Den stora Boa-tråden.
HeHe, jag skulle kunna skriva en roman om mitt sökande efter bra pjäxor, men det ska jag inte tråka ut forumet med.Har du testat allt? Stroltz? De har hjälpt många med tändsticks ben när vi sprutade de till dessa. Dale som bygger pjäxor efter din fot?
Och du skall verkligen överväga en ny innesko om du spänner näst högsta spännet hårt?
Enkelheten? Vad jag har sett och läst mig fram till så går det fortare, mer exakt hur du vill ha trycket fördelat på foten och flera fördelningspunkter när det är dubbel boa.
Skillnaden mot nu? Att jag inte behöver justera mina spännen och vrida på dessa (microjusyerong med andra ord) utan kan bara vrida på ratten i stället om jag vill ha bättre kontakt med pjäxan än när jag står i barnbacken.
Nej, jag har inte testat allt. Har dock varit hos ett antal bootfitters som snällt sagt har varit mer eller mindre bra. Numera är jag min egen bootfitter och tar hjälp av butiker för att göra saker om det behövs specialverktyg.
De jag har nu, Atomic Hawx Ultra XTD, funkar ganska bra. Åtminstone för den enklare åkning jag sysslar med numera. Men perfekta är de inte.
Näst högsta spännet drar jag inte jättehårt, men som sagt markant hårdare än översta. Problemet är att det finns för mycket volym i pjäxan över vristen och längst ner på skenbenet så jag får dålig kontakt med plösen där. Det har troligen varit problem i tidigare pjäxor också. Har Atomics plösar för lågvolym-fötter men det räcker inte. Vid åkning förra veckan testade jag med en gammal Sidas sprutad plös och det blev märkbart bättre. Så nu ska jag labba lite mer med plösvolym.
Specifikt Strolz har jag haft tre par. Första 1993 var ganska bra. På den tiden hade de olika läster för olika typer av fötter. Dumt nog köpte jag nästa generation av Strolz 1999 i StAnton. Reklamerade hos svenska generalagenten och fick nya i en storlek mindre där man karvade ut plast på längden. Bättre, men fortfarande dåliga. För mycket volym och skummet kan inte fylla ut överallt. Dessutom saknar de skum i plösen.