Den eviga frågan, vad ska man köpa för bräda?

Chribba77

Ny medlem
Hej experter och expertinnor!

Har åkt bräda länge, men inte så värst frekvent förrän för ett par år sedan då intresset eskalerade.
Blev på XXL rekommenderad att köpa Burton TWS Standard. (2 år sen)
Till denna beställde jag Burton Freestyle-bindningar.
Hade en Salomonbräda innan som jag tror att jag gillade bättre. De första åken med TWS var rätt vingliga,
tyckte brädan betedde sig konstigt, men lärde mig den efter nåt åk.
Har försökt att läsa mig till någon form av beslut, hur lätt var det??
Läser jag om min bräda så verkar det vara en nybörjarbräda, vad blir skillnaden och hur stor skillnad kan man förvänta sig? Duger brädan jag har, har jag drabbats av köphybris?
Att hitta en välsorterad butik verkar oxå vara en utmaning, så därför förlitar jag mig på nätets proffs.

Gillar att åka över hela berget, mer pist än puder (mest för att puder inte finns där jag åker) och har börjat ge mig på att hoppa.
Det kommer bli mer åkning och 1 vecka i St Anton är inbokad!

Gillar Burton men är såklart inget måste ,har tittat på:
Burton Antler Flying V (http://eur.burton.com/default/burto...ard/W16-107051.html?cgid=mens-boards&start=18)
Mission-bindningar ( http://eur.burton.com/default/burto...g/W16-105461.html?cgid=mens-bindings&start=19 )

Lite info om mig:
172 cm
64kg
Åker ca 2 veckor om året, ska bli mer!
Gillar park men ser mig själv som nybörjare där.

Så, en kaskad av osammanhängande ord som jag hoppas ska rendera i tips och ideer från er pålästa!

Mvh

Christian

Jag har ungefär samma längd och vikt som du och jag åker på en 154 antler från 2014 med malavita EST bindingar. Brädan fungerar fint för nästan allt jag testat... Det som jag tycker utmärker denna brädan mest är att den är så lätt svänga, då den går att vrida med fötterna utan problem. Den är även lite lättare än andra brädor. Jag använder den mest för pist och jibba på naturliga hopp och off-pist. Men det är en utmaning att åka i hård/isig pist i hög fart. Då den lätt börjar fladdra lite varstans(beror mycket på att det är en flying-V). Jämfört med en traditionell camber eller platt bräda som är lite stabilare. Ska du in i halfpipe finns det mycket bättre val. Annars, bra bräda.

Senast ändrad:
Chribba77 sa:
Hej experter och expertinnor!

Blev på XXL rekommenderad att köpa Burton TWS Standard. (2 år sen)
Till denna beställde jag Burton Freestyle-bindningar.
Hade en Salomonbräda innan som jag tror att jag gillade bättre. De första åken med TWS var rätt vingliga,
tyckte brädan betedde sig konstigt, men lärde mig den efter nåt åk.
Har försökt att läsa mig till någon form av beslut, hur lätt var det??
Läser jag om min bräda så verkar det vara en nybörjarbräda, vad blir skillnaden och hur stor skillnad kan man förvänta sig? Duger brädan jag har, har jag drabbats av köphybris?
Att hitta en välsorterad butik verkar oxå vara en utmaning, så därför förlitar jag mig på nätets proffs.

Gillar att åka över hela berget, mer pist än puder (mest för att puder inte finns där jag åker) och har börjat ge mig på att hoppa.
Det kommer bli mer åkning och 1 vecka i St Anton är inbokad!

Mvh

Christian
Twc är som du säger (jag håller helt med.) en bräda som passar de som inte åkt så länge, Den har väldigt låg flex, rocker profil på hela bräda, dirrectional shape. De gör att den brädan är väldigt "förlåtande" dock om vi ska komma upp i högre farter och börja köra mer aggressivt så blir det mycket svårare att få ett bra tyck igenom hela brädan eller ett bra kantgrepp, känns mer som den "sladdar runt" ovanpå snön.

Pisten: Allt handlar självklart om din teknik, du kan självklart behålla din twc och öva på tekniken, men till din fråga. Ja! du kommer märka stor skillnad iaf du byter bräda till (min åsikt) en med högre flex. (mjukhet) och en annan profil, Camber eller en hybrid istället för Rocker som twc är.

Sen kommer vi till shapen på brädan, dirrectional shape på twc -> Större nos än tail, vilket gör att det blir svårare att åka switch, som är bra att kunna innan du går in i parken. ;)

Därav hitta en bräda som har twin shape (de flesta parkbrädor har det)

Du kan självklart köra med alla brädor i parken och alla brädor i pisten, men fråga dig själv först vart du kommer vara mest, Är svaret parken, köp då en parkbräda som du kan använda i pisten när du känner för det, men är svaret pisten köp då en pistbräda som du använder i parken.
Jag säger det här för att du kommer få en betydligt roligare tid om du har en specifik bräda för det ändamålet du har i åtanke.(även om den kommer funka på andra områden på berget)

Jag försöker kolla upp lite exempel åt dig senare ikväll när jag har mer tid.

Tjena!

Jag har ungefär samma mått som du och kör väldigt blandat. Gillar att stå på ganska hårt i pisten och att leka i parken.
Inför min återkomst på berget efter ett drygt decenniums uppehåll köpte jag mig en Nitro Glory Stomper med Nitro Team-bindningar. Utan att ha mycket att jämföra med är jag väldigt nöjd med bräda och bindningar. Inte för mjuk, men ändå lekfull. True twin som passar mig som gärna åker switch.

Lycka till med shoppingen!

Senast ändrad:
Tack ödmjukast för era svar!
Grymt laddad nu på att köpa ny bräda och ser fram emot förslagen.
Ser mig själv som en van åkare, absolut ingen nybörjare.
Det ni beskriver om den bräda jag kör idag är precis så jag upplever den.

Tack för förklaringar om bl a Rocker, förstår att det finns en uppsjö tekniker för uppgbyggnad av bräda.
Tror att en hyrbid är den enklaste då jag själv inte kan tala om vart jag kommer åka mest.
Jag åker med sällskapet vart det nu tar mig!!

Fortsätt gärna med tips och förslag!

Mvh

Chribba

3bt/tbt bräda (lobster eller bataleon) med switchback bindningar????.

Kör det just nu och det är något som jag rekommenderar stark.

Tillbaka
Topp