Dakine skibag.

jens_ekstrom

Ny medlem
Dakine skibag.
Hello!

Jag insåg idag att jag måste ha en ny skibag inför kommande säsong.
Har kollat på Dakines skibags då jag har en sånn rygga och den håller hög kvalité.
Jag kommer behöva en bag som rymmer två par skidor(dom längsta är 191 cm långa), ett par pjäxor och stavar. Sen gärna lite extra utrustning också.

Vad tror ni om det här: Dakine - Fall Line Double 190cm?
Tror ni jag får i ett ar skidor på 191 cm där?
För det längre fodralet kostar 700 kr mer. Och jag tycker det blir mycket pengar för ett fodral.

Har ni nå andra tips på nå rediga skibags?

/Jens

Dakine skibag.
hej jag har kollat på precsi det dära och den som kostar 1750 kr ser precis lika dan ut som på bilden så den för 1150 står det ingeting om pjäxfack eller någonting vilket det gör som plus på den den dyra.

så jag beställde den stora för då är man säker för den har mer fack.

så ajg tror att den den som du är sugen på inte är exakt den som är på bilden. koll aupp det:)

Dakine skibag.
Jag har kollat på dakines hemsida och där står det att det är pjäxfack och sånt på den.
Det ända jag har sett skiljer dom är att den dyra är 10 cm längre.

Dakine skibag.
Har dendär skidbagen som är 190cm. Det är även pjäxfack i denna. Tog lite mått på insidan och jag tvivlar på att skidor över 185 går ner i bagen(hjulen tar upp lite plats längst ner som inte nämns).

Senast ändrad:
Dakine skibag.
Nu har jag fått svar från skistore vad som skiljer dom åt.

Tjena!

Inga problem att får ner Goodha i Fall Line Double, tar skidor som är
ca 195cm. Doublen är ca. 20% större så du får i betydligt mer prylar
förrutom skidor. Båda bagsen är helvaderade för bästa skydd och
kvalitetshjul som förenklar transport. Båda har utvändiga "pocket" för
pjäxor etc. Finns även innerfack i Doublen. I övrigt är de lika.

Mvh // Johan

Jag frågade om jag skulle få ner ett par Goodha 191 i dom.
Nu vart det ännu en till grej att köpa då. Usch va dyrt allt blir :P

Dakine skibag.
Någon som har koll på hur bra det går att flyga med dom där? Fullmatad med pjäxor, kläder och skidor osv...

Jag är skeptisk :)

Dakine skibag.
Kan påpeka att det inte går ner så fasligt mycket kläder, i och med att det knappt finns något utrymme under pjäxfacken i bagen..

Dakine skibag.
Enligt skistore.se så är den dyrare modellen 20% större. Kanske värt dom där extra pengarna om man slipper släpa flera väskor när man flyger.

Fast det är fortfarande grymt mycket pengar för en skibag.

Någon som har en Fall Line Double som kan säga vad dom tycker om den?

sWen, hur mycket tror du att det går ner i din väska om du har säg två par skidor, ett par stavar, ett par pjäxor och en hjälm?

Dakine skibag.
Skidorna, pjäxorna samt stavarna skall nog inte vara några problem alls. Hjälmen därimot lär inte får plats. Men när jag var i lindvallen senast så fick jag ner samtliga saker:
Ett par skidor, stavar, fodrade brallor, pjäxor, fodrad jacka, underställ, mjukbyxor, handskar, tröja och en t-shirt. Så det får plats en heldel! Vet dock inte hur det blir när man slänger i ett par skidor till.

Dakine skibag.
Jag köpte 190 modellen till mina lagg på 188 häromdan.
inga problem med plats för dom, men jag hajjar inte hur jag ska få med mina pjäxor däri...

pjäxfacken går ju lixom ner i utrymmet för skidorna.

nån som kan förklara hur det är tänkt att det ska gå till?

Dakine skibag.
Omöjligt att få ner pjäxor där. Jag stoppar kläder, stighudar, lavinspade m.m. där istället...
Har i.o.f.s. två par feta 1.90 skidor samt 28,5:or i pjäxor...

Dakine skibag.
Har köpt precis den produkt ni pratar om. Vi testade i affären och man fick enkelt ner ett par skidor som va 193 cm. Har inte testat att flyga med den än. Men min kompis gjorde och det va utan komplikationer.
Man får lätt i en bräda på bredden i fodralet.
Kan bara tipsa om att jag köpte Dakine Falline Double 190cm på Team Sportia på Backaplan i Göteborg för 899 kr. Visserligen är säljaren där jävligt dryg men de kan man stå ut med. Va och kolla på skistore med. Men varför lägga flera hundra kronor extra? Verkar vara samma fodral. Går fan att packa mycket i fodralet iaf.
Edit: Kolla upp om de precis samma på skistore och Team Sportia. Vill ha för mig att dom har prisgaranti på skistore. Så om du hittar samma produkt till ett lägre pris i en annan butik så får du mellanskillnaden tillbaka. Lycka till

Senast ändrad:
Dakine skibag.
Nu drar jag lite liv iden här tråden igen..

Behöver tips på en skidbag som jag får ner två par skidor i varav ett par som är 190 cm långa så jag behöver ett stort fodral.
Helst billig då det är så sjukt mycket annat jag måste köpa inför säsongen..

Dakine skibag.
Någon som känner "pedalmosaren"? Han recenserade Dakine concourse doublebag för ett tag sen men har inte varit inloggad sen april. Han skrev iaf så här

"en skidväska man får ner allt i.
hade endast den och en liten ryggsäck (dakine heli pro) sist ja reste, fick ner 2 par skidor, 1 par pjäxor alla skidkläder, hjälm, stavar, skor och alla kläder jag behövde under 4 månader i whistler."

https://www.freeride.se/review/view.php?id=3101

Skulle vilja ha ett svar av han hur mycket han egentligen fick ner i den. Och vikten på den för han måste ju ha flygit med den. Någon som känner han kan ju försöka få han att titta hit.

Dakine skibag.
Jag var nyligen i Verbier med min 190cm långa Falline. I den hade jag ett par 190 fetingar och ett par 185 midfats... och pjäxor, stavar, skidkläder! Dock har jag relativt små pjäxor, endast 26, och det blev jäkligt tajt. Jag la de största skidorna i botten och 185:orna på högkant längs kanterna (och pjäxorna mellan). Dock är det nästintill omöjligt att ha pjäxorna i fickorna, men man kan ha dem i stora facket (samma placering).

Mitt tips är Concoursen som två av mina polare har. En av dem lämnade Verbier samtidigt och han hade ALLT i sin Concourse. Även där två par skidor. Jag hade med min en klassisk bärsäck från det militära för att få med allt.

Att resa med en sån här tingest: Inga större problem, lite tungt att släpa på, men den kommer igenom utan extravikt.

Dakine skibag.
Finns det nå fler butiker som har dom här fodralen?
Har ringt runt till Stadium, Intersport och Team Sportia i Gävle idag men inga av dom hade eller kunde ta hem :O

Dakine skibag.
Drar upp en gammal tråd nu så slipper jag starta en ny. Om man är dum nog att ta med sig 3 stycken par skidor på flyget vilken skibag måste jag då köpa?

EDIT: Såg att det fanns en annan tråd om ämnet på första sidan så tar de där istället.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp