Dags för nya skidor!

Citruz

Ny medlem
Dags för nya skidor!
Right, nu när sommaren snart är slut så finns det nog bara en sak i huvudet av de flesta människor som hänger på freeride - SKIDOOOR!

Ni är inte ensamma!
Jag, som nog många andra, har tänkt införskaffa mig ett par nya skidor till vintern men då kvarstår ju den jobbigaste frågan av dem alla: Vilka skidor ska jag köpa?!

Här är mallen som de flesta vill se för att kunna hjälpa mig med mitt skidval.

- Nuvarande skidor: Rossignol Scratch Pro BC -07
- Vikt: 65kg
- Längd: 180cm
- Åkstil: Park/Pist/Offpist - Mestadels parkåkning.
- Erfarenhet: Ca 12 år åkning varav de 3 senaste har varit mest inriktade på parkåkning.

De nya skidorna ska jag ha för parkåkning men inga rails, dem sparar jag till mina gamla Scratch för att inte förstöra de nya skidorna på första säsongen.

Skidorna behöver inte vara de absolut nyaste och häftigaste, 1-2 år gamla skidor funkar också, bara de är bra så!

Priset som jag är beredd att betala är upp till 5-6 tusen kr, men att gå över den gränsen är ingen omöjlighet.

Shoot!

Dags för nya skidor!
Ett par k2 public enemy kanske? Dom finns på Alpingaraget tror jag annars kan du ju kolla på www.sport-conrad.com

Dags för nya skidor!
Satt faktiskt precis och kollade på dem, det är halva priset på dem på Sport-conrad just nu, har fått väldigt bra betyg på skiddatabasen här på FR.

Tror du att längden 174 skulle passa mig?

Och har ni något tips på vilka bindningar som ev. skulle kunna passa dem?

Senast ändrad:
Dags för nya skidor!
du ska definitivt ha den längsta längden av k2 PE, 179cm.
om du ska köpa dem på sport-conrad så är mitt bindningstips
Dynastar PX 12 TI Jib Wide black 07/08.
montering, +1,5cm tycker jag är bäst, jag gillade inte min mittmontering för det förstörde såpass mycket för piståkningen, iochmed att du inte ska raila med dem så tycker inte jag att du behöver montera dem på +0. dock hoppas jag att fler kommer med inlägg om detta :)

nu ska jag fylla i att k2pe faktiskt inte är den bästa parkskidan, det är mer utav en allroundskida, den är faktiskt ganska tung och lite småbökig i luften.

jag väger 73kg och är 182cm för din info: )

Dags för nya skidor!
Goodha 181?
Lätt och smidig, går bra i pisten, bra utanför och håller för det mesta. Billig är den också. Påminner en del om Völkl Karma 05/06.

Dags för nya skidor!
Okej, då ska jag följa ditt råd med att ta de längre skidorna då.
Hade kollat lite på Marker Jester bindningarna men PX 12orna är ju billigare och säkert bättre om du rekommenderar dem över Jester.

Jag har mina Scratch mittmonterade och jag håller med dig att det förstörde lite för piståkningen, så mittmonterat ska jag nog inte köra med de nya skidorna.

Som jag skrev tidigare så kommer jag inte endast åka park, så en allround skida vore nog det ultimata för mig.

Dags för nya skidor!
jester är en bättre bindning än px12TI, det där om bindningar finns det en handfull här på freeride som håller 90% av freerides samlade kunskap. vi får hoppas att de lägger en post här och upplyser oss.

jag hävdar dock att px12ti är en mer prisvärd bindning.. dvs upp till dig hur mycket av din budget du vill lägga, du kan ju t.ex. spara resten till ett par eventuella nya skidor nästa år om du kör sönder de du nu planerar köpa.

Dags för nya skidor!
Precis vad jag tänkte, lite sparade pengar är ju aldrig fel.

Själv är jag en sådan som inte har någon koll alls på bindningar, så jag hoppas att någon kunnig ser mitt rop på hjälp och hjälper till lite =)

Dags för nya skidor!
Min nuvarande DIN iställning är 7, hade en hel del problem förra vintern med att skidorna löste ut när de inte skulle osv. Tror det är någonting som är knasigt med dem, så jag vet inte om du verkligen kan lita på den siffran.

Dags för nya skidor!
kör upp dem till 8,5-9 och se om de fortfarande löser ut.
jag kör personligen på 10 på min 12-bindning och tycker inte det är ett problem, men jag väger lite mer och har jävligt starka ben/knän..

Dags för nya skidor!
Jarle, kan inte hitta Goodha skidor på varken Alpingaraget eller Sport-Conrad. Läste det du och några andra skrev om dem här på FR. Från det jag läste så verkar det som en skida som skulle passa mig.
Är dock lite oroad över det du skrev om att tailen var ganska liten, att landa baklänges i parken borde väl inte vara några problem?

Dags för nya skidor!
Tailen är absolut inte så liten att det är några problem att landa baklänges, den är väl ungefär lika hög som en GS-skidas framspets, eller runt där iaf.

Anledningen till att den inte finns på s-c eller garaget är att de enbart säljer direkt från fabrik för att hålla priserna nere. De finns tre sätt att köpa dem på:
1 - Knalla in på skistore i gbg, kastellgatan 12
2 - Köp dem på www.skistore.se
3 - Köp på www.goodhaskis.se

Dags för nya skidor!
Okej, det var skönt att höra.

Dock är Goodha skidan slutsåld så det blir nog att spana in ett par K2 PE nu.

Dags för nya skidor!
Oj, det låter lovande. Ska fundera lite mer och kanske dra till någon skidbutik för att känna lite på K2orna.

Tack för all hjälp!

Tillbaka
Topp