Demontering av Salomon Guardian

TheBean

Medlem
Bonsoir!

Jag håller på att demontera mina guardians från ett par skidor men har stött på lite problem. Första bindningen hade jag inget problem med men på andra bindningen så snurrar bara muttern som håller ihop basplattan med tådelen. Är det någon som har haft det här problemet tidigare? Försökte limma fast delen som snurrar utan resultat, kan dock ha berott på gammalt lim. Hur som helst är det någon som har något tips?

//Bönan

Det är bara en hon och hane, håll emot på ena sidan och skruva på andra. Eller snurrar det ändå?

Det är en kass lösning med nitmuttern som släpper. Du är inte ensam om att ha drabbats... Den är numera är ersatt av en annan skruv och mutter. Går att få fram som reservdel men Solly vill ha en hel del dineros för besväret..

Edit: ping
@Snej

Senast ändrad:
Om det ändå hade varit så lätt! Men tyvärr så är ena sidan helt blank, så svårt att hålla motstånd med något!

Misstänkte att jag inte var ensam. Men får kolla på det som sista utväg då, tack!

Jag fick lös den ena av mina genom att såga ett mejselspår i muttern så jag kunde hålla emot där. Den andra borrade jag ur skruven på.

Om jag inte missminner mig så måste bottenplattan oxå bytas för att använda den nya skruv-/mutterkombon.

Konstruktionen på den första generationen var ju inte toppen. Det var gjort för att man inte skulle flytta bindningen utan när den väl var ditsatt så var den. Den nya har ju som ni redan diskuterat förbättrats till hane och hona i metall. Vet att en del reservdelar är rätt dyra, men inte kostar väl skruven så himla mkt?

Vad gäller bottenplattorna så ska det vara samma till de olika versionerna så de ska inte behöva bytas.

Lösning för att ta bort dem har jag tyvärr ingen bättre än @xSoolx
//jens, tech-rep Salomon/Atomic

Hm...De Guardians jag haft, har det varit lite tvärtom med:

1 par ramlade isär utan egentlig förvarning. (Skulle kunna jämföras med vinterkräksjukan eller Hepatit C. Man har hört om det men man tror liksom inte att det ska hända en själv. Precis som Hepatit C eller vinterkräksjukan är det extra jävla otäckt om det inträffar i Frankrike. När man är nykter.)

1 par glappade så mycket att Ryssland nästan invaderade Verbier i vintras.

1 par har jag knappt åkt på, den har blivit nästan omöjlig att slå upp i gå-läge. (Det är så jävla jobbigt att släpa med sig en stor slägga och en dieselgenerator med sig på topp-tur. Plus att det blir så trångt i ryggan. Man får knappt plats med bärsen.)

Kul med grejer som inte strular liksom. Man har ju inte nog med tekniken, mjölksyran och storhetsvansinnet som det är.

@jarle hona och hane? Hur är det med nollan då? Ska den sitta på fasen?

Tack för tipset @xSooLx ska testa såga ett mejselspår i muttern.

@snej nej det är förvånansvärt hur lite de har tänkt med konstruktionen, måste ju ändå haft någon tanke på att de ska vara avtagbara när vissa ändå går att lossa. Priset kan väl ha och göra med att den är ovanlig och inte tillhör deras vanliga sortiment då jag inte hittar den på deras hemsidan. Skönt att den inte behövs bytas iallafall, men nu borde jag kunna lösa det på något sätt, tack!

Jibberisch sa:

1 par ramlade isär utan egentlig förvarning. (Skulle kunna jämföras med vinterkräksjukan eller Hepatit C. Man har hört om det men man tror liksom inte att det ska hända en själv. Precis som Hepatit C eller vinterkräksjukan är det extra jävla otäckt om det inträffar i Frankrike. När man är nykter.)

1 par har jag knappt åkt på, den har blivit nästan omöjlig att slå upp i gå-läge. (Det är så jävla jobbigt att släpa med sig en stor slägga och en dieselgenerator med sig på topp-tur. Plus att det blir så trångt i ryggan. Man får knappt plats med bärsen.)

Kul med grejer som inte strular liksom. Man har ju inte nog med tekniken, mjölksyran och storhetsvansinnet som det är.

Jag är ändå lite imponerad över hur en som åker så mjukt och försiktigt som dig kan lyckas ha sönder 3 par Guardians.

Det här med att de är svåra att få upp i gå-läge kanske blir lättare nu i vinter när du lagt ner lite mer tid på gymmet.

//Bönan

TheBean sa:
Tack för tipset @xSooLx ska testa såga ett mejselspår i muttern.

@snej nej det är förvånansvärt hur lite de har tänkt med konstruktionen, måste ju ändå haft någon tanke på att de ska vara avtagbara när vissa ändå går att lossa. Priset kan väl ha och göra med att den är ovanlig och inte tillhör deras vanliga sortiment då jag inte hittar den på deras hemsidan. Skönt att den inte behövs bytas iallafall, men nu borde jag kunna lösa det på något sätt, tack!
Nja,

som jag skrev så var meningen från början att de inte skulle vara flyttbara.De somnar gått att lossa har inte varit ordentligt åtskruvade från början, hade de varit det hade de inte gått att lossa. Särskilt ovanlig är den inte mtp att delen finns i alla bindningar av den typen och att den inte finns på hemsidan är heller inget konstigt eftersom inga reservdelar finns där. Tar du kontakt med dinlokala sporthandlare så ska de kunna beställa sprinten till dig.

//jens

TheBean sa:
Jibberisch sa:

Jag är ändå lite imponerad över hur en som åker så mjukt och försiktigt som dig kan lyckas ha sönder 3 par Guardians.

Det här med att de är svåra att få upp i gå-läge kanske blir lättare nu i vinter när du lagt ner lite mer tid på gymmet.

//Bönan
Ja, det är en gåta. Tydligen överför min "döende svar"-teknik mer kraft ner i underlaget än man tror...

Kör bara abs på gymmet. Håll ölen kall i Cham. Man vet aldrig när jag blåser förbi.

Ps. Tack för lånet igen.

Tillbaka
Topp