Damskidor?

moneysister

Medlem
Damskidor?
Jag söker relativt ofta efter recensioner och feedback från kvinnliga åkare som också tycker om att testa skidor, utrustning och nya platser och det slog mig att jag borde kunna hitta en del här. för många år sedan skrev jag några inlägg om ett gäng skidor som jag testade då jag letade efter ett par puderlagg. (Det blev DPS Yvette 112 då, som jag fortfarande åker på när tillfällen ges - och oj vad jag tycker om dem!) Nu letar jag efter ett par smalare skidor och har köpt två par DPS Uschi 87 och 93 utan att testa och skulle så gärna höra hur andra upplevt dem. I skidstället finns också ett par Nordica Sankt Ana 93 med Fritschi Vipec-bindningar som jag mestadels åkt på ordentliga turer och en del i pist med - och där tanken alltså är att eventuellt ersätta dem med något av Uschisarna eller något annat så småningom. Jag är främst på jakt efter något lite lättare och eventuellt smalare och inte för styva. Finns det möjligtvis någon som har åkt på några av de nämnda skidorna och vågar sig på en jämförelse/utlåtande som kan vara till hjälp? Jag skulle gärna höra andra alternativ förstås!

xviggenx

Aktiv medlem
Damskidor?
Det är trist att det är så tunt med respons på din tråd..:/
Jag är ju inte testare av damskidor eller så, men tycker att skimag brukar ha ganska sså utförliga och rejäla tester utförda av damskidor och av åkare som är bra på att skriva vettigt om lagg. Sen är väl Åka skidors testbibel kanske också ett ställe att kika på. Önskar jag kunde vara till mer hjälp, men du kanske kan hitta lite tips/jämförelser här i alla fall:

moneysister

Medlem
Damskidor?
Tack för kommentarer och tips! Misstänkte att det nog inte skulle bli så många svar här men måste ändå säga att det förvånar mig.

SkiEssentials läser jag ibland även jag kan sakna någon form av struktur i recensionerna men Skimag får jag kasta ett öga på. Tack igen!

xQubeZ

Aktiv medlem
Damskidor?
Blisters buyers guide kanske är intressant läsning?

moneysister

Medlem
Damskidor?
Blister är absolut intressant läsning, problemet är att man ständigt blir sugen på att testa alla andra märken som är sällsynta i Sverige (eller finns det exempelvis någon återförsäljare/agent för Folsom eller Liberty här?) :)
Tack!

Senast ändrad:

jaksu

Aktiv medlem
Damskidor?
Så som jag har fattat är alla Folsom skidor enbart MTO och kan köpas endast direkt från Folsom. Liberty har några få återförsäljare här och där i Europa. Jag har själv beställt två par ON3P skidor från USA - fina grejer men inte värt besväret och kostnaderna :)

Jag tycker att det finns gott om bra skidor i de tyska butiker som leverar laggen gratis till hemmadörren.

moneysister

Medlem
Damskidor?
Så som jag har fattat är alla Folsom skidor enbart MTO och kan köpas endast direkt från Folsom. Liberty har några få återförsäljare här och där i Europa. Jag har själv beställt två par ON3P skidor från USA - fina grejer men inte värt besväret och kostnaderna :)

Jag tycker att det finns gott om bra skidor i de tyska butiker som leverar laggen gratis till hemmadörren.
Just det, det stämmer. Kommer ihåg att jag sneglade på Folsom förra året med. Haha, ja, tyvärr är det ju så, jag har också hunnit köpa och åkt på en del som inte varit helt bra.

jaksu

Aktiv medlem
Damskidor?

moneysister

Medlem
Damskidor?
Det är ju lite som att många på andra sidan pölen är nyfikna på Extrem, Moonlight, SGN och Stereo. Det är ju alltid spännande med det som är lite udda och svårt att hitta :)

Men du har inte tittat på typ Mothertree 95, Fusion 95 Carbon från Extrem. Jostedalen och Frikar från SGN. Sen har du ju Mission från Moonlight.
Jag är ju ute efter smalare och lättare skidor än jag nog någonsin åkt på. Började skidintresset nästan pang på med att dra till Japan och därmed fastna för powpow innan turandet kom igång så har mest provat och kollat på bredare skidor tidigare. Har också ett par Sankta Anas 93:or som faktiskt är oförskämt bra så är inte heller säker på att byta ut dem, eller om jag ska ha ett par ännu lite smalare//lättare bara för turande. Nåväl: Mothertree väger inte mindre än de jag har så där är det inte så aktuellt just nu. Fushion Carbon har jag varit nyfiken på, får hoppas jag hinner testa snart. SGN och Mission känner jag inte alls till så det måste jag kolla på. Tack! :)

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp