Dags för nya skidor! Men vilka tro?

rasmusbrannhult

Ny medlem
Tjabba!
Som rubriken lyder så är det i år dags för att köpa ett par nya skidor.. Men utbudet blir ju större för varje år och då jag inte är sådär jätte-insatt i skidor och deras "prestanda" så tänkte jag fråga om lite hjälp.

Till att börja med så åker jag vanligtvis 2-3 veckor per år, är sisådär 180cm lång och väger 65 kilo.
Åker mest i pisten men finns det gott om snö så beger jag mig gärna ut från backen och in i skogen bland lössnön istället. Har även tänkt att börja köra lite mer i parken så skidorna ska ha twintip, är dock inget stjärnskott i parken så de behöver inte vara några rejäla parklagg så sett.

Så vad för typ av skida ska jag satsa på? En med smal midja och tjockare tip & tail för att få någon slags "slalom-variant", en parkskida avsett för parken, en offpist-skida eller något helt annat?
Kan även tillägga att jag i pisten slår de flesta andra men jag gör samtidigt inga stora carvinsvängar elr dyl.

Så tack så mycket på förhand och ha några sista grymma sommarveckor!

- Rasmus

Senast ändrad:
Kika på något twintipat med ca 90-105 i midjan? T.ex. Scott P4, en skida som går kanon i pisten, är relativt bra utanför men gör inte bort sig i parken. Finns rätt många sådana skidor.
Kolla runt lite i pryldatabasen, läs lite recensioner, fundera på vilken typ av åkning du föredrar/kommer åka mest och hitta lite alternativ där. Vill du åka mer utanför så kanske inte något lätt rockat alá Kung Fujas skulle vara helt fel t.ex.

Men som sagt, kika runt lite och däng ett inlägg med lite skidor som du tycker är intressanta :)

Har tagit en liten snabbtitt nu och hur passar följande skidor till mina önskemål/behov?
- Armada El Ray
- Armada Alpha 2
- Scott P3

Undrar även vad som blir skillnaden förutom bättre åkning i lössnö om man väljer mycket fetare skidor? Som ovan nämnt med ungefär 100 i midja och följaktligen kanske 125+ i tip & tail?

rasmusbrannhult sa:
Har tagit en liten snabbtitt nu och hur passar följande skidor till mina önskemål/behov?
- Armada El Ray
- Armada Alpha 2
- Scott P3

Undrar även vad som blir skillnaden förutom bättre åkning i lössnö om man väljer mycket fetare skidor? Som ovan nämnt med ungefär 100 i midja och följaktligen kanske 125+ i tip & tail?
Lite långsammare från kant till kant, lite trögare kanske, men oftast går feta skidor bättre än man tror i pisten också. Men det blir mer nog mer storslalom. Jag tror att Alpha 2 kan vara bra för dig, lite smala kanske. Annars Atomic Blog(2010), rocker med camber i mitten, 100 i midjan, hyfsat mjuk (detta enligt info på diverse hemsidor, aldrig åkt dem, de har inte kommit än)

4frnt VCT Turbo 182 kan vara en skida för dig då den är styv nog för pisten, mjuk nog för att vara lite kul och lite early rise tip och tail för puder och jibbighet :)

Jag skulle vilja föreslå något som är ca 191 långt, vråltungt, asbökigt, ingen twintip, ganska oförlåtande skida och sjunker som en sten i puder men med bra stridsvagnsegenskaper. Helst i grönt.

Som av en ren händelse råkar jag ha just ett par rossi squad pro liggande här - intresserad? Inte det? Nähä...

PNyberg sa:
4frnt VCT Turbo 182 kan vara en skida för dig då den är styv nog för pisten, mjuk nog för att vara lite kul och lite early rise tip och tail för puder och jibbighet :)
Line Blend är rätt lik skida lite billigare och mindre skärradie. Eftersom du väger såpass lite så skulle jag tippa på 178cm modellen och monterad bak 2.5cm från skidans mitt.

Nojlas sa:
Jag skulle vilja föreslå något som är ca 191 långt, vråltungt, asbökigt, ingen twintip, ganska oförlåtande skida och sjunker som en sten i puder men med bra stridsvagnsegenskaper. Helst i grönt.

Som av en ren händelse råkar jag ha just ett par rossi squad pro liggande här - intresserad? Inte det? Nähä...
Du ksna väl inte sälja squaden för att bara köra DPS? Det är ju som att sälja sina Turtles för att köpa barbie!?

Bjo-rnR sa:
PNyberg sa:
Line Blend är rätt lik skida lite billigare och mindre skärradie. Eftersom du väger såpass lite så skulle jag tippa på 178cm modellen och monterad bak 2.5cm från skidans mitt.
skillnaden är att Lineskidan är bygd som en jibbskida medan VCT Turbo är bygd som en jibbigfriåkningsskida.

PNyberg sa:
Nojlas sa:

Du ksna väl inte sälja squaden för att bara köra DPS? Det är ju som att sälja sina Turtles för att köpa barbie!?
Jo nu ska fan skiten bort. Fantastisk skida om man vill fläska på. Vaknar till liv i hastigheter över 90 knyck, beter sig lugnt och fint i all fall ända upp till 126km/h, sen har jag inte lyckats åka fortare...
Squad pro flyter inte, den peneterar. Dålig snö, buskage, stenar, liftstolpar, småbarn - allt mejas ner och förstörs under dessa lagg. Kärnan är troligtvis gjort av solitt stål. Fantastisk skida för folk som tycker om att åka rakt fram...

Och såvitt jag vet finns det inga feta barbies? :lol:

Nojlas sa:
barbie_dolz_fat.jpg

Hahah här hade det hänt en del ja.. :D
Om du var seriös med din försäljning Nojlas så tror jag att far min ev kan vara intresserad av dem.
Sen så såg väl både VTC och Line Blend-skidorna helt okej ut, och de ska alltså vara såpass långa trots mina 65kg? :)

Senast ändrad:
rasmusbrannhult sa:
Om du var seriös med din försäljning Nojlas så tror jag att far min ev kan vara intresserad av dem.
Sen så såg väl både VTC och Line Blend-skidorna helt okej ut, och de ska alltså vara såpass långa trots mina 65kg? :)
Ungefär din längt +-5cm och vad tycker. Men jag skulle inte gå under 175cm om jag var du.

+1 på VCT Turbo.

Gick väldigt fint i pisten när jag prövade dom, och det är nog inga problem att åka park med dom.
Fantstiskt flyt för att inte vara bredare än dom va, länge sen jag hade så kul på en "göra allt" skida.
Skaffar nog nästa års turbo själv för telemarksdagarna!

Dock kan du nog uppleva dom som lite tröga om du inte är van vid bredare skidor, ta 175 om du är osäker, men jag tror nog du skulle palla 182, du väger ju inte mindre än mig ;P

Okej, VCT verkar ju helt klart populär. :)
Men om jag skulle köpa en skida som ska användas i pisten kanske 90-95%, blir valet annorlunda då? (men vill fortfarande ha twintip) Och isåfall vilka skidor skulle vara lämliga isåfall?
Detta inlägget borde väl ha hamnat i kategorin Pist - skidor men där verkar det så dött så vi kör på här..

rasmusbrannhult sa:
Okej, VCT verkar ju helt klart populär. :)
Men om jag skulle köpa en skida som ska användas i pisten kanske 90-95%, blir valet annorlunda då? (men vill fortfarande ha twintip) Och isåfall vilka skidor skulle vara lämliga isåfall?
Detta inlägget borde väl ha hamnat i kategorin Pist - skidor men där verkar det så dött så vi kör på här..
Upprepar mitt otvivelaktiga VCT Turbo :)
fast om du vill ha nått med kortare radie, så se bort ifrån dom!

Senast ändrad:
Nojlas sa:
Jarle sa:
Ok, jag erkänner. Jag byter till barbieskidor.

Så länge de väger 1,8kg styck, har mer vridstyvhet är en raceskida och är riktigt väldämpade så kan jag stå ut med lite mobbing. :cool:
Jo... går under kategorin "juks" eller "fusk" som det heter på svenska.

Hur är Armada El Ray tro för att väcka lite liv i tråden igen?
De är ju ganska så mkt tjockare än Alpha 2:orna då de kanske är i tunnaste laget och även lite tjockare än P3:orna.
Märkte nu undertiden jag skrev att brorsans K2 Bad Seed i 149cm är "fetare" än Alpha 2:orna :P
Skulle vilja testa att köra med ett par VCT elr liknande då jag trots alla tips är frågande till hur jag kommer klara mina korta svängar.. Men får väl bli att ta tåget upp till åre tidigt någon helg och testa lite skidor (Y)

Nojlas sa:
PNyberg sa:
Nojlas sa:

Jo nu ska fan skiten bort. Fantastisk skida om man vill fläska på. Vaknar till liv i hastigheter över 90 knyck, beter sig lugnt och fint i all fall ända upp till 126km/h, sen har jag inte lyckats åka fortare...
Squad pro flyter inte, den peneterar. Dålig snö, buskage, stenar, liftstolpar, småbarn - allt mejas ner och förstörs under dessa lagg. Kärnan är troligtvis gjort av solitt stål. Fantastisk skida för folk som tycker om att åka rakt fram...

Hah hah, vilken förträfflig beskrivning av de fetaste Super-G laggen som någonsin producerats Nojlas =). Jag har länge tyckt du vart lite torr ;) i dina inlägg men nu har du helt klart bevisat motstsen, så jäkla bra.

Jag har faktiskt prövat ett par en gång, så fort jag lämnade pisten tog de sikte på första bästa träd och sen plöjde de en 2 meter djup fåra i snön/ljungen/gruset hela vägen ner till liften, oavsett vad som stod i vägen.

PNyberg sa:
Pojken väger 65 kg Per, lätt fjädervikt med andra ord =).
Bjo-rnR sa:
rasmusbrannhult sa:
Ungefär din längt +-5cm och vad tycker. Men jag skulle inte gå under 175cm om jag var du.
Din längd +- 5cm, !#€€€\"!!!€###€???, så en 180 cm snubbe på 55 kg ska ha lika långa skidor som en 180 cm köttbit på 100 kg?

Lima-ko sa:
PNyberg sa:
Bjo-rnR sa:
rasmusbrannhult sa:
Din längd +- 5cm, !#€€€\"!!!€###€???, så en 180 cm snubbe på 55 kg ska ha lika långa skidor som en 180 cm köttbit på 100 kg?
hmm sant. 182an blir nog inte så mjuk då :P

Nordica Zero verkar vara snarlik just VCT turbo, men aningen mer åt jibb hållet?

JuMp3r sa:
istället för att öppna ny tråd så frågar jag här

jag är 1.84 lång och väger ca75kg och undrar om dessa skidor är ett bra alternativ?

http://www.skidbutiken.com/~9seGx0000003/?Y999=PIF&Y104=107490
Det kan både vara den bæsta skidan ever før dig...eller tværtom. Frågan du bør stælla dig och sedan svara på før att vi ska kunna hjælpa till ær:
-vad ska jag ha den till? park,pist,offpist, skidballet, backhoppning?

PNyberg sa:
Lima-ko sa:
PNyberg sa:
hmm sant. 182an blir nog inte så mjuk då :P
Att den inte blir tillräckligt mjuk är nog inte det största problemet, tror inte det skiljer speciellt mycket/inget alls i flex mellan de olika längderna i samma serie lagg.
Däremot kan de lätt upplevas som lite svårhanterliga, framförallt om man inte är ett ess på att fördela/ändra sin belastning på skidorna.

Har man tekniken och tajmingen för att arbeta igenom skidan genom hela svängen kan man lätt köra på lite längre lagg. Ett väldigt gott exempel på detta är Henke Windstedt som kör både längre och styvare lagg än många av sina konkurrenter på Världstouren, trots att han väger avsevärt mycket mindre.
Varför, för att han är en otroligt förfinad teknik.

Den här https://www.freeride.se/content/92/ ger fortfarande en otroligt bra fingervisning för vilken längd på laggen man kan välja.

Senast ändrad:
PNyberg sa:
JuMp3r sa:

jag är 1.84 lång och väger ca75kg och undrar om dessa skidor är ett bra alternativ?

Det kan både vara den bæsta skidan ever før dig...eller tværtom. Frågan du bør stælla dig och sedan svara på før att vi ska kunna hjælpa till ær:
ska ha dom till park, pist och offpist.
men grejen är att de inte behöver tåla en sketchy landning eller en krasch på ett 15m hopp, om jag ska föra ett exempel

JuMp3r sa:
PNyberg sa:
JuMp3r sa:

men grejen är att de inte behöver tåla en sketchy landning eller en krasch på ett 15m hopp, om jag ska föra ett exempel
Så vad har du åkt på för skidor förr? Vad gillar du för typ av skidor?
Längd, vikt ??

PNyberg sa:
JuMp3r sa:
PNyberg sa:
Längd, vikt ??
ett par skräpiga extrem twintips,
jag gillar skidor man kan använda i parken och offpist, twintips såklart.
skidorna ska vara mellan 170cm & 180cm, vikten är inget speciellt men dom ska inte vara tunga.

Senast ändrad:
JuMp3r sa:
PNyberg sa:
JuMp3r sa:
Längd, vikt ??
skidorna ska vara mellan 170cm & 180cm, vikten är inget speciellt men dom ska inte vara tunga.
jag menade din längd o vikt :P

PNyberg sa:
JuMp3r sa:
PNyberg sa:
Längd, vikt ??
jag menade din längd o vikt :P
Haha ok :p
Ca 184cm och runt 75kg

Tillbaka
Topp