i djupare lössnö än fotknölsdjupt. har dock ingen aning om vad man ska leta efter.

Jag är 178 lång, väger 57 kg och tänker väl ge försöka mig på allt men lär knappast börja med att droppa klippor.
Det jag undrar mest över är om jag ska kolla efter en lite kortare skida eftersom jag väger lite i förhållande till hur lång jag är..
Åkstil: Tar mig ner överallt, dock inte alltid med stil.

En kort skidas enda fördel är att den blir smidigare om man måste röra runt med skidorna, i skog, i liftköer, i tajta lägen helt enkelt. I alla andra lägen är en längre skida bättre främsta punkterna är väl att den flyter bättre och att den är stabilare att åka på.

Har du någon idé på bredd? Ska det vara enbart puder, eller kommer du använda dina gamla mycket? Svängradie?

Ett tips är Völkl Aura, halvfet, tjejanpassad, många som tycker om den, kan köras på hela berget, även pist.

Kolla i skiddatabasen på tjejskidor och så varierar du bredd, längd och efter din nivå...

Är du tjej eller kille?
Vad har du för bakgrund?
Åkstil, snabbt, aggresivt, långa/korta svängar?

Komplettera din lista lite är du vänlig.

Carled sa:
En kort skidas enda fördel är att den blir smidigare om man måste röra runt med skidorna, i skog, i liftköer, i tajta lägen helt enkelt. I alla andra lägen är en längre skida bättre främsta punkterna är väl att den flyter bättre och att den är stabilare att åka på.

Har du någon idé på bredd? Ska det vara enbart puder, eller kommer du använda dina gamla mycket? Svängradie?

Ett tips är Völkl Aura, halvfet, tjejanpassad, många som tycker om den, kan köras på hela berget, även pist.

Kolla i skiddatabasen på tjejskidor och så varierar du bredd, längd och efter din nivå...
völkl aura kanske är för svår att börja med? den är ju inte mjukast bland skidorna i kategorin i alla fall, även om den har varit uppskattad bland alla jag vet som kört den.
iofs, om man går ner en längd till 170, så kanske? :)

Svängradien är ju inte lika stor som på Mantra, och den är ju klart mjukare... Om hon söker en skida som kan funka till allt tror jag den kan vara bra... Sökes det däremot ren puderskida så har ju K2 många bra alternativ som både är fetare och mjukare... Sen finns det ju många småmärken som har 100+are som nog är riktigt bra också...

varför inte än större?! 110mm tycker jag! Är i samma viktklass själv och under 100mm är ju bara allround. som det står finns det ju redan en skida och är ute efter en till skida som ska funka i djupt.

Kalla mig idiot, men behöver det vara en tjej? :D

110 minst helst mer!! :)
Mjukt flex = svänger lättare i puder samt bättre för din vikt.
Hellbent skulle nog inte vara dumt?
Annars storgillade jag mina atomic thug (140-120-133) förra året.
Lite kortare än dig, men väger lite mer. passade mig som handsken.

Vad har du för skida nu?
Har du en pistkida (<90 mm under fot) tycker jag att du ska köpa en med 100-110 under foten (allroundskida för offpistbruk primärt men även lite pist o park om det faller in, lite halvstyv för din vikt).
Har du redan en allroundskida (90-110 under fot och hyffsat mjuk->nudlar) är det bara att fläska på med bredd/former/whatever så mycket som du bara vågar.

Ska den mest användas i skog eller på öppna ytor, det spelar ganska stor roll för längden. Det mesta kan bli för kort men det är inte mycket som kan bli för långt....

1. Jag är tjej :) (Heter man nåt ovanligt så heter man ^^)

Nu har jag ett par K2 missdemeanor som jag kör lite överallt med, har för mig att dom är 80 under foten, och det funkar inte riktigt när det har dumpat ordentligt.
Det är svårt att säja om jag kommer köra mest i skogen eller på öppna ytor då jag & mina polers inte riktigt bestämt vart vi ska, men gissningsvis mer öppna landskap än snårskog.
Helst ska det väl även gå att ta sig nerför puckliga pister när man är påväg hemåt utan att behöva kämpa livet ur sig. :)

Har inte åkt tillräckligt mycket offpist för att veta om jag helst kör fransk skidlärarstyle (kortsväng) eller inte.. men jag är väl inte världens mest benstarka person.

Tack för alla tips iallafall, nu börjar jag få ett humm om vad jag ska leta efter.

Eric_W sa:
110 minst helst mer!! :)
Jaa snåla inte med storleken.

Har sällan hört någon gnälla på att de har för breda skidor i något före, däremot hör man ständigt folk som gnäller över för smala och korta skidor...

Senast ändrad:
okej, är du redan van med så pass "breda" skidor så är det ju inget att tveka på. komplettera med en kroppslång eller längre, mjuk rockerskida, typ hellbent eller liknande. :)

att välja skidor som är för lika de du redan har är slöseri, så go wild!

Nya Goodha 110 känns som klipt och skuret för en lång lätt tjej.

178cm 138/110/127 och 3700 spänn är som hittat. Är dom en mjukare lite mindre version av 114an så är det en grymt bra skida.

Tex

Nu är jag ju betydligt tyngre, men jag tycker att goodha är lite tråkig. Tillskillnad från många andra mjuka skidor så känns inte denna lekfull för fem öre. Jag tycker inte att man får tillbaks så mkt av skidan. den känns seg och som om man "trampar igenom den"väger jag iofs 95kg. Men det jag vill komma till är att det finns betydligt bättre skidor. Och om du ska ha dessa som puder skidor innebär ju det att du kommer ha några av de absolut roligaste och mest fantastiska upplevelser med dem. Då tycker jag helt klart att du ska läga ett par extra tusen för en bättre skida!

https://www.freeride.se/review/view.php?id=4695

https://www.freeride.se/review/view.php?id=4617

Enbart för puder-https://www.freeride.se/review/view.php?id=4616

snortpowder

Vilken goodha har du åkt??? Körde 30+ dagar på 114 förra året, nästan allt i skog och puder. Tycker den var hur lekfull som helst.

Du är en flugviktare jmf med mig som väger in på 110+ kg. Kan tänka mig att vid 90-95 så är 114 helt perfekt då jag med min tyngd var tvugen att ha väldigt bra ballans på skidan. Bakdelen på skidan är väldigt mjuk vilket gör att man får vara lite noga med hur man har tyngdpunkten. Framförallt så gäller detta i hårdare underlag, tex pist, och vid landningar.

Goodha skidorna är dessutom väldigt lätta vilket gör dom till bra alternativ för knatning och vilket även bidrar till att göra dom så jäkla lätt körda som dom är.

Tex

PNyberg:

Gissningsvis nästan bara liftburen offpist, kanske lite kortare promenader, men inga flera timmars hajkande direkt. Så pudergalen är jag inte (än).

snortpowder sa:
Nu är jag ju betydligt tyngre, men jag tycker att goodha är lite tråkig. Tillskillnad från många andra mjuka skidor så känns inte denna lekfull för fem öre. Jag tycker inte att man får tillbaks så mkt av skidan. den känns seg och som om man "trampar igenom den"väger jag iofs 95kg. Men det jag vill komma till är att det finns betydligt bättre skidor. Och om du ska ha dessa som puder skidor innebär ju det att du kommer ha några av de absolut roligaste och mest fantastiska upplevelser med dem. Då tycker jag helt klart att du ska läga ett par extra tusen för en bättre skida!

https://www.freeride.se/review/view.php?id=4695

https://www.freeride.se/review/view.php?id=4617

Enbart för puder-https://www.freeride.se/review/view.php?id=4616
Trots att Pontoon och Hellbent ändå räknas in i kategorin lättåka puderlagg så tror jag nog att en så pass lätt tjej ändå kommer få problem. För mycket att jobba runt, K2 gör ju inte lätta lagg precis...

Jag tror nog på Goodha som många tipsat om, antligen 114 eller 110, läs och bedöm själv vilken som verkar roligast. Priset skall man ju inte klaga på...

Om 114 har samma flex som den styvaste av 191'orna lär det bli knepigt om man inte väger så mycket och så är de väl 190 långa också.

Senast ändrad:
Om det är liftburen åkning som gäller så skulle jag satsa på det fetaste jag kan hitta. Kolla alla tänkbara ställen efter bra priser.
Pontoons, hellbents, nya Armada JP vs Julien, 4frnt EHP 179 är väl de tipsen jag kan ge.
Alla skidor har snällt flex (nej EHP 179 är inte fett styv) och kommer att ge sjukt mkt glädje ...tror jag.
Körde sj på ett par Line EP Pro inbounds och slackcountry förra året. Fifan vad kul det var att verkligen leka runt på dom skidorna! Vad jag ville säga med det var att ..ju fetare...desto roligare..om man då slipper släpa upp dom för berget varje gång...
my 2 cents.

Senast ändrad:
Vad har du för komplement till den skidan du skall köpa.

Om dessa nya skidor är de enda offpist skidorna du har då skall du inte köpa några rockers. Tror inte du vill hanka runt på ett par Helbent i skogen om det är lite uppkört och inte heller på det lite större berget om det är hårt.

Har du ett par typ "Mantra" eller "Gotama" liknande skidor för din allround åkning då kan du tänka på en Rocker. Men inte ananrs.

Tillbaka
Topp