Sen 96 har det hänt en hel del, framförallt tycker jag att utbudet och möjligheten att hitta en mer allroundbetonad pjäxa har blivit större. Det har även hänt en hel del på designfronten också, inte för att jag förstår vad det spelar för roll. Jag är fortfarande av uppfattningen att alla pjäxor och skidor skulle komma i enbart grön, blå och vit.
Prio 1 är ju självklart att dina pjäxor ska sitta bekvämt och passa din fot. men lika viktigt är att du väljer en pjäxa som jobbar med dig och passar din typ av åkning. Bara för att man kör stenhårt behöver man inte ha de styvaste racepjuken.
Kolla t.ex. in den här
http://www.fulltiltboots.com/tech.asp filmen och se vad Seth Morrison har att säga om styvhet vs. "känsla". Kolla sen in valfritt skidfilmssegment med honom så förstår du nog vad jag menade med min tes ovanför.
De mest intressanta "nyheterna" på pjäxmarknaden är just dem, flexiga 3-delspjuk som fungerar på ett helt annat sätt än de traditionella överlapspjäxorna. Förutom Fulltilt (som iofs också är gamla Raichle i ny kostym) finns även Dalbello Krypton (som bygger på gamla Raichle).
De består båda av 3 delar, ett chassi, ett skaft och en tunga med gjutna skåror i som gör att de kan flexa mycket mer framåt än en överlapspjäxa, ett material måste ha någonstans att ta vägen när det flexas/böjs osv. Deras innersko är även helt olik andra pjuks då de inte har den vanliga plösen utan istället en mer snowboardlik innersko som ligger omlott, av märket Intuition.
Alla märken har olika universalfötter, alltså vilken sorts fot de bygger sina skal efter. Olika breda läster, olika utrymme i tåboxen, olika böjda skaft m.m. m.m.
Några allmänna tips när du ska pröva pjuk:
#Ge det tid och pengar, pjäxorna är din absolut viktigaste utrustning. Se det så här, ett par bra pjäxor som passar dig perfekt kan hålla i 3-4 säsonger.
#Tänk på att ett pjäxskal alltid går att göra större, men inte mindre.
#Välj inte för stora pjäxor, efter 2-3 veckors åkande kommer innerskorna att gå ut sig ca en halv storlek. Om du nu ska åka så mkt i vinter?
#Hälgreppet är viktigt, bra hälgrepp=enklare att åka skidor
#Lägg några hundringar på en formgjuten sula, hur överlevde man innan de fanns!?
#Jag är ett stort fan av Booster straps. en ny sorts kardborrespänne som man kan dra åt hur hårt som helst men ändå flexar med ditt ben. Ett vanligt spänne är helt stumt.
Edit: #En bra tumregel är att pröva olika sorters pjäxor, inte olika märken. Det är ofta samma sak men många märken har liknande pjäxor och om säljaren bara skickar på dig märke efter märke utan att förklara skillnaderna är det en varningens finger.
Detta var lite grundläggande fakta. en sak som jag inte tog upp överhuvudtaget är helt formgjutna innerskor, t.ex. Conform'able-Strolz-Intuition. Framförallt för att jag vet att det finns andra som har mycket mer kunskap där än mig. Jag har enbart kört de förstnämnda ifjol och känner mig därför lite väl subjektiv i bedömningen.
Faktum är att det överlag finns otroligt mkt mer kunskap om pjäxor här på freeride än i de flesta skidbutiker, ingen nämnd ingen glömd. Eller jo, de flesta sportbutiker har inte en jäv..a aning vad de snackar om.
Detta kan man lätt testa genom att gå in i första bästa butik och säga att man vill köpa pjäxor. Om de inte frågar en massa frågor om dina skiderfarenheter/-kunskaper, tidigare pjäxor, kollar på din fot samt mäter och donar är det bara att gå på en gång. Om diskussionen under något skede leder in på design tycker jag att du bör fråga, lätt irriterrat: "kommer designen göra att mina pjäxor sitter bättre och funkar bättre?".
Vart bor du förresten?
Mvh,
Andreas
Edit: Du kanske själv kan lista ut att Jonathan-o:s tips här ovan motsvarar det du skulle kunna tänkas få i en sportbutik utan någon som helst koll.
Inget personligt mot dig Jonathan, men vad vet du om trådförfattarens fot? Hur vet du att salomon skulle passa honom? Skriv inte ett inlägg bara för sakens skull, bygg upp det på fakta. Har du ingen fakta, låt bli att skriva!