Damskidor på kille?

Sumpan2k

Ny medlem
Damskidor på kille?
Tjenare, är ny här och skulle behöva lite hjälp.

Saken är den att jag har fått ett erbjudande genom en bekant att köpa ett par nya Nordica WILDFIRE 177 cm till ett väldigt förmånligt pris.

Saken är den att jag kan väldigt lite om skidor och brukar bara spänna på mig första bästa par de erbjuder vid skiduthyrningen. Åker någon/några veckor per år och ska ner till alperna senare i år så tänkte att de kanske skulle vara dags att investera i ett par egna.

Så kollade runt lite på internet och fick redan på att WILDFIRE är en damskida, vilket inte sa mig något alls men efter lite efterforskning nu så förstår jag att de ofta innebär att skidan är lite lättare, mjukare och kan ha bindningen någon cm längre fram.

Är ca 182 cm lång 75 kg tung, hyfsad bra fysisk form, men säger inte nej till lite paj eller öl.

Är långt ifrån en bra åkare men tycker om när det blir lite fart i åkningen och man får ta ut svängarna, det blir mest piståkning för min del men har börjat ge mig ut på "djupt vatten" (offpist) mer och mer.

Kommer inte kunna provåka skidorna utan behöver bestämma mig rätt snart annars får någon annan chansen att köpa dem.

Så tillbaka till frågan då, funkar en par Nordica WILDFIRE för en snubbe på 182 cm, 75 kg, medelgod åkare som vill åka lite här och där över berget? Läst lite och det verkar vara en helt okej skida för tjejer iaf.

Damskidor på kille?
Alltså det beror väl helt på vad du själv känner? Det är ju en kompromiss för dig att göra en "bra deal" igenom att köpa en damskida. Och om det känns viktigare att göra än bra deal än att få den optimala skidan så är det väl inte fel att köpa den.

Då tycker jag bara du kan vara medveten om att det finns många andra skidor på marknaden i andra längder, hårdheter, rockerprofil och bredder som förmodligen skulle passa dig bättre men till ett högre pris.

Upp till dig att ta ställning till den balansen mellan pris och funtion. Skidor kan ju aldrig bli så fel att de inte går att åka på, men med en skida som passar dig istället för en som är billig kommer du ha mycket roligare på berget tror jag!

Damskidor på kille?
Okej tack så mycket för svaren och hjälpen, då passar jag på skidorna och ger mig ut i skiddjungeln igen och försöker hitta ett lämpligare par.

Ha en fortsatt bra kväll.

Damskidor på kille?
Du skulle ju kunna få rätt bra rekomendationer här på forumet också om du vill ha hjälp att hitta en skida som passar din åkstil också =)

Någon som har bra koll på aktuella skidor som skulle passa dig kanske kan knåpa ihop ett startinlägg för dig att utgå ifrån i letandet på nya lagg? Själv är jag lite för dåligt insatt i modeller och märken denna säsong för att göra en bra rekommendation i nuläget tyvärr.

Lycka till med köpet, kommer bli grymt när du hittar rätt lagg!

Tillbaka
Topp