Är det möjligt att lästa ett par Salomon MTN Lab-pjäxor?

vo90

Ny medlem
Tjena,

Som rubriken lyder. Kan man lästa ut ett par MTN Lab om de sitter aningen tight? Funkar lästningen både i bredd och längd eller enbart i en viss typ av dimension?

Jag har ett par som sitter precis för tight idag så att foten domnar bort efter ett tag. Huvudproblemen ligger i bredden på pjäxan samt aningen tight höjdledes för tårna (framförallt om jag använder min formgjutna sula.

Min stora fundering just nu är om man ska ge pjäxan ett ytterligare försök genom en ev. lästning eller om man måste gå tillbaka till sin gamla pjäxa som fungerar hur bra som helst (förutom att de inte har gåläge). Det vore surt för att jag gillar MTN Lab i övrigt och den sitter bra på foten förutom just att den är några millimeter för små här och där.

Jag hört från ett flertal att det inte ska vara några problem att lästa. Har själv breda fötter och vid provning på Alpint i Sthlm sa de att de har lästat många med gott resultat. Möjligen att det är svårare vid tårna med tanke på den svarta "flärpen", frågade bara om bredden.

Senast ändrad:
Stikk til en butikk som har ovn. Få de til å varme opp skallet og gjerne innerskoen. Sett litt padding på de punktene som det er press på. Ta skoene ut av ovnen og sett tilbake innerskoen. Putt din fot oppi og stram som om du skal på ski. Stå i de til de blir kalde. Ta av paddingen på foten og så bør de være bra. Hvis ikke kan du blokke de på vanlig sett. Jobbet med den skoen siden februar 2015 og aldri hatt noen problemer med å forme den. Plasten tåler varme godt og lar seg lett forme som de fleste andre rando sko.

Tänkt på att det ofta inte är så att en pjäxa är för liten om foten domnar. Den kan också vara för stor. Mitt tips är att du går till en riktig bootfitter och får foten och pjäxan undersökt för att säkerställa vad som är problemet. En felaktig lästning kan medföra mer kramp i foten b.la.

Gällande att det är trångt över tårna så kan det lösas genom att slipa ner antingen innersulan eller bottensulan (fortfarande inne i pjäxan) så volymen sänks just i tåboxen.

Tack för svaren!

Självklart förstår jag att jag bör gå till en butik som sysslar med detta men jag tänkte att jag kan dubbelkolla med er på forumet först så jag vet på ett ungefär vilket spelutrymme man har att leka med.

Det verkar åtminstone som att problemet ska kunna lösas på ett eller annat sätt. Då blir såklart nästa fråga. Vad kan jag förvänta mig för kostnad för denna typ av hjälp om jag inte har köpt pjäxan hos butiken som utför arbetet?

Du kan enkelt sjekke om du har rett str selv. Ta ut innerskoen sett foten i. Pass på at storetåa så vidt treffer skallet i front. Vik kneet fremmover og se hvor mye du har å gå på bak helen. ca 2 cm er ok. da har du godt om plass. Sett så foten midt i skallet og kjenn hvor mye du kan bevege den sideveis. Har du mye eller lite å gå på. Innerskoen er jo ikke veldig tykk så du kan jo kjenne på den for å få en feeling av hvor mye plass den tar i skallet. Da har du en pekepinn om du har for mye,for lite eller riktig med plass.

Jeg vet ikke hva prisene ligger på i sverige. Vi tok 1500,- i timen som utgangspunkt. Men en oppvarming av skall samt padding går fort og kom på 5-600kr litt ut i fra hvor mye jobb som må legges i.

Tjenare,
Kan intyga att det inte är några problem att lästa MTN Lab skon. Har själv gjort det i olika omgångar och det har inte varit några problem alls. Snarare tvärt om, funkat toppen och de sitter om möjligt ännu bättre nu! Kan intyga att det går fint även går bra med MTN Explore skon om någon funderar ?

Allt är gjort tillsammans med Johan i shoppen i Björnrike om någon undrar.. bra snubbe som kan sina grejer ;)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp