Dags för lite brädsnack!

Dags för lite brädsnack!
Men om du har rocker mellan bindningarna så det SPANN! Rocker är en nos/tail som börjar tidigare än vanligt. Alltså menas det att brädan ligger i mellan bindningarna. Med andra ord exakt som det står på Lib Techs sida så är det rocker. Med andra ord anläggningsytan är BARA mellan bindningarna. Rockern börjar vid bindningarna och framå/bakåt!

Du kan inte ha rocker mellan bindningarna för då skulle det se ut som en vanlig bräda. Kolla på tex Spatula i skidvärlden eller någon annan skida så förstår du hur jag menar....

//H

Edit: Alltså som vanligt har olika företag/märken olika åsikter om samma saker. Om det är rocker mellan bindningarna är alltså det ingen "planyta" på brädan? Är det rätt uppfattat? Brädan jag åkte på kunde jag ju iaf åka på och den kändes som det fanns plan yta på den.

Senast ändrad:
Dags för lite brädsnack!
Sådär...

Blev en Lib-Tech TRS 162 magne traction. Ska testat hårt i åre nästa vecka.. Hoppas verkligen den är så bra som alla säger! Tyvär ingen banan på den då det blev en beg. Kommer säkerligen sluta med att jag säljer den och köper 2 banan brädor...

Dags för lite brädsnack!
nån som provat burton t6 med nya "smoth ride"?
ska tydligen "dämmpa" när snön är slagig och hård.
Själva brädan e lite tjockare under bindningarna.

ska tydligen funka som en stötdemmpare gör i en bil, fast på en bräda...

Dags för lite brädsnack!
Hasse sa:
Men om du har rocker mellan bindningarna så det SPANN! Rocker är en nos/tail som börjar tidigare än vanligt. Alltså menas det att brädan ligger i mellan bindningarna. Med andra ord exakt som det står på Lib Techs sida så är det rocker. Med andra ord anläggningsytan är BARA mellan bindningarna. Rockern börjar vid bindningarna och framå/bakåt!

Du kan inte ha rocker mellan bindningarna för då skulle det se ut som en vanlig bräda. Kolla på tex Spatula i skidvärlden eller någon annan skida så förstår du hur jag menar....

//H

Edit: Alltså som vanligt har olika företag/märken olika åsikter om samma saker. Om det är rocker mellan bindningarna är alltså det ingen "planyta" på brädan? Är det rätt uppfattat? Brädan jag åkte på kunde jag ju iaf åka på och den kändes som det fanns plan yta på den.
Planytan börjar ju ungefär mitt under fot (om man monterar bindningarna mitt i respektive rad av gängor) och fortsätter framåt/bakåt tills nos/tail böjer sig upp. Mellan bindningarna är det alltså NEGATIVT SPANN. Om man synar grafiken på hemsidan och detta sedan stämmer överens med verkligheten. Kollar man videon så blir ju brädan helt flat när killen står neutralt på den. Då ligger ju brädan på ett bord förstås, svårare att se när brädan ligger på snö... Om detta ska kallas banan, rocker eller nåt annat är ju omöjligt att få världen att komma överens om.

Dags för lite brädsnack!
Som sagt så innebär Banana-Technology inte omvänt spann under hela brädan
utan bara "rocker" mellan fötterna. Nosen och tailen är helt platta. När du ställer dig
på brädan trycker du ut rockern och brädan ligger plant mot underlaget. Då bildas extra
tryck mot underlaget mellan fötterna eftersom rockern hela tiden vill återgå till sin
ursprungsform. När du åker har du alltså hela tiden väldigt bra snökontakt mellan
fötterna och när du lägger upp brädan på skär greppar kanten mellan fötterna tag i snön
mycket snabbare än med en traditionell bräda där du hela tiden måste kämpa emot ett
spann.

Dessutom är brädan redan från början benägen att svänga eftersom den är böjd åt
"rätt" håll när svängen börjar. BTX (kombinationen Banana-Tech+ Magne Traction) har från första början kommit till för att göra brädor mer lättåkta i pist. De andra egenskaperna såsom bra parkegenskaper och flyt i puder har kommit på köpet så gör inte misstaget att tro att BTX i första hand är en puderpryl. Brädor med ett traditionellt omvänt spann utan Magne Traction som tex K2 Gyrator blir mer renodlade pudermaskiner alternativt parkbrädor med rätt tveksamma pistegenskaper men BTX är något helt annat.

Dags för lite brädsnack!
det är lugnt helmers

fan doughy: testat TRSen än eller? :P jag som var så taggad på den

det här med banana/rocker osv: greppar det mycket snabbare på riktigt eller "mycket snabbare" bara? alltså fungerar det eller fungerar det bara på pappret. för det kanske är så att det faktist fungerar men bara så lite så att det inte ens märks... eller så är det värsta bästa grejen :P ingen som testat?

Dags för lite brädsnack!
mardiman sa:
det är lugnt helmers

det här med banana/rocker osv: greppar det mycket snabbare på riktigt eller "mycket snabbare" bara? alltså fungerar det eller fungerar det bara på pappret. för det kanske är så att det faktist fungerar men bara så lite så att det inte ens märks... eller så är det värsta bästa grejen :P ingen som testat?
Återkommer med review på TRS magne-traction 162 i början av nästa vecka. Fick den idag och den ser knasig ut.. Tror den fick några smällar på stålkanten på transporten för den är alldeles krokig...

Dags för lite brädsnack!
Köp en forum manual om du vill ha en mjuk bräda, ett bra tips !

Dom rear ut riktigt sjyssta brädor på www.boardstore.se just nu

Dags för lite brädsnack!
Nosskire sa:
mardiman sa:
det är lugnt helmers

Återkommer med review på TRS magne-traction 162 i början av nästa vecka. Fick den idag och den ser knasig ut.. Tror den fick några smällar på stålkanten på transporten för den är alldeles krokig...
haha, hoppas du skojjar :D

Dags för lite brädsnack!
Nosskire sa:
mardiman sa:
det är lugnt helmers

aa jag har hört fler personer som fått sin bräda med magnetraction och stålkanten är sönder!!!!!

Dags för lite brädsnack!
Läste just igenom tråden och fastnade på Glisade brädorna ngn som provat deras big gun? Har själv gått upp från 165 bräda till 172 mullet och är nu frälst i längre brädor.. Skulle vilja prova ngn riktigt lång typ 185-200 spannet så man kan få lite riktigt med fart;)

Några förslag?

Dags för lite brädsnack!
Har nu åkt min trs 172 magne traciton i ett uppkört och blött Åre!

Ska ge en fullständig review senare på veckan då jag har testat den bättre, men hittils säger jag såhär:

Bra jobbat mervin!
En rolig bräda att åka som trots det är fartstabil. Ett mysterium för mig hur den kan var så mjuk och ändå inte fladdra sönder i högre farter.. Isgreppet är bättre än andra brädor men än så länge så har jag inte haft använding för det :(..

Angående att man tappar fart vid skråning så var det inte märktvärt tycker jag, kanske mer framträdande på en tapprad bräda? Förhoppningsvis är det stenhårt i pisten imorgon bitti så jag får testa dessa skumma kanter... Hittils så gillar jag bräda riktigt mycket, trots att kanten inte har fått visa vad den går för.

"Upptäckte" dock en sak, den här brädan ska man inte ha som nybörjare... Den tvingar in en i skäret (vilket ju inte gör ett dugg!), dock så går det att gå ur det lätt så man blir inte låst. Dock så upplever personer som inte åker konstant på skär såsom jag gör att den blir lite svårkontrollerad och att den "hugger/skär" när den bäst vill. Något som kan stämma?

Blev lite dålig svenska där, lessen för det men hoppas ni fick ut något av det. Helt slut... 4 timmars sömn och 7 timmars åkning så är jag nere för räkning! Bygget ikväll också tydlgen..

Dags för lite brädsnack!
dalii sa:
Läste just igenom tråden och fastnade på Glisade brädorna ngn som provat deras big gun? Har själv gått upp från 165 bräda till 172 mullet och är nu frälst i längre brädor.. Skulle vilja prova ngn riktigt lång typ 185-200 spannet så man kan få lite riktigt med fart;)

Några förslag?
Teståkte en LTB Classic 190 i vintras, RIKTIGT roligt! Gick som tåget i pisten och j*vlar vilket flyt i offpisten, hur skoj som helst att dra stort.!

Men.. Skulle aldrig gå över till en 190 bräda före min baron es 164. Går ju inte att kasta runt 2 meters plankan i skogen, sen så åkte jag inte fortare i offpist heller..

men i pisten! Oja! Skoj som f*n!

Tips..: Droppa inte med så långa brädor. Svårt att landa..

Dags för lite brädsnack!
Tycker att Skate Banana ser riktigt intressant ut för nästa säsong. Vem säljer lib tech i Sverige? Någon som har koll på vad man får ge för en banan i svenska slantar?

Dags för lite brädsnack!
Molnet sa:
Tycker att Skate Banana ser riktigt intressant ut för nästa säsong. Vem säljer lib tech i Sverige? Någon som har koll på vad man får ge för en banan i svenska slantar?
Snacka med Doughboy / Permafrost om det. Alternativt onoff i sthlm eller onboard. Dock så har de inte så mycket på lager..

Men.. s*tan vad bra det är med magne traction ! ! ! LOVE IT ! Men en ny fråga har nu kommi t upp, Ultimate grip eller magne traction? små vs stora vågor.

Dags för lite brädsnack!
molnet: den enda svenska återförsäljaren av lib-tech vad jag har hört är doughboy här på forumet, så hör med honom om du inte vill beställa utomlands ifrån

Nosskire: jaaaadu små eller stora vågor, det är frågan =/

Dags för lite brädsnack!
En Skate Banana har ett rekommenderat butikspris på 5395 nästa år.

När det gäller MTX eller Ultimate Grip tror jag personligen att det är två helt olika saker. MTX är en helt annan brädgeometri än en snowboard med vanlig sidskärning. MTX hjälper till så att du effektivare utnyttjar hela den effektiva kantlängden i din åkning och inte lägger all energi längst ut mot slutet av den effektiva kantlängden utan gör att mer energi läggs i området mellan fötterna vilket även resulterar i en mer avslappnad åkning.

Ultimate Grip ändrar inte på brädans geometri utan hjälper endast till att få bättre grepp med stålkanterna, vilket såklart kan vara bra, men det ger inte de övriga fördelar som MTX ger.

Dags för lite brädsnack!
Rydellen sa:
Jag tycker efter några avverkade brädor att directional är överskattat som fasen. Har du dessutom en styv bräda från nose till tail blir det problem med hugg från tailen vid åkning rakt fram. Och visst fasen vill man kunna bränna rakt ner i fallinjen utan att behöva vara rädd. Jag har på min senaste bräda fått ligga på lite skär hela tiden för att lugna brädan. Har haft en lite mjukare directional innen där effekten inte var lika extrem. Om jag jämför med min parkbräda kan jag bomba rakt ner utan en antydan till hugg. Och svängen tycker jag inte lider något speciellt av den radiella skärningen alls! Varför håller då friåkningsbrädor fortfarande fast vid detta? Någon som håller med mig?
Yes därför åker jag bataleon! :)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp