Den stora Boa-tråden.

Den stora Boa-tråden.
Har du testat allt? Stroltz? De har hjälpt många med tändsticks ben när vi sprutade de till dessa. Dale som bygger pjäxor efter din fot?

Och du skall verkligen överväga en ny innesko om du spänner näst högsta spännet hårt?

Enkelheten? Vad jag har sett och läst mig fram till så går det fortare, mer exakt hur du vill ha trycket fördelat på foten och flera fördelningspunkter när det är dubbel boa.

Skillnaden mot nu? Att jag inte behöver justera mina spännen och vrida på dessa (microjusyerong med andra ord) utan kan bara vrida på ratten i stället om jag vill ha bättre kontakt med pjäxan än när jag står i barnbacken.
HeHe, jag skulle kunna skriva en roman om mitt sökande efter bra pjäxor, men det ska jag inte tråka ut forumet med.
Nej, jag har inte testat allt. Har dock varit hos ett antal bootfitters som snällt sagt har varit mer eller mindre bra. Numera är jag min egen bootfitter och tar hjälp av butiker för att göra saker om det behövs specialverktyg.
De jag har nu, Atomic Hawx Ultra XTD, funkar ganska bra. Åtminstone för den enklare åkning jag sysslar med numera. Men perfekta är de inte.
Näst högsta spännet drar jag inte jättehårt, men som sagt markant hårdare än översta. Problemet är att det finns för mycket volym i pjäxan över vristen och längst ner på skenbenet så jag får dålig kontakt med plösen där. Det har troligen varit problem i tidigare pjäxor också. Har Atomics plösar för lågvolym-fötter men det räcker inte. Vid åkning förra veckan testade jag med en gammal Sidas sprutad plös och det blev märkbart bättre. Så nu ska jag labba lite mer med plösvolym.

Specifikt Strolz har jag haft tre par. Första 1993 var ganska bra. På den tiden hade de olika läster för olika typer av fötter. Dumt nog köpte jag nästa generation av Strolz 1999 i StAnton. Reklamerade hos svenska generalagenten och fick nya i en storlek mindre där man karvade ut plast på längden. Bättre, men fortfarande dåliga. För mycket volym och skummet kan inte fylla ut överallt. Dessutom saknar de skum i plösen.

Den stora Boa-tråden.
Med tanke på att de nära är gratis så kanske man inte skall förväntar sig någon större kvalitet.
Men jag har lagt till ett par i kundkorgen.
Och barn som försökskaniner har jag sedan tidigare.
Nu skall jag bara hitta mer skit som jag villhöver

Den stora Boa-tråden.
Fantastiskt. 2024 var det revolutionerande att ha Boa i shell. 2025 var vi tvungna att ha det överallt. 2026 inser Salomon att vi ändå saknade de gamla vanliga spännena, så nu ska vi ha Boa bara på skaftet.
1768152671806.webp
pacha-okay.gif

Senast ändrad:
Den stora Boa-tråden.
När jag körde ner foten i en cortex kändes den övre boan mer värd än den nedre. Blev jämnt och fint längs smalbenet. Jag brukar inte behöva mer än att stänga nedre spännena, men övre måste alltid dras åt hårt. Det kanske beror på mina tandpetare till anklar/smalben och för folk som knappt behöver spänna övre kanske det inte känns lika värt.

Den stora Boa-tråden.
Det är precis så för mig med.
Vill ha det lite mjukare och följsamt nere vid foten
Men stänger skaftet innan nedfärd. Och då tycker jag att spännen ger mer kraft.
Så samma problem
Men omvänd lösning

Den stora Boa-tråden.
Nu har jag ju inte åkt nån sån pjäxa utan bara testat inomhus, men tyckte man kunde dra åt vredet hårt och få riktigt tight. För mig kändes det bättre än med spännen. Sen bara vrida tillbaka vredet lite när man vill släppa. Också lite enklare att finjustera iom att man drar åt hela benet med ett vred och dessutom snabbt kan vrida fram och tillbaka för att hitta rätt. Mycket smidigare än att microjustera två spännen 🙂

Den stora Boa-tråden.
Jag reklamerade mina. Spännet fryser och går bara att dra åt, släpper inte när man skruvar bakåt eller drar upp ratten.
5-10 i värmen eller hårtork så funkar de igen.

Nej, BOA är skit.

Den stora Boa-tråden.
Jag reklamerade mina. Spännet fryser och går bara att dra åt, släpper inte när man skruvar bakåt eller drar upp ratten.
5-10 i värmen eller hårtork så funkar de igen.

Nej, BOA är skit.
Mäkligt, jag åkte med mina, har dubbelboa förra veckan när det var -26, och det funkade hur bra som helst med BOA
Kanske att de skulle fryst ihop om det vore ännu kallare, men då vill jag inte åka skidor, så det kvittar

Den stora Boa-tråden.
Mina har frusit några gånger. Tror det är kombination kyla och fuktig luft på något sätt, för inte varit på de allra kallaste dagarna nödvändigtvis. Som tur är kan jag oftast gå in och låta de tina lite, vore sjukt störigt om man stod på någon parkering med -10C när det hände.

Den stora Boa-tråden.
Min fryser också, men har alltid gått dra upp ratten och dra ut tråd med fingrarna eller genom att flexa pjäxan.

Den stora Boa-tråden.
Mäkligt, jag åkte med mina, har dubbelboa förra veckan när det var -26, och det funkade hur bra som helst med BOA
Kanske att de skulle fryst ihop om det vore ännu kallare, men då vill jag inte åka skidor, så det kvittar
Mycket snökanoner igång så trots-10 var det nog mycket fukt. Men de fröst på första åket.

Tillbaka
Topp