Dags för nya pjäxor, vad har hänt sen 96?

ikkk

Ny medlem
Som rubriken antyder. Har kört med ett par salomon de senaste 11 åren. Börjar nu inse att det är dags att byta upp sig. Har noll koll på vad som finns därute idag.

Inser att jag kommer att behöva gå till butik och prova. Men för att inte bli pålurad nåt metallic-glittrigt smäck som råkar kännas bra i butiken så skulle jag uppskatta lite allmänna tips vad jag bör tänka på och kanske rent av några modeller som skulle kunna vara passande. Ska helst funka ok till alla typer av åkning, utom park/pipe odyl.

Snabba fakta: Är en duktig åkare. Kör 60/40 pist/off. Väger 80 pannor. Åker på Scott Mission. Prioriterar skön feeling framför att kapa tiondelar i storslalombanan.

Tacksam för all input.

Sen 96 har det hänt en hel del, framförallt tycker jag att utbudet och möjligheten att hitta en mer allroundbetonad pjäxa har blivit större. Det har även hänt en hel del på designfronten också, inte för att jag förstår vad det spelar för roll. Jag är fortfarande av uppfattningen att alla pjäxor och skidor skulle komma i enbart grön, blå och vit.

Prio 1 är ju självklart att dina pjäxor ska sitta bekvämt och passa din fot. men lika viktigt är att du väljer en pjäxa som jobbar med dig och passar din typ av åkning. Bara för att man kör stenhårt behöver man inte ha de styvaste racepjuken.
Kolla t.ex. in den här http://www.fulltiltboots.com/tech.asp filmen och se vad Seth Morrison har att säga om styvhet vs. "känsla". Kolla sen in valfritt skidfilmssegment med honom så förstår du nog vad jag menade med min tes ovanför.

De mest intressanta "nyheterna" på pjäxmarknaden är just dem, flexiga 3-delspjuk som fungerar på ett helt annat sätt än de traditionella överlapspjäxorna. Förutom Fulltilt (som iofs också är gamla Raichle i ny kostym) finns även Dalbello Krypton (som bygger på gamla Raichle).
De består båda av 3 delar, ett chassi, ett skaft och en tunga med gjutna skåror i som gör att de kan flexa mycket mer framåt än en överlapspjäxa, ett material måste ha någonstans att ta vägen när det flexas/böjs osv. Deras innersko är även helt olik andra pjuks då de inte har den vanliga plösen utan istället en mer snowboardlik innersko som ligger omlott, av märket Intuition.

Alla märken har olika universalfötter, alltså vilken sorts fot de bygger sina skal efter. Olika breda läster, olika utrymme i tåboxen, olika böjda skaft m.m. m.m.

Några allmänna tips när du ska pröva pjuk:
#Ge det tid och pengar, pjäxorna är din absolut viktigaste utrustning. Se det så här, ett par bra pjäxor som passar dig perfekt kan hålla i 3-4 säsonger.
#Tänk på att ett pjäxskal alltid går att göra större, men inte mindre.
#Välj inte för stora pjäxor, efter 2-3 veckors åkande kommer innerskorna att gå ut sig ca en halv storlek. Om du nu ska åka så mkt i vinter?
#Hälgreppet är viktigt, bra hälgrepp=enklare att åka skidor
#Lägg några hundringar på en formgjuten sula, hur överlevde man innan de fanns!?
#Jag är ett stort fan av Booster straps. en ny sorts kardborrespänne som man kan dra åt hur hårt som helst men ändå flexar med ditt ben. Ett vanligt spänne är helt stumt.
Edit: #En bra tumregel är att pröva olika sorters pjäxor, inte olika märken. Det är ofta samma sak men många märken har liknande pjäxor och om säljaren bara skickar på dig märke efter märke utan att förklara skillnaderna är det en varningens finger.

Detta var lite grundläggande fakta. en sak som jag inte tog upp överhuvudtaget är helt formgjutna innerskor, t.ex. Conform'able-Strolz-Intuition. Framförallt för att jag vet att det finns andra som har mycket mer kunskap där än mig. Jag har enbart kört de förstnämnda ifjol och känner mig därför lite väl subjektiv i bedömningen.

Faktum är att det överlag finns otroligt mkt mer kunskap om pjäxor här på freeride än i de flesta skidbutiker, ingen nämnd ingen glömd. Eller jo, de flesta sportbutiker har inte en jäv..a aning vad de snackar om.
Detta kan man lätt testa genom att gå in i första bästa butik och säga att man vill köpa pjäxor. Om de inte frågar en massa frågor om dina skiderfarenheter/-kunskaper, tidigare pjäxor, kollar på din fot samt mäter och donar är det bara att gå på en gång. Om diskussionen under något skede leder in på design tycker jag att du bör fråga, lätt irriterrat: "kommer designen göra att mina pjäxor sitter bättre och funkar bättre?".
Vart bor du förresten?

Mvh,
Andreas

Edit: Du kanske själv kan lista ut att Jonathan-o:s tips här ovan motsvarar det du skulle kunna tänkas få i en sportbutik utan någon som helst koll.
Inget personligt mot dig Jonathan, men vad vet du om trådförfattarens fot? Hur vet du att salomon skulle passa honom? Skriv inte ett inlägg bara för sakens skull, bygg upp det på fakta. Har du ingen fakta, låt bli att skriva!

Senast ändrad:
Lima-ko sa:
några av de mest intressanta nyheterna på pjäxmarknaden är faktiskt lite mjukare/flexigare pjäxor som fungerar på ett helt annat sätt än de traditionella. jag pratar framförallt om Dalbello Krypton/Krypton Cross samt Fulltilt Bumble Bee Pro/Bumble Bee.
Det roliga är att just dom två märkena bygger på en tredelad konstruktion som funnits sedan början på 80-talet. Men visst, den var sjukt nyskapande då och fick aldrig riktigt fotfäste på marknaden trots att den kanske är den smartaste lösningen på dilemmat flex vs. styvhet i sidled och bakåt. Full Tilt ÄR ju till och med samma pjäxa som gamla Raichle så det är lite knasigt att kalla den en nyhet. Däremot är det jävligt bra att både Dalbello och Full Tilt dammat av en överlägsen pjäxkonstruktion.

Den klassiska tvådelskonstruktionen med fyra spännen dominerar fortfarande med rätt små förändringar. Dom största nyheterna sen -96 är väl egentligen att dom flesta pjäxtillverkare hittat en lösning på balansen mellan komfort och prestanda. Speciellt bland pjäxor för medelgoda åkare. Bland dom dyrare pjäxorna är det bättre plaster överlag i pjäxorna som flexar bra utan att påverka åkegenskaperna negativt. En stor grej är ju att pjäxorna överlag har lite mjukare flex än förr, i alla fall så kör friåkare med lite mjukare flex än förr. Numera finns det också pjuck som är anpassade för friåkning med dämpade gummisulor inne i pjäxan och lite annat som dämpar hårda stötar och ger en skönare åkning. Annars är det väl mycket kosmetiska förändringar plus bättre spännen och sen har innerskorna blivit bättre överlag. Det finns även många fler val beroende på vilken fot du har, även bland samma märke.

Fast egentligen så gäller samma regler nu som förr: gå till en bra bootfitter och ge dig inte förrän dina pjuck sitter bra. Tryck skalen, forma innerskon, byt till en Booster Strap, gör vad fan som helst som krävs. Och gör en formgjuten sula!

Gillar det Lima-kossan säger om styvhet vs. känsla. Det finns en vanföreställning om att det är skenbenet som ska flexa, inte pjäxan. Det kan ju korkade och bakåtsträvande puckelåkare hålla på med. Vi andra lyssnar på Seth Boy och inser att pjäxan har en stor del för åkkänslan och inte bara ska hålla foten på plats.

Jag väntade på den där uppläxningen angående Dalbello och Fulltilt, trodde du inte skulle vara uppe så tidigt bara Tobbe =). Men självklart har du rätt, tänkte väl mer att de var tillbaka i nygammal version, med bättre innerskor och att de nu framförallt fått den uppmärksamhet de förtjänar. För varför ändra på något som är bäst, jag vet, bäst är inte det ordet jag gärna använder, men nu pratrar jag funktion och tänk, och inte bäst för alla fötter.

Senast ändrad:
Kollade precis på videon på Full-Tilts hemsida och efter att ha sett den kommer jag aldrig någonsin mer köra i något annat än en tre-delad pjäxa. Punkt. Tre-delat rules. Halleluja! Sen har jag iofs en jävla tur att både Dalbello och Full Tilt passar mina fötter perfekt. Seth säger lite sköna grejer: "And this is a Euro tongue" när han flexar den styvare tungan, hehe. Fast han konstruktören på Full Tilt verkar ha rökt en del braj i sina dagar, pratar ju nästan lika sluddrigt som Ozzy :)

Inte sett Full Tilt modellerna innan, men verkar ju intressant! :) Ser ut som man skulle kunna jæmføra det mer med en rando-pjæxa, tycker iaf. dom ser ganska lika ut i uppbyggnaden om jag jæmfør med mina Scarpa Spirit 3 & 4, eller?
Gillar ju sjælv konceptet med ett spænne som ligger øver vristen och trycker nær hælen på ett annat sætt æn vanliga pjæxor, man kænner liksom att pjæxan sitter fast på foten utan att behøva spænna åt som en galning.
Lika så, thermo innersko ær som en skænk från ovan...efter nån sæsong på telis- och rando-pjæxor med thermo-innersko skulle jag aldig gå tillbaka. Fryser aldrig om føtterna længre, något jag plågades mkt med innan efter en djup kylskada på høgerfoten och man slipper den dær æckliga bløta kænslan av en væl anvænd vanlig pjæxa.

Någon som kør på Full Tilt pjæxor hær eller?

Jag är inne på exakt samma linje Tobbe men måste bara hitta en bootfitter dum nog att ta på sig att banka ut skalen tillräckligt, hah.
Krypton och K. Cross har båda 98 mm läst, menar du att Bumble Bee Pro är ännu smalare? Proton-serien har inte tre-delat-funktionen va?

Senast ändrad:
Hade för mig att gamla Raichle var smala som satan men det verkar inte riktigt vara så, eller så har Full Tilt mixtrat lite med originalreceptet. I Powders gear guide står det "narrow-medium" på både FT och Krypton http://www.powdermag.com/buyersguide08/boots/ Sen hittade jag en amerikansk sida som listar FT Bumble-Bee som över 100 mm läst, typ medium medan Krypton anses vara smalare än 99 mm, typ smal-medium. Jag vet inte riktigt, tror Full Tilt och Krypton är hyfsat lika i lästen. Plake har ju varit med och utvecklat Krypton och med alla hans år på Raichle så ville han ha ungefär samma passform.

Proton är en vanlig överlappspjäxa.

Vet inte, beror väl på skalet kan jag tänka mig. Har för mig att Leidstedt tryckte ut sina Krypton runt 1 cm, kanske var det mer.

Så vilka är de bättre pjäxorna, dalbello eller dessa Full tilt? Skall själv köpa nya pjäxor till vintern. Har ett par gamla xwave10 och vill ha något med bättre hälgrepp och möjligtvis en aning mjukare flex.

Men jag måste säga att jag känner mig en aning tveksam till videon på Full Tilt... de såg ju så otroligt mjuka ut? Vet inte om jag är redo att gå ner från 110 till mockasiner i flex. Kommer man inte tappa mycket kontroll över skidorna?

Vet att de har dalbello iaf på den bootfittern jag tänkte vända mig till (Falline i chamonix). Så vilken modell bör man ha?

Vilka som är bäst är väl en smaksak, jag kör Dalbello för att jag gillar spännena bättre. Men om du kört 110 flex förut så är det ingen större skillnad med ett par Full Tilt, bara att byta tunga om det blir för mjukt. Lyssna på farbro Seth också, man vänjer sig :) Hos Dalbello är Il Moro den definitiva skiten, eller Krypton Pro med ID innerskon.

Pimpelgas-> Alpingaraget, inget snack.

Ska man inte köra sprutsko i dalbellona då? Vet att dom kommer vilja sälja på mig sådana när man köper ny fin pjäxa...

"Tightare passform och längre hållbarhet" är argumenten. Med hållbarhet menas alltså fler skiddagar innan de tappar den där tighta känslan. (dom påstår ca 270, jämfört med 70 med ett par vanliga liners. Stämmer detta är det ju fasiken dessutom ekonomiskt försvarbart om man bortser från den tightare känslan)

En sak jag funderat på i sammanhanget: hur är det att tura i sprutade innerskor i jämförelse med vanliga production liners?

busmissen sa:
Vad skiljer Il Moro mot Krypton Pro då?
Det översta spännet + kardborrbandet är utbytt mot ett snowboardspänne på Il Moro. Annars är det samma läst, flex och allting annat.
Il Moro:
700111!DAL-119174_d.jpg

Krypton Pro:
700051!DAL-119175_d.jpg

FF sa:
Ska man inte köra sprutsko i dalbellona då? Vet att dom kommer vilja sälja på mig sådana när man köper ny fin pjäxa...
Jag gillar thermoinnerskor för att dom är lätta och varma. Jävligt skönt att slippa att frysa tårna av sig var och varannan dag. Conformables sprutskor sitter som gjutna på foten om dom är bra gjorda men är på tok för kalla för min smak. Sen funkar iofs inte thermoinnerskor lika bra med vanliga överlappspjäxor, det behövs en hårdare plös där. Men med pjuck som Krypton och FT/Raichle funkar det svinbra.

Tror nog att 270 är en överdrift, men att en sprutsko håller formen längre stämmer bra. En anledning till detta är att det krävs många skiddagar innan den har gått ut sig tillräckligt för att inte vara för tight. Under mina racedagar så använde jag många olika sprutskor och jag behövde i princip en halv säsong innan skon satt bra och jag inte behövde ta av den efter vartannat åk.

Ær det samma typ av thermo innersko som i t.ex. Scarpas pjæxor? Alltså att man kan "baka" dom i ugnen hemma.

Krypton modellen ser ju vid førsta blick stabilare ut æn Il Moro, men skenet kanske bedrar?

Ngt av ställena i Göteborg som säljer Dalbello eller fulltilt? Såg att Conrad säljer fulltilt nu, men känns dumt att köpa pjäxor på postorder.

busmissen, det är lugnt... Gå bara in i Hasses butik och prova lite... sen kan du gå hem och beställa från Conrad!

;)

Förresten, hur står sig dalbello viktmässigt? Jag turar mycket i mina pjäxor så det spelar en viss roll..

Nu har det ju bara snackats gamla Raichlepjuck här och passar raichlelästen så passar också Lange. Och hos Lange har det inte hänt någonting. Samma pjäxa nu som för 20 år sen.
Men visst, Raichle/Dalbello/Fulltilt för mjukare, Lange för hård pist. Bästa pjäxorna om fötterna passar.

ikkk sa:
Som rubriken antyder. Har kört med ett par salomon de senaste 11 åren.
Det har hänt en del med salomons pjäxor under åren, men dom bästa pjäxorna har faktiskt inte förändrats särskilt mycket sen Stenis glansdagar. Ok, allt är relativt, men jämför man med skidor så har faktist pjäxutvecklingen stått i princip still. Möjligtvis kan man säga att innerskona blivit sämre och skalen något bättre. En del tillverkare experimenterar ganska mycket, precis som salomon gjorde för 20 år sedan & scott och hanson gjorde för 30 år sedan. Till slut går dom tillbaka till vad som fungerar, nämligen ett styvt skal med 4-5 spännen. Seth Morrisson och hans pårökta kompanjoner har ju lite balla teorier, men ingen kommer att komma ihåg dom om 5 år. ;-)

Senast ändrad:
WITMatrix sa:
Ær det samma typ av thermo innersko som i t.ex. Scarpas pjæxor? Alltså att man kan "baka" dom i ugnen hemma.
De går att baka ja, men det är inget du ska göra i ugnen hemma. Gå till en bootfitter.
busmissen sa:
Ngt av ställena i Göteborg som säljer Dalbello eller fulltilt? Såg att Conrad säljer fulltilt nu, men känns dumt att köpa pjäxor på postorder.
Någon av butikerna Adams eller Udéns sport torde ha de tycker jag, ring och fråga. Jag personligen tycker det är dumt att köpa pjuk på postorder ja. Vem ska du annars gå till för att baka innerskorna, puncha lästen eller göra andra viktiga justeringar så att dina pjuk sitter som en keps med flexfit?

Pimpelgas: Jag skulle snarare säga att det är du som rökt på. Hört talats om Glen Plake?

Senast ändrad:
Lima-ko sa:
WITMatrix sa:
De går att baka ja, men det är inget du ska göra i ugnen hemma. Gå till en bootfitter.
busmissen sa:
Någon av butikerna Adams eller Udéns sport torde ha de tycker jag, ring och fråga. Jag personligen tycker det är dumt att köpa pjuk på postorder ja. Vem ska du annars gå till för att baka innerskorna, puncha lästen eller göra andra viktiga justeringar så att dina pjuk sitter som en keps med flexfit?

Pimpelgas: Jag skulle snarare säga att det är du som rökt på. Hört talats om Glen Plake?
Jo postorder skulle vara i yttersta nödfall. Men ska ringa dom å kolla. Tack för tipset.

Langes pjäxor är ändrade så de flesta är lite bredare i lästen så nog har de ändrats.

Leistedts Dalbello tryckte vi lite över en cm i vintras. Inga problem att trycka de så mycket ;)

//H

Lima-ko sa:
WITMatrix sa:
Är det för att det inte går, pga. av att de är mer lik vanliga pjäx-innerskor med massa foder, eller för att det inte är något du rekomenderar?
För som jag förstår det efter att läst i https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=32191tråden du länka över att Scarpa och Intuition var likadana...
Fixa till Scarpas i varmluftsugn har jag gjort otaliga gånger hemma utan problem.

Har för mig att jag läst, på Intuitions hemsida eller liknande, att de inte rekommenderade att baka de själv hemma. Men det går säkert då Scarpa och Intuition ska va likadana ja, enligt Glisseur m. fl.
En fördel med att baka i butik är ju att du får hjälp med att modifiera skalet innan bakningen om det skulle behövas.

Senast ändrad:
Lima-ko sa:
Har för mig att jag läst, på Intuitons hemsida eller liknande, att de inte rekommenderade att baka de själv hemma. Men det går säkert då Scarpa och Intuition ska va lika ja, enligt Glisseur m.fl.
En fördel med att baka i butik är ju att du får hjälp med att modifiera skalet innan bakningen om det skulle behövas.
Ok. førstår din poæng.

FF sa:
Som jag fattat det: Dalbello Krypton kommer med Intuition-liner:n. Den bör efter bakning med andra ord passa din fot rätt bra. Knappast värt att köpa sprut-sko innan du testat att åka med den.

Jag kan försöka komma ihåg att ställa mina pjucks på badrums-vågen ikväll och kolla vad de väger.

Senast ändrad:
Nu har jag gjort det. En pjäxa verkar väga nåt i stil med 1,2-1,3 kg. Ta det med en hel näve salt. Det som däremot är säkert är att de är definitivt lättare än mina gamla Tecnica Icon Alu...

Hasse sa:
Langes pjäxor är ändrade så de flesta är lite bredare i lästen så nog har de ändrats.

Leistedts Dalbello tryckte vi lite över en cm i vintras. Inga problem att trycka de så mycket ;)

//H
nja int har Langes race pjuck ändrats? de vanliga har blivigt bredare men wc 150 ser ut som den gjorde på det glada 80-talet.
Det har hänt en del med vanliga pjuck men race pluggarna ser nästan ut som på 70-talet dvs allt grundar sig i Langes och Nordicas första riktigt bra tävlings pluggar i plast, och de kom typ 77, med vissa justeringar i höjd och lite i vinklar, men ganska lite, och de går att trycka väldigt mycket
Innerskor och justeringsmöjligheter är som natt och dag, från att ha varit ett par förstärkta raggisar till värsta flufffluffet som finns idag.
Allt är nog lite renare idag än 96 men det är passform som är A och O fortfarande, och en bra bootfiter.
Prova pjäxan utan innersko, och se så att du har plats i skon, i mina race mackor har jag typ mindre än en cm kvar i skalet i längd och i princip inget i bredd, det är nog extremen åt race hållet men det kan ju vara bra att ha koll på

Langes racepjuck är 98mm breda har jag för mig, freerideskorna är nån cm bredare. (och ACD-skorna ännu bredare)

Tillbaka
Topp