Dålig vallning?

• Trådstartare Trådstartare YoL
  • Start datum Start datum

YoL

Ny medlem
Dålig vallning?
Hej alla ni på Freeride!

Det är såhär att jag köpte ett par skidor från XXL för ett år sedan, med grundvallning och vallning. Gled otroligt bra den vintern (2 åk). Åkte igår skidor för första gången på säsongen och skidorna fastnade liksom i snön så kunde inte åka iväg riktigt. Hade väldigt dåligt glid när det var ganska plant i backen också, (blev omkörd av alla). Är det så det ska vara eller är det något XXL gjort fel med vallningen?

Dålig vallning?
Skidan torkar om den inte skyddas av sommarvalla under sommaren. Med tanke på din fråga så antar jag att du inte har sommarvallat. Du måste helt enkelt mätta belaget med valla igen och sen glider du fint igen.

Dålig vallning?
havreboll sa:
Skidan torkar om den inte skyddas av sommarvalla under sommaren. Med tanke på din fråga så antar jag att du inte har sommarvallat. Du måste helt enkelt mätta belaget med valla igen och sen glider du fint igen.
Jaha, visste inte att vallan skulle torka, men det är ju logiskt :)
Får väl mätta belaget hos XXL då. Tack.

Dålig vallning?
Jag skulle gissa på fel valla också, visst kan den bli aningen dålig över sommaren men inte så pass. Vill man glida bra så får man valla om när temperaturen skiftar!

Dålig vallning?

Stora sportbutiker kör normalt 0-10 minus valla då detta är den vanligaste temperaturen på vintern. Då man kan utgå från att trådskaparen har åkt senaste dagarna och temperaturen har legat omkring detta spann så är det ganska otroligt att glidet skulle påverkats på det sätt som upplevs av trådskaparen. Om det nu var felaktigt vax som applicerades för den temperatur som skidan användes i nu så bör temperaturen förra gången trådskaparen åkte varit antingen väldigt varmt (+5) eller väldigt kallt (-25) eftersom glidet var bra då.

Sen är det ganska irrelevant i detta fall då svaret blir detsamma. Valla skidorna med en, för temperaturen, korrekt valla.

Det som troligen hänt är att XXL, då detta går snabbare, kört med maskinvalling. Om man inte har en bra maskin så tränger inte denna valla in på samma sätt som när man vallar för hand. Effekten blir en valla som snabbt slits bort och som sedan inte skyddar skidan över sommaren samt ökar risken för att man bränner belaget.

Skälet till att en skida utan vax glider dåligt är på grund av att friktionen under skidan smälter snön och skidan glider sedan på denna hydrofilm som bildas under skidan. Om inte skidan klarar av att glida på denna yta så "fastnar" den. Det är bland annat därför som skidor utan struktur på undersidan glider sämre. Vaxet hjälper till med minskningen av denna friktion.

Om du är nyfiken så kan du ladda upp en bild på skidans belag. Min gissning är att det kommer att vara vitaktigt (förutsatt att det inte är vitt från början).

Dålig vallning?
havreboll sa:
Om du är nyfiken så kan du ladda upp en bild på skidans belag. Min gissning är att det kommer att vara vitaktigt (förutsatt att det inte är vitt från början).
Varför blir belaget vitt/grått? Sett det på mina längdlagg och det kommer tillbaka efter bara några timmar i spåret, nyvallat alltså. Är det slip som gäller då?

Att en vanlig piståkare bränner belaget måste väl vara rätt osannolikt eller?

Dålig vallning?
I ditt fall är det nog smuts.

Always-Sunny sa:
havreboll sa:
Varför blir belaget vitt/grått? Sett det på mina längdlagg och det kommer tillbaka efter bara några timmar i spåret, nyvallat alltså. Är det slip som gäller då?

Dålig vallning?
RWD sa:

Always-Sunny sa:
havreboll sa:

Kan det ju iof vara men när jag noterade det var det efter åkning i löjligt fina spår i Bruksvallarna. Jag har dessutom inte noterat det tidigare år så jag tänkte om det hade att göra med att det var länge sedan slip?
Ps ursäkta trådkapningen :)

Senast ändrad:
Dålig vallning?
Always-Sunny sa:
havreboll sa:

Belaget blir mjölkigt när det inte är mättat, ser det ut så bör du köra en vallning.

Dålig vallning?
dallan sa:
Always-Sunny sa:
havreboll sa:

Belaget blir mjölkigt när det inte är mättat, ser det ut så bör du köra en vallning.
Jo det försvinner vid vallning. MEN det jag är ute efter är att det gråa kommer tillbaka väldigt fort efter bara några timmar i spåret, vilket det inte gjort tidigare. Vore därför intressant att veta vad som händer med belaget och krävs en slip.

Dålig vallning?
RWD sa:

Always-Sunny sa:
havreboll sa:

I ditt fall är det nog smuts ... Testa med att borsta av bolaget med en nylonborste (för skidor) så blir det fint igen, garanterat! :-)

/MM

Dålig vallning?
havreboll sa:
[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/5a40f0414ece81aa16cb5dfea336fa15.jpg[/url]
Stora sportbutiker kör normalt 0-10 minus valla då detta är den vanligaste temperaturen på vintern. Då man kan utgå från att trådskaparen har åkt senaste dagarna och temperaturen har legat omkring detta spann så är det ganska otroligt att glidet skulle påverkats på det sätt som upplevs av trådskaparen. Om det nu var felaktigt vax som applicerades för den temperatur som skidan användes i nu så bör temperaturen förra gången trådskaparen åkte varit antingen väldigt varmt (+5) eller väldigt kallt (-25) eftersom glidet var bra då.

Sen är det ganska irrelevant i detta fall då svaret blir detsamma. Valla skidorna med en, för temperaturen, korrekt valla.

Det som troligen hänt är att XXL, då detta går snabbare, kört med maskinvalling. Om man inte har en bra maskin så tränger inte denna valla in på samma sätt som när man vallar för hand. Effekten blir en valla som snabbt slits bort och som sedan inte skyddar skidan över sommaren samt ökar risken för att man bränner belaget.

Skälet till att en skida utan vax glider dåligt är på grund av att friktionen under skidan smälter snön och skidan glider sedan på denna hydrofilm som bildas under skidan. Om inte skidan klarar av att glida på denna yta så "fastnar" den. Det är bland annat därför som skidor utan struktur på undersidan glider sämre. Vaxet hjälper till med minskningen av denna friktion.

Japp det har du helt rätt i, det är liksom vitt/grått vid belaget under bindningen. Provade droppa lite vatten som bara fastnade så jag lär definitivt valla om.

Dålig vallning?
Betalade du under 400 för vallningen så är det maskinvallat och ja den tränger inte inte lika bra så håller inte länge.

Valla är inte svårt. Det enda som ställer till det är valla rester efter sickling men det finns enkla sätt att minska på resterna och du kan alltid bara sickla i backen.

Dålig vallning?
Nej, valla själv är inte svårt. Men kanske inte så miljövänligt att sickla i backen.
Använd inte för mycket valla bara så är det lättare att ta hand om.

ChasingPow sa:
Betalade du under 400 för vallningen så är det maskinvallat och ja den tränger inte inte lika bra så håller inte länge.

Valla är inte svårt. Det enda som ställer till det är valla rester efter sickling men det finns enkla sätt att minska på resterna och du kan alltid bara sickla i backen.

Dålig vallning?
ChasingPow sa:

Jag vill nog påstå att om man betalar upp mot 400 kr för en vallning ska den absolut vara "handvallat" och inte maskin. Som exempel kan nämnas att Skistar tar 69 kr för maskinvallning och 249 kr för "strykjärnsvallning" ... Så har man inte den utrustning eller kunskap som behövs för att valla kan 249 kr vara en god investering.

Och nej, det är inte alldeles lätt att göra en bra vallning ...se Swixs instruktionsvideo https://www.swix.no/Tips-guider/Videoer-og-manualer/Alpint/Videoer/Voksing-med-smoerejern Och en sak du absolut INTE ska göra om du vill ha bra glid är att "sickla i backen". För ett bra resultat ska du sickla skidorna i rumstemperatur stabilt fastspända och därefter borsta rent belaget med en "vallaborste". Förutom att det ger ett uselt resultat att sickla utomhus i backen är det ren nedskräpning ...

/MM

PS! Det vita på ett svart belag är "smuts" som enklast tas bort genom att borsta belaget. Ett bra sätt att behålla glidet utan omvallning är att borsta rent bolaget varje dag, det gör skillnad! DS.

Dålig vallning?
Mountain_Man sa:
ChasingPow sa:

Jag vill nog påstå att om man betalar upp mot 400 kr för en vallning ska den absolut vara "handvallat" och inte maskin. Som exempel kan nämnas att Skistar tar 69 kr för maskinvallning och 249 kr för "strykjärnsvallning" ... Så har man inte den utrustning eller kunskap som behövs för att valla kan 249 kr vara en god investering.

Och nej, det är inte alldeles lätt att göra en bra vallning ...se Swixs instruktionsvideo https://www.swix.no/Tips-guider/Videoer-og-manualer/Alpint/Videoer/Voksing-med-smoerejern Och en sak du absolut INTE ska göra om du vill ha bra glid är att "sickla i backen". För ett bra resultat ska du sickla skidorna i rumstemperatur stabilt fastspända och därefter borsta rent belaget med en "vallaborste". Förutom att det ger ett uselt resultat att sickla utomhus i backen är det ren nedskräpning ...

/MM

PS! Det vita på ett svart belag är "smuts" som enklast tas bort genom att borsta belaget. Ett bra sätt att behålla glidet utan omvallning är att borsta rent bolaget varje dag, det gör skillnad! DS.
Va den ska vara och vad du faktiskt köper för tjänst är två olika saker. XXLs normal prep är första nivån du får annat än maskinvallning. Sen vad du personligen tycker är ett rimligt värde för ett visst pris är din åsikt, jag håller dock med dig. Att valla själv är billigare efter bara ett par gånger oavsett. Valla gör ju typ 10-20% av glidet så orka bry sig onödigt mycket, slipa rätt struktur istället. Blir skidan plan också så den fungerar korrekt igen.

Sickla i backen fungerar absolut utmärkt om man är på nivån att man frågar om vallning som OP gjort. Han vallar kanske två gånger per säsong och vallar man så "ofta" är inte perfekt glid prio. Självklart är det inget man bör göra två gånger i veckan eller om man ska tävla. Dock om du vet hur du vallar blir det knappt rester kvar och polera skidor för turiståkning är slöseri med tid. Men du vill verkligen visa att du kan bäst.....freeride.se är skidvärlden personifierad, alla är elitister och proffs på allt där man inte kan se något för vad det är.

Sen att vitt på ett belag är smuts? Seriöst har du någonsin vallat seriöst? Det är inte smuts.....

Dålig vallning?
Utan att ha sett skidorna tycker jag det låter som att belaget har antingen oxiderat eller är ”håriga” . Finns många bra instruktioner på nätet hur man preppar skidorna själv. Åker man mer än någon vecka per år tycker jag absolut att man har stor glädje av att kunna fixa sånt själv.

Dålig vallning?

@ChasingPow

Det här är Skistars prislista på skidservice säsongen 2017-2018, baserat på den och min egen erfarenhet vill jag påstå att betala upp mot 400 kr för en maskinvallning verkar osannolikt. Men man vet ju iofs. inte vad XXL kan hitta på ... ;-)

Freeride ÄR ett forum för nybörjare, entusiaster och proffs! Trivs du inte här finns ju många andra skojiga forum på nätet ...

Det vita på ett svart belag är i allmänhet främmande partiklar som vi normalt identifierar som skit eller smuts. Men om du har en annan uppfattning är du välkommen att berätta vad det är! (Det finns naturligtvis även mörk smuts på skidan, men den syns ju inte så tydligt, jmfr hur en skitig vit bil ser ut med hur en skitig svart bil ser ut.)

MVH
MM

PS! Hemma i mitt garage finns 40-50 par skidor, dessbättre behöver jag inte valla alla skidorna själv ... men det blir ju en hel del vallande! DS.

PS2! Letade rätt på XXLs prislista på "Vallning av alpinskidor & snowboards" och måste erkänna att de uppenbart tar minst 649 kr för en vallning med strykjärn (finns en variant som kostar 799 kr också) ... det hade jag ingen aning om ... XXL är uppenbart extremt dyra på skidservice, eller? DS!

Senast ändrad:
Dålig vallning?
ChasingPow sa:
Mountain_Man sa:
ChasingPow sa:

/MM

Va den ska vara och vad du faktiskt köper för tjänst är två olika saker. XXLs normal prep är första nivån du får annat än maskinvallning. Sen vad du personligen tycker är ett rimligt värde för ett visst pris är din åsikt, jag håller dock med dig. Att valla själv är billigare efter bara ett par gånger oavsett. Valla gör ju typ 10-20% av glidet så orka bry sig onödigt mycket, slipa rätt struktur istället. Blir skidan plan också så den fungerar korrekt igen.

Sickla i backen fungerar absolut utmärkt om man är på nivån att man frågar om vallning som OP gjort. Han vallar kanske två gånger per säsong och vallar man så "ofta" är inte perfekt glid prio. Självklart är det inget man bör göra två gånger i veckan eller om man ska tävla. Dock om du vet hur du vallar blir det knappt rester kvar och polera skidor för turiståkning är slöseri med tid. Men du vill verkligen visa att du kan bäst.....freeride.se är skidvärlden personifierad, alla är elitister och proffs på allt där man inte kan se något för vad det är.

Sen att vitt på ett belag är smuts? Seriöst har du någonsin vallat seriöst? Det är inte smuts.....
Problemet på Freeride.se är inte att folk är elitistiska. Det är att alla tror att dom hjälper trådskaparen genom att dra gissningar ur röven vilket inte gör något annat än att skapa förvirring. Sen att många har en elitistisk attityd (mig inkluderat många gånger...) är en annan sak.

Ett exempel är inlägget ovan kring att felet för trådskaparen troligen är varmvalla i kall temperatur. Ja, det är korrekt att det kan leda till dåligt glid. Är det troligt att det är anledningen till problemet som upplevs... Nej. Rätt svar i rätt kontext är det som leder till nytta för trådskaparen och det är väl ändå därför man skriver på forumet?

Sen är det här inte något exklusivt för Freeride.se utan gäller för många andra forum. Som trådskapare får man vada genom 90 skräpsvar för att komma till dom 10 svar som faktiskt har något värde. Det är i sig inget problem om man kan skilja svaren från varandra men skälet till att man frågar är oftast att man inte kan något om ämnet vilket försvårar det hela...

Dålig vallning?

Nu är ditt bekymmer över för alltid. Kommer väl ligga på runt 1000-1200 kr.

Senast ändrad:
Dålig vallning?
YoL sa:
Hej alla ni på Freeride!

Det är såhär att jag köpte ett par skidor från XXL för ett år sedan, med grundvallning och vallning. Gled otroligt bra den vintern (2 åk). Åkte igår skidor för första gången på säsongen och skidorna fastnade liksom i snön så kunde inte åka iväg riktigt. Hade väldigt dåligt glid när det var ganska plant i backen också, (blev omkörd av alla). Är det så det ska vara eller är det något XXL gjort fel med vallningen?
OK, det ligger något i vad
@havreboll skriver.

Men för att slipp gissa hejvilt skulle det vara bra med några ledtrådar.

Du skriver att du åkte två åk förra vintern och då gled det bra. Menar du verkligen att du åkte utför backen två gånger eller menar du att du åkte vid två tillfällen/dagar? Vad var det för förhållande när du åkte då? Löst eller hårt, kallt eller varmt?

Hur har du förvarat skidorna under sommaren? Hur har skidorna transporterad, de har väl inte legat exponerade på ett biltak, eller?

Vad är det för skidmodell?

När du åkte nu i vinter, vad var det för förhållande? Och eftersom du beskriver att belagen är vitfläckiga, vore en bild till hjälp!

/MM

Tillbaka
Topp