Den eviga skiddjungeln...

Varför inte ett par fina EHP i 186? Nu orkar jag inte resonera kring om den uppfyller samtliga krav du ställer, men den fungerar bra baklänges, lätt att kasta runt och är tillräckligt all-around för det mesta som inte är is.

Jag körde dem i Whistler i vintras mkt. Svårt nöjd, även om drömkogret snarare hade varit ett par EP Pro för skogen, ett par riktiga chargers till fetare linor med mer fart, typ Faction Thirteen, och sen två par lite mer random skidor, ett par mittmonterade lättviktare till parken och sedan ett par pistracers i 170.

misterm sa:
Varför inte ett par fina EHP i 186? Nu orkar jag inte resonera kring om den uppfyller samtliga krav du ställer, men den fungerar bra baklänges, lätt att kasta runt och är tillräckligt all-around för det mesta som inte är is.

Jag körde dem i Whistler i vintras mkt. Svårt nöjd, även om drömkogret snarare hade varit ett par EP Pro för skogen, ett par riktiga chargers till fetare linor med mer fart, typ Faction Thirteen, och sen två par lite mer random skidor, ett par mittmonterade lättviktare till parken och sedan ett par pistracers i 170.
EHP'n har vart med i leken ett tag, men att landa den baklänges i pow känns faktiskt, minst sagt, lite oroväckande... Pintail är väl inte direkt optimalt... Inte helt vad jag letar efter liksom, hade dock väldigt gärna haft denna skida

Hade jag haft alla penga i världen hade jag ägt ett par funkisar,ev ett par CRJ, ett par EHP i 186 och kanske tom 193 samt ett par lotus 120 med dynafit... Men nu har jag inte det så jag får nöja mig med en :(

Senast ändrad:
Jarle sa:
Hade jag haft alla penga i världen hade jag ägt ett par funkisar,ev ett par CRJ, ett par EHP i 186 och kanske tom 193 samt ett par lotus 120 med dynafit... Men nu har jag inte det så jag får nöja mig med en :(
Ähh va fan! Visa att du jobbar i norge! Kör 4 par hendryx o betala kontant ;)

PNyberg sa:
Jarle sa:
Ähh va fan! Visa att du jobbar i norge! Kör 4 par hendryx o betala kontant ;)
Haha, lätt, ska köpa dubbla uppsättningar av hela linjen, i alla ,längder, hälften med 916 och hälften med dynafit ;)

Låter precis som om du beskriver ett par Hendryx-skidor när jag läser dina krav!

Tror du finner det du söker på www.hendryxskis.se

Kan tänka mig att Purple Haze, Funkallistic, Rhino Chaser eller Cash is King skulle kunna funka. Tror dock att valet kommer stå mellan Funkallistic och Cash is King, beroende på hur bred skida du vill/behöver ha.

Har du frågor så tveka inte utan slå Henrik en signal eller skicka iväg ett mail!

Bull_SWE sa:
Låter precis som om du beskriver ett par Hendryx-skidor när jag läser dina krav!

Kan tänka mig att Purple Haze, Funkallistic, Rhino Chaser eller Cash is King skulle kunna funka. Tror dock att valet kommer stå mellan Funkallistic och Cash is King, beroende på hur bred skida du vill/behöver ha.

Har du frågor så tveka inte utan slå Henrik en signal eller skicka iväg ett mail!
Hendryx gör skitroliga skidor, har kört några modeller. Funkisarna har redan tagits upp i denna tråd men föll bort, mestatdels pga priset. Funkisar med lite bredare midja, indragen skärning/taper/whatever och ett rimligt pris hade vart skiten...

Nog för att hendryx är bra skidor men varför rekommenderar du dem till alla?

Det är ju den ultimata skidan;) Haha med det ultimata priset. Kommer ihåg när en ultimat skida var mjuk men sedan blev det en ny fabrik och då blev plötsligt den ultimata skida hård.

Jarle: Gör din egen rocker på SFB för den delen....

Senast ändrad:
Hur är det mineraltillgången i baconen då? Hade vart ett kul projekt om man kom över ett par billiga... Hade vart kul o bygga egna... Någon gång

Cash och Rhino kommer ju i 188, knappast för kort. 182 funkisar duger gott det med, iaf med min krippshydda

Jarle sa:
Bull_SWE sa:

Hendryx gör skitroliga skidor, har kört några modeller. Funkisarna har redan tagits upp i denna tråd men föll bort, mestatdels pga priset. Funkisar med lite bredare midja, indragen skärning/taper/whatever och ett rimligt pris hade vart skiten...

Nog för att hendryx är bra skidor men varför rekommenderar du dem till alla?
Jag rekommenderar folk som frågar efter allmänna rekommendationer på skidor det jag känner att jag utifrån mina egna erfarenheter kan rekommendera.

Jag har åkt mycket skidor och testat en hel del skidor från olika tillverkare och däribland Hendryx. Dom jag själv fastnat för och blivit mest imponerad av och som lever upp till mina krav på en skida är just Hendryx skidor. Därför har jag också köpt mig två par under åren som gått.

Du hade vissa vissa krav på den skida du sökte. Som du själv antyder verkar du också tycka att Hendryx-skidorna lever upp till dessa krav. Något maxpris för vad skidorna fick kosta angav du inte och jag läste tyvärr inte igenom hela tråden innan jag svarade. Hade jag gjort det hade jag inte behövt göra något inlägg då jag sett att du inte är beredd att betala dom pengarna ett par Hendryx kostar. Tyvärr har jag inga andra skidor att rekommendera dig utifrån min egna erfarenhet som kan motsvara dina krav.

Sen är enligt min upplevelse Hendryx skidor väldigt mångsidiga och passar flera olika sorters åkare. Jag skulle inte rekommendera ett par Hendryx-skidor till någon som inte har något större skidintresse (förmodligen skriver man väl då inte heller ett inlägg på detta forum) och åker max en vecka per år. Då finns det förmodligen bättre/roligare saker för den personen att lägga sina pengar på.
I ditt fall så verkar du vara någon som åker mycket, har en hel del erfarenhet med tanke på dom kraven du ställer på skidorna och är beredd att lägga en del pengar på ditt intresse med tanke på dom områdena du nämner att du ska åka i.

Själv var mitt första par Hendryx ett par Voodoo Child 172cm. En skida som enligt mig passar en medelgod till avancerad åkare som har ett brinnande intresse för skidåkning och vill utvecklas. Har själv lånat ut det paret mycket till vänner och bekanta och lyssnat på vad dom tyckt om dom och dragit mina slutsatser utifrån det. Nybörjare och folk som bara åker en vecka per år uppskattade dom t.ex. inte särskilt mycket då dom inte fick ut något av dom utan bara tyckte dom var stora/breda. Själv upplevde jag efter en hel säsong att jag ville ha något lite tuffare och köpte då ett par Funkallistic 172cm vilka jag idag är väldigt nöjd med! Hade en diskussion med Henrik om att gå upp till 182:orna men han avrådde från det och idag är jag glad att jag lyssnade på honom.

Sen har Hendryx liksom alla andra tillverkare flera olika modeller vilka riktar sig till olika sorters åkning/åkare. Till dig rekommenderade jag modellerna Funkallistic och Cash is King. Det är inga skidor jag skulle rekommendera vem som helst. Rekommenderar jag någon ett par skidor så skriver jag sällan eller aldrig bara "Jag tycker du ska köpa Hendryx-skidor." utan också en viss modell samt oftast en motivering. Sen att Hendryx tillverkar den må så vara men vi verkar ju båda vara överens om att han tillverkar väldigt bra/roliga skidor.

Jag läser ju varje gång vad den som vill bli rekommenderad ett par skidor har för krav och vad dom tänkt använda skidorna till för sorts åkning och vad/hur dom själva åker. Jag t.ex. aldrig rekommenderat någon ett par Hendryx som söker ett par park-skidor. Det är ingenting jag heller skulle göra för det skulle jag själv inte kunna motivera. Har själv kört park några vändor med båda mina par och visst går det men det finns bättre skidor för det ändamålet. Personligen har jag ett par K2 Fujative 169cm som parkskidor.
Dock är jag mer intresserad av freeride-åkning och kan mer om det så det är till dom som frågar efter ett par skidor i den kategorin jag rekommenderar Hendryx om jag anser att skidorna motsvarar kraven som ställs.

Oftast får någon som frågar efter ett par skidor i den kategorin svaret att dom måste köpa 2 eller fler par skidor vilket jag tyckte var helt värdelöst när jag själv hade det på det sättet. Man vill kunna ha ett par som man kan åka med överallt. Inte gå upp i backen på morgonen med pist-räcerna och sedan vid lunch åka ner och byta skidor till dom lite bredare för att om det börjar snöa åka ner ytterligare en gång för att ta fram fetingarna. Med Hendryx skidor anser jag inte att det behövs utan jag klarar alla fören och underlag med ett par skidor utan att behöva kompromissa så som man annars ofta måste göra (vilka andra skidor med t.ex. Funkallistic:ens mått kan man ligga och carva lika hårt med i en nypistad pist?). Att sen ett par Hendryx är betydligt billigare än att köpa 3 olika par skidor men ändå ger lika mycket glädje (om inte mer då man slipper åka ner och byta skidor samt släpa på 3 par var man än ska) under alla olika förhållanden och på alla olika underlag tycker jag är beundransvärt och även prisvärt!

Mvh
Johan

Jarle sa:
hellbergarn sa:
Jarle sa:
Cash och Rhino kommer ju i 188, knappast för kort. 182 funkisar duger gott det med, iaf med min krippshydda
Beror väl på hur lång man är eller hur mycket man väger? =)
Längden spelar, som vanligt, inte så stor roll och tro mig, du väger inte för mycket ;)

@Bull_SWE
Ok, då är jag med i matchen :)
Vikten är nog ingen fara men längden tycker jag är för kort...Är själv 191 och det skulle kännas konstigt och ostabilt att åka på en skida som är mkt kortare än en själv. Det har väl sina fördelar men när man har högre tyngdpunkt så känns det som desto mer skida under föttrerna desto stabilare. Annars åker dom bara in under än om man inte orkar stå i perfekt låg position hela tiden.. ;)

Senast ändrad:
Jag håller med dig, men jag tycker bara det gäller för skidor som man "låter löpa", dvs. straighlinar i stökig terräng osv... Hendryx-skidor är gjorda för att gå på kant, och så länge de går på kant är de hur stabila som helst. Dvs. du måste carva dig igenom det uppkörda och puckliga partiet, istället för att brassa på rakt genom med ett par 195cm spett.

Jag testade Purple Hazen i ett mycket slaskigt Kittelfjäll med riktigt tungjobbad snö. Med tanke på hur brett brätte det är, är det inga som helst problem att carva sig ner överallt, men det funkar mindre bra att "köra direkt dit man vill"... Mina Lotusar går ju inte att carva, utan de går dit jag vill hela tiden utan att klaga.

Alla dagens moderna skidor är ju stabila och vridstyva, men man måste få upp dem på kant och hålla skäret. Tycker man att en skida är fladdrig är det oftast så att man inte kan hålla skäret med dem!

Det är väl den lite mer "normala" Rhinon som är skidan för oss hellbergarn... Jag tror att man utan problem kan vara 2m och väga +100kg och ändå köra "skandinaviskt" med den.

är det någon som hackar på hendryx som har tänkt på att han faktiskt rekommenderar alla att köra kortare skidor!

en anledning är ju kanske att de som vill straightlinea hela tiden ändå inte köper hans skidor då dom har mkt skärning

det är ju en väldans hets om att ha långa skidor helt enkelt, samma hets om att ha hårda och skidor (förutom i jarles fall då han vill ha dämpade).

själv tror jag att de flesta skullle må bra av att ta en till skidlektion och bli bättre på att åka dålig snö istället för att köpa hårda och långa skidor och åka rakt ner =)

Jarle i ditt fall skulle du väl lika gärna kunna ha en 172 hendryx? om du vill ha en lekigare skida?
om du har svårt med 171 p4 blir det väl inte lättare med än bredare och längre skida?

Om denna tråd skulle dyka upp i någon sökning i framtiden så har jag nu bestämt mig för CRJ, förmodligen i 180-längden men 188 står väl kvar som ett alternativ fortfarande tror jag. Då jag trivdes bra med längden på czar 182 och Jimi 181 låter ju CRJ 180 som ett rimligt alternativ. Att jag är mest inne på 180 beror till största delen på att den blir lekfullare och att det är mycket skog på andra sidan pölen. Förmodligen kommer ett par EHP 186 införskaffas till nästa säsong, eller kanske redan i vinter men prylbögen inom mig brukar gå i vinterdvala.

Lawdartgustav: Problemet jag upplevde med P4an var inte att det var för mycket skida, snarare tvärt om. Att när det var det jävligaste av alla fören var det för lite skida t.ex. riktigt ruskigt och det hemskaste tävlingsföre.

Jag har sett att CRJ har blivit testvinnare i något av Fri Flyts tester. Är det någon som har läst det testet som kan ge ett referat av vad de skriver? Press-stop har slutat att sälja lösnummer av Fri Flyt.

bjork52 sa:
Jag har sett att CRJ har blivit testvinnare i något av Fri Flyts tester. Är det någon som har läst det testet som kan ge ett referat av vad de skriver? Press-stop har slutat att sälja lösnummer av Fri Flyt.
Jag har nummret.. kan återkomma senare med exakta ord.. Det var pudertwins som testades

Dåså, här kommer det:

"4FRNT CRJ er en leken og allsidig ski for moderne skiskjöring. Den er ikke så lett i snuinga som enkelte ski vi har prövd (som armada JJ og Line EP pro), og tuppene virker også for lave for å gi flyt i toppklasse. Samtidigt gir de et veldig pålitelig og solid intrykk, og de funker til det meste. De er trygge, ikke for tunge, og de frister både til triks på hopp og töff kjöring. Dermed blir 4FRNT CRJ en ski som vokser. Pluss för at den finns tilgjengelig i mange lengder."

Det där med flytet oroar jag mig inte för då profilen är väldigt lik EHP och jag har inte hört någon klaga på den profilen. Att den inte är lika "snabb" som EP pro och JJ kan väl ses både som ett plus och minus men å andra sidan är den inte gjord för samma åkning som dessa två.

EDIT: Det var 188 de testade

Senast ändrad:
Tack för det. Flytet borde ju räcka till. Att de inte är så snabba (snabbsvängda?) är väl mer ett minus för mig då det är en egenskap som jag önskar för åkning i tät skog men det kanske är priset man får betala för att de tål lite tuffare åkning (jämfört med de nämnda EP Pro och JJ?).

De är säkert mindre snabbsvängda än JJ och EP Pro, men troligtvis mer snabbsvängda än 2/3 av övriga puderskidor som finns... Allting är relativt!

Att de inte är lika snabba beror nog på rockern (CRJ har mindre änn JJ/EP)och längden (JJ mäter 183, EP är 186 har någon mätt? och CRJ 188). CRJ har en jäkligt fin flexkurva annars, om man gillar den typen av flex dvs, mjuk i tip/tail och gradvis styvare mot foten. Kan ev. vara en del teknikfråga också

Ska man köpa bent chetlenrn eller Armada JJ'n?

Någon som kan jämnföra? Vilka som är lätthanterlgast?

Teufel sa:

Nu har jag bara smekt dem i butik men BC känns som en mer gedigen skida. Jag tycker JJ känns som en ranglig plastbete, men det är ju jag och den behöver ju inte prestera som en.

Men om jag hade hafr möjlighet att testa skidorna ade jag såklart gjorde det!
Kom igen!

Jarle sa:
Teufel sa:

Nu har jag bara smekt dem i butik men BC känns som en mer gedigen skida. Jag tycker JJ känns som en ranglig plastbete, men det är ju jag och den behöver ju inte prestera som en.
Har inte JJ sandwishkonstruktion?

JJ har sandwichkonstruktion under fot, vid det normala spannet och skärningen. Cap i ändarna för att få ner swingvikten (mindre vikt i ändarna ger också mindre fladder).

Tillbaka
Topp