Damskidor eller vanliga?

• Trådstartare Trådstartare Crazyfialotta
  • Start datum Start datum
C

Crazyfialotta

Guest
Damskidor eller vanliga?
Hoppas att ni kanske kan hjälpa mig.
Jag skall köpa nya skidor i år och har lite brådis.
Dock inga så avancerade som merparten av er verkar att använda?! :)

Jag tittar på de som de stora sportaffärerna säljer för 3000-4000:- och alla
säger oilka, jag blir snart tokig, vad skall man lita på?

Jag är medelgod åkare, åker till alperna, varför jag vill ha korta skidor
som är lättåkta. Är ju inte så himla vältränad för tillfället och kan nog inte
hantera ett par som kräver allt för mkt teknik. Tror jag ialla fall.....
165 cm väger 60, funderar på att köpa 150 eller 153-155, vad tror ni blir bäst?
Nu har jag ett par som är 158 men vill ha lite kortare..

De sportbutiker jag har varit i har alla hitills sagt olika saker om damskidor,
vet ni vad skillnaden är mot vanliga??

Tacksam för hjälp!

/Karin

Damskidor eller vanliga?
oftast ful sockerbarbiedesign med blommor och fjärilar. de är väldigt mjuka precis som de andra skidorna i den prisklassen.

Damskidor eller vanliga?
Är nog inte så mycket som skiljer mer än färgen.. men vad vet jag..

Damskidor eller vanliga?
Hej!
Svårt att säga på så här lite info. Damskidor är i allmänhet mjukare och lite mer lättåkta om man inte har tyngden eller åkstilen tillräckligt aggressiv för att få hårdare skidor på kant. Mitt tips är att du inte ska köpa skidor i Sverige utan på plats i Alperna. Nästan alltid kan man hyra ett par skidor och testa sig fram, när man sedan väljer att köpa drar affären av hyrpriset från köpesumman. Ett bra sätt att hitta ett par skidor man trivs med!

/ylva

Damskidor eller vanliga?
Tillägg....

Skiljer sig märken åt, eller bara enstaka modeller?
De jag tittat på nu är K2, Rossignol, Salomon och Atomic.
Kan någon på rak arm säga att ett av dessa märken är bättre än de andra?

Och en dum fråga antar jag...twintip, exakt vad skall man ha det till?
Har ju mina misstankar om att det är för att kunna åka roligare, men har det ngn annan
funktion?

/Karin

Damskidor eller vanliga?
Bland stora skidmärken som de du nämnde kan man inte säga att något är bättre än de övriga. Vilken modell man vill ha är en smaksak. Detta gäller både olika modeller inom samma märke och mellan skidmärkena.

/y

Damskidor eller vanliga?
Skall jag köpa damskidor, så blir det inte de med blommor på, inte riktigt min
stil! ;)

Detta har jag hört om damskidor i butik:
-bindningen sitter längre fram, och detta skall ha med vikten att göra,
att vi är baktunga och inte böjer tillräckligt på knäna, åker tillräckligt aggressivt.

- enbart design, designade av tjejer för tjejer, en del av pengar går till Rosabandet (bröstcancer)

- "Vaddå, finns det damskidor???!" Icke så uppdaterad säljare???

- plattan under bindningen är mer upphöjd där bak. Så att vi lättare skall böja på benen?
Eller kanske ett substitut till höga klackar i backen????

"Problemet" är bara att vi åker till Alpbach, och de har liksom inga skidor att sälja där, och det
finns inte tid till att åka någon annanstans för att leta skidor, tyvärr.

/Karin

Damskidor eller vanliga?
twintip har man om man ska hoppa och kunna landa och kör fakie dvs baklänges.

"damsskidor" är designade för otränade bimbos som sminkar sig i backen och inte kan åka skidor ordentligt.

Damskidor eller vanliga?
Hej !

Det här me damskidor bara säljsnack o tyngpunkt man smäller av vilket "bullshit" !

Man som kvinna utgå ifrån åkstil o vikt istället köp beg, så förlorar du inte så mkt stålar dessutom så kan du köpa 2-3 par i stället för ett par nya "damskidor" !

Skidjungeln är enorm nu med alla åkstilar o hur du vill åka vilket i o för sig e kul när man väl vet hur man vill åka!

Sen alla wannabees som köper årets prylar för att va ballast i backen!
Förutom "essen" som kör slut på sina efter 1 sessång!

Lycka till o trevlig resa!

Damskidor eller vanliga?
Ahh, jag är tacksam för alla åsikter jag kan få! :)

Kör nu med ett par Fischer, som är 3 år gamla, och det funkar bara inte ett år till med dem.

Den säljare som kändes mest trovärdig rekommenderade ett par Salomon, kommer inte ihåg vad modellen hette dock, han tyckte hellre att jag skulle köpa ett par som var lite billigare, tror att de kostade runt 3000:- än nästa modell som låg runt 4000:-

/Karin

Damskidor eller vanliga?
Jag har ett par Dynastar exlusive carve. Dom är dom ända "damskidor" jag åkt som fukar. Dom är lite bredare bak då tjejer gärna åker med lite mer bakåtvikt än grabbar. Men ALLA andra damskidor jag åkt e bara bajs, mjuka och pallar inte att man pressar dem lite. Sen ENVISAS dom blommor och skit på... Mina kostade typ 4000:-

Damskidor eller vanliga?
Sofia, ok, men rekommenderar du damskidor framför vanliga ändå?

/Karin

Damskidor eller vanliga?
Hej igen!

Kolla in Recensionerna finns i menyn under tjänster där får man en hum om resp, skida!

Men mkt snack o lite verkstad i mångas recensioner så tat me en nypa salt...

Ciao!

Damskidor eller vanliga?
Bra fråga, kommer ju inte ihåg, de var dock röda! ;)
men jag tror att det är streetracer, får kolla upp detta.
Vet du ngt om modellerna?

/karin

Damskidor eller vanliga?
Nu har minnet klarnat ordentligt, tackar! :)

De är Scrambler, 55/C 611. Får leta lite recensioner nu då.
Vad tror ni om dessa?

/karin

Damskidor eller vanliga?
enligt "de som vet" så har tydligen män och kvinnor generellt olika tyngdpunkt i kroppen på grund av orsaker, och det kan ju faktiskt stämma rätt bra kanske. därför har en hel drös med skidtillverkare börjat tillverka skidor som är anpassade efter människor med denna speciell typ av tyngdpunkt... och det där med att hälen är lite högra ska visst också ha att göra med tyngdpunkten...

sen hur det v e r k l i g e n funkar i verkligheten skulle ju kunna vara en heeelt annan sak, som varierar helt totalt från människa till människa beroende på en miljard olika faktorer.

synd att du inte har tid att testa dig fram, för det är det enda helt rimliga sättet att hitta ett par skidor som passar just dig.

men lycka till!

Damskidor eller vanliga?
Men då måste det ju säljas/tillverkas skidor för tjockisar som har häng mage och tjejer me små bröst contra stor rumpa etc,,,

Jag dör snacka om lurad!

Men de e ju så "dom som vet" tjänar sitt levebröd!

Damskidor eller vanliga?
Detdär med damskidor är nog inget att hurra för direkt skulle jag säga, men smaken är ju som sagt olika.Bäst är nog att du själv teståker skidorna och kollar vad du tror att passar dej bäst.
Testade några tjejskidor på skidtestarhelgen i Åre, men tyckte att dom sög, men det fanns det i och för sig "unisex" skidor som också gjorde.
Generellt sätt var skidorna allt för mjuka för mej, men jag kan väl tänka mej att en person som åker lugnare och är mindre och lättare än jag skulle kunna tänkas uppskatta dem.
Kan annars tipsa om Atomic GS 9, som enligt mej var både en bra och prisvärd skida.
Men ta och testa dej fram, det är alltid bäst!
Lycka till!

Tillbaka
Topp