Salomon Guardian MNC - MTN Lab Pjäxa

Malloy

Ny medlem
Godförmiddag!

Är det någon här som vet om det funkar att åka säkert i en Guardian MNC 13/16 med Salomons MTN Lab pjäxor? Har läst lite delade saker om detta ämne. Tänker främst på att pjäxan har en rockad gummisula och bindningen har en fast AFD, som alltså inte löper i sidled. Läste någonstans att den är rekommenderad endast för alpina sulor och Salomons egna touringpjäxor, stämmer detta?

Tack på förhud!

Såg en film på youtube igår där ett amerikanskt universitet hade undersökt hur olika pjäxtyper fungerade i olika bindningar.

Hittar inte länken men den kanske kommer här i tråden senare.

Deras slutsats var iallafall att alpinbindningar och guardian/duke endast ska användas med alpinpjäxor. Plattsula och plast där pjäxan ligger an mot AFDn.

Verkade som han hade koll på vad han pratade om. Slutsatserna var inte orimliga eller oväntade.

Soubster sa:
Godförmiddag!

Är det någon här som vet om det funkar att åka säkert i en Guardian MNC 13/16 med Salomons MTN Lab pjäxor? Har läst lite delade saker om detta ämne. Tänker främst på att pjäxan har en rockad gummisula och bindningen har en fast AFD, som alltså inte löper i sidled. Läste någonstans att den är rekommenderad endast för alpina sulor och Salomons egna touringpjäxor, stämmer detta?

Tack på förhud!
Jag VET inte utan spånar nu bara. Om AFDn är fast borde ju rimligen friktionen mot AFDn vara väldigt viktig. Och där skiljer sig ju inte MTN Lab mot andra turpjäxor. Vad jag kunnat se så verkar tådelen på MTN Lab sticka ut klart mer än på andra rena turpjäxor så jag antar att det gör en viss skillnad i kompatibiliteten mot DIN-bindningar.

Går tådelen på Guardian att ställa alls i höjdled? Jag sitter lite i samma sits och tänker använda MTN Lab med Dukes men där går ju som sagt tådelen att ställa så att tån inte "kläms" fast i bindningen utan att den bara hålls fast av vingarna på bindningen (så som den ska hållas fast). Där är ju ckså AFDn rörlig i sidled så att friktionsfrågan torde vara löst där.

Kan det också vara så att infon om att den funkar med "Salomons turpjäxor" kan vara framtagen och publicerad innan MTN ens fanns?

snej sa:
http://blistergearreview.com/gear-reviews/skiing-101-at-boots-bindings

där har ni det ni behöver, men kortfattat så verkar det som att ni blandar ihop gamla modellen guardian som inte gick med iso 9523 och den nya MNC som fungerar med iso 9523.

Svaret på frågan är iaf att ja, mtn lab fungerar med guardian MNC

//jens, tech-rep salomon/atomic
Grymt! Men då måste ju nånting vara fel i TS fall? Vad jag kan läsa så har MNC rörlig AFD men TS skriver att den är fast.

Det står inte heller explicit i texten men MTN Lab är alltså ISO 9523 compatible?

Pillard sa:
snej sa:
http://blistergearreview.com/gear-reviews/skiing-101-at-boots-bindings

där har ni det ni behöver, men kortfattat så verkar det som att ni blandar ihop gamla modellen guardian som inte gick med iso 9523 och den nya MNC som fungerar med iso 9523.

Svaret på frågan är iaf att ja, mtn lab fungerar med guardian MNC

//jens, tech-rep salomon/atomic
Grymt! Men då måste ju nånting vara fel i TS fall? Vad jag kan läsa så har MNC rörlig AFD men TS skriver att den är fast.

Det står inte heller explicit i texten men MTN Lab är alltså ISO 9523 compatible?
Ja, det är där jag tror att TS blandar ihop gamla guardian med MNC.

Gällande artikeln så handlade den inte om pjäxor utan bindningar, vill man hitta det så får man läsa vidare här: http://blistergearreview.com/gear-reviews/2015-2016-salomon-mtn-lab-at-boot-2/3

//jens

Men, vaf**. Vilken miss! Jag kollade givetvis på den äldre modellen Guardian, inte den som kallas MNC. Jag har helt klart blandat ihop dessa två varianter.
Gött att få lite tydlighet.

Jag skall vara helt ärlig, jag börjar tvivla på vikten i Guardian som är nästan 3 kg/par.
Jag skall ha dem på ett par QST 106 tänkte jag, men det kanske är lika bra att köra på ett par WTR-alpinbindingar, och bootpacka istället för huda. Jag har ingen touring-erfarenhet, utan vill börja lite smått. Det kanske blir så illa tvunget att köpa ett par turskidor med tech istället, utöver QST106 med en alpinbindning. Då är ju MTN Lab-kängan ett bra val.
Tänker en quiver med;
MTN Lab-pjäxan.
"Daily driver" = QST106 med alpinbinding, kompatibel med pjäxan.
Touring= Lättare par skidor eller mer puderorienterade QST118 med Kingpin eller dylikt. Låg vikt=sämre nerför, högre vikt/bredd=tyngre upp, bättre ner.

MTN lab är grymma pjäxor, du blir säkert nöjd om de passar dina fötter. Kan tipsa om Salomon Warden MNC om du inte behöver gåläge på bindningen, i princip Guardian häl- och tådel.
Personligen ser jag ingen nackdel med turbindningar (pin alltså, ser bara nackdelar med ram) även på daily driver iofs...
Fattar inte kopplingen att låg vikt automatiskt skulle vara sämre nerför, vad baserar du det på?

@Kalle_Luzern Ja, precis, har tittat mest på Warden MNC. Har funderat på typ Kingpin eller dylika bindingar, då de skall vara säkra och stabila. Vad gäller kopplingen mellan låg vikt och sämre nerförprestanda, drog jag en parallell mellan lätta skidor och smalare skidor. Men i min värld är QST 118 en lätt skida för sin bredd samt med bra utförsprestanda. Detta förutsätter såklart ordentligt med snö för att berättiga en såpass bred skida. Mycket snö = sämre med smal skida= smal skida= lättare. Så tänkte jag! Mycket möjligt att jag har fel!

Senast ändrad:
QST 106 med Kingpin kommer bli en toppen "daily driver" i alla tänkbara förhållanden.
Helt klart värt när du ändå har MTN Lab skon på tassarna, visst lite dyrare i inköp men så väldigt mycket trevligare i längden speciellt om du nu tänker tura en del på dom.
Bootpacka kommer du bli löjligt trött på om vi inte snackar väldigt korta bitar..

@xviggenx Ja, Kingpin ser onekligen mycket fin ut. Det är synd att den är så äckligt dyr men det får det kanske vara värt. Hur klarar sig Kingpin om man nu skulle få för sig att åka och "leka" på resorten, dvs liftburen åkning på hårt underlag? Tänker hopp vid sidan av pisten, sedan lägga upp skidan på kant ordentligt i pisten för att sedan åka ut en decimeter lössnö i skogen med snabba svängar.
Turandet kommer förhoppningsvis bli en majoritet av det jag sysslar med på skidresorna framöver, men tills dess är jag tveksam på om jag inte skall köra på typ Warden först. Man kan väl byta bindning till ex Kingpin om man skulle vilja det, inte sant?

Kalle_Luzern sa:
MTN lab är grymma pjäxor, du blir säkert nöjd om de passar dina fötter. Kan tipsa om Salomon Warden MNC om du inte behöver gåläge på bindningen, i princip Guardian häl- och tådel.
Personligen ser jag ingen nackdel med turbindningar (pin alltså, ser bara nackdelar med ram) även på daily driver iofs...
Fattar inte kopplingen att låg vikt automatiskt skulle vara sämre nerför, vad baserar du det på?
Det finns ju iof en naturlig koppling mellan vikt och utförsprestanda. Sen går det förstås att mixtra med materialsammansättning osv för ett försöka eliminera symptomen men för optimal utförsprestanda vill man ju ha en del dämp i skidan. Dämpningsmaterial, gummi, metall osv väger mer. Så en lättare skida kan aldrig bli lika dämpad (iaf inte med de material vi känner till idag och bygger skidor av. Sen får man så klart försöka hitta sin sweetspot mellan dessa.

När det gäller Kingpin så skulle ju iaf jag försöka hugga en tecton istället inför nästa säsong. Samma elasticitet vertikalt i hälen som kingpin, med samma kraftöverföring då också och dessutom elasticitet i tån, vilket kingpin helt saknar.

Tillbaka
Topp