Den stora tråden om Val Thorens 2012/2013

Jeg har planer om reise en mnd på Snowboard tur alene i til vinteren (ja norbagga nr 2 her :D). Har lett en stund etter sider/sites som har forums og/eller reiseoperatører, boende uthyring som operer med turer over 1uke men ikke hele sessonger.
Kan konkludere med at det ser vanskeligere ut å reise alene for 1 måneds tur enn det er å finne muligheter for å ta en hel sessong (desverre får jeg ikke gjort en sessong til vinteren :( ).
Ser ut til å være svært dyrt å leie boende for 1mnd mot det 1 hel sessong koster :(.

Kom over denne tråden og freeride.se som ser ut til å være veldig aktivt blant skibomser. Har enda ikke funnet noe tilsvarende på noen norsk side (fy skam på norske comunityen for ikke ha noe slikt forum). Veldig bra jeg endelig fant freeride.se :)
La spessielt merke til AlpService.com som det ble linket til av TS her.
Er det noen andre som har brukt disse til å bestille tur tidligere, hvilke erfaringer har dere med AlpService?

En annen ting. Jeg har vært på en 5-6 forskjellige steder i Alpene, på ukes turer tidligere år. Men enda ikke vært i Val Thorens, og absolutt ikke vært på 1mnds tur enda.
Har hørt mye bra om plassen og siden det er ifølge AlpService sin bookning eneste stedet de opperer med lengre turer på feks en mnd men IKKE sessong. Så blir det kansje til at reisen går til Val Thorens.

Hvordan er Val Thorens snømessig i Januar/Februar.. ser av ett innlegg her at det anbefales først i Mars? Hvordan er livet og muligheten for å komme i kontakt med folk når man reiser for kun 1 mnd alene uten noen planer om å jobbe? Noen andre som har vært på måneds tur?

Silver sa:
Jeg har planer om reise en mnd på Snowboard tur alene i til vinteren (ja norbagga nr 2 her :D). Har lett en stund etter sider/sites som har forums og/eller reiseoperatører, boende uthyring som operer med turer over 1uke men ikke hele sessonger.
Kan konkludere med at det ser vanskeligere ut å reise alene for 1 måneds tur enn det er å finne muligheter for å ta en hel sessong (desverre får jeg ikke gjort en sessong til vinteren :( ).
Ser ut til å være svært dyrt å leie boende for 1mnd mot det 1 hel sessong koster :(.

Kom over denne tråden og freeride.se som ser ut til å være veldig aktivt blant skibomser. Har enda ikke funnet noe tilsvarende på noen norsk side (fy skam på norske comunityen for ikke ha noe slikt forum). Veldig bra jeg endelig fant freeride.se :)
La spessielt merke til AlpService.com som det ble linket til av TS her.
Er det noen andre som har brukt disse til å bestille tur tidligere, hvilke erfaringer har dere med AlpService?

En annen ting. Jeg har vært på en 5-6 forskjellige steder i Alpene, på ukes turer tidligere år. Men enda ikke vært i Val Thorens, og absolutt ikke vært på 1mnds tur enda.
Har hørt mye bra om plassen og siden det er ifølge AlpService sin bookning eneste stedet de opperer med lengre turer på feks en mnd men IKKE sessong. Så blir det kansje til at reisen går til Val Thorens.

Hvordan er Val Thorens snømessig i Januar/Februar.. ser av ett innlegg her at det anbefales først i Mars? Hvordan er livet og muligheten for å komme i kontakt med folk når man reiser for kun 1 mnd alene uten noen planer om å jobbe? Noen andre som har vært på måneds tur?
hejsan!
alpservice fungerar fint... är dock meget op til representanten på plats hur bra det fungerar... men det är alpstandard... dvs 5 personer på 20 kvadrat inkl bad och kök... så om man åker själv möter man iallafall sina rumskamrater och alpservice brukar vara sammen også mellan lejlighederna...

om man är på afterski.. speciellt på snesko (dansk afterskibar) och hakar på folk där så är sannorlikheten at de är säsongare over 50%.... bumser överallt där inde ;)

som jeg skrev er det bäst runt mars... för at förklara lite... det är snösäkert, soligt, lite folk ocg mjuka pister og park men fortsatt fest om kvällarna... dvs et himelrike för bumser =) men överiga tiden (undantaget v7+8) är super den med... saken är bara den att januari kan bli riktigt kallt (men inte kallare än hemsedal, phuaa...) speciellt blåsigt då det är så högt upp vilket gör pisterna isiga från och till samt att puder ikke ligger som puder lige godt... MEN när det snöar så snöar det desto mer... brukar vara några snöstormar i januari som bjuder på suverän åkning men därimellan droppar kvaliteten lite mer än den gör i mars. saken med februari och då speciellt v7 + 8 är att det blir så himla massa folk och då speciellt folk som inte är de bästa på ski... så blir lidt köer...men fortsatt små köer jämfört med scandinavien... och backarna blir förstörda av alla "nybörjare" och "bakfulla tonåringar" .

Hej!
Jag är grymt sugen på att dra ner till Val Thorens i vinter, men vet varken var/hur jag ska bo eller hur jag ska ta mig ner. Är det kanske någon där ute som behöver en roomie till?
Jag heter Andrea, är 21 år gammal och det här blir min tredje säsong, har tidigare gjort en i Sälen och en i Val d'Isere. Bor på Sveriges västkust, är glad, framgår och vet vad det innebär att bo trångt (6 personer på 23kvm). Åker främst bräda men får ibland för mig att stå på skidor också.

Hoppas på ännu en grymt rolig vinter i dom franska alperna!

/Andrea

Jag är riktigt sugen på att dra ner till val t. Har sökt några jobb på langley och norlander. Men om det inte blir något där drar jag nog ner och söker på några resturanger. Men mitt stora problem är Boende ? Imed jag är själv är det ju gött om man hittar några shyssta rumskamrater. ? har tyvärr inte gjort detta för så är rätt oerfaren. MEN en riktigt glad människa är det aldrig fel att ha med i sällskapet ;) MVH Deciree

Hallå
Jag är en tjej på 20 år från Skåne, Malmö rättare sagt. Planerna är en säsong i Val Thorens, men skulle behöva lite roomies att fixa och dela boende med då jag beger mig ner själv. Sökt en del jobb, men det löser sig säkert på plats annars. Har åkt skidor sedan barnsben och varit i Val T 2 ggr tidigare. Det blir min första säsong och jag är grymt taggad!
Hoppas på en fet säsong

MVH
Danielle

Vi har en schysst lägenhet på g i Val Thorens, men vi är just nu endast två bröder från gbg och behöver fler sköna människor att tillbringa säsongen med! Om någon är intresserad är det bara att PMa eller att skriva i tråden så försöker vi lösa någonting. Lägenheten är antingen för 4-pers eller 6-pers. Den ligger centralt och det är bara att ta på sig skidorna/brädan direkt från boendet.

Hejsan alla glada bummare!

Nu är det såhär att jag, min bror och hans flickvän ska dra ner till VT och säsonga 12/13. Vi har redan fixat boende men har fått ett avhopp och letar därför en roomie till.

Om det är någon som är sugen eller vet någon annan som är sugen så hör gärna av er. Lägenheten är belägen mitt på bargatan så det är nära till allting och är nyrenoverad sedan 2 år tillbaka.

Hör av er på min mejl J_malmberg_92@hotmail.com för mer info.

Senast ändrad:
Hallåhallå!
Är det någon mer än jag och min kompanjon som drar ner den 26/11? Tänkte lite på transfer från geneve. Om någon vill dela med oss två så det blir billigare är det bara att höra av sig! Vi har en bil på g för 4 personer och det kostar 80 euro.

/Elin och Carl

fan va synd att ja åker ner den 27nov :( hade vart as nice att dela transfer, så ni kan inte byta dag ? hehe:D

elintt sa:
Hallåhallå!
Är det någon mer än jag och min kompanjon som drar ner den 26/11? Tänkte lite på transfer från geneve. Om någon vill dela med oss två så det blir billigare är det bara att höra av sig! Vi har en bil på g för 4 personer och det kostar 80 euro.

/Elin och Carl

Vi har ju redan bokat flyg och allt tyvärr:(

slugg0 sa:
fan va synd att ja åker ner den 27nov :( hade vart as nice att dela transfer, så ni kan inte byta dag ? hehe:D

elintt sa:
Hallåhallå!

/Elin och Carl

okej hoppas ni får en kanon säsong sp ses vi säkert :D

elintt sa:
Vi har ju redan bokat flyg och allt tyvärr:(

slugg0 sa:

elintt sa:
Hallåhallå!

/Elin och Carl

Tack Trissan och alla andra som skrivit bra tips i denna tråd! Ska göra en säsong från 24/11 till 5/5 och det känns mycket tryggare nu! :)

Så utan någon resturang/bartender erfarenhet så borde jag kunna få jobb på krogar som diskare etc?

elintt sa:
Hallåhallå!

/Elin och Carl
Andy på Cool runnings kör också transfer, hör med honom: http://www.coolrunnings.eu/

Tjena!

Hur är det på jobbfronten nere i Val Thorens när det gäller att man får boende med jobbet?
Har nämligen redan boende och vill helt enkelt bara jobba för lön... Är det ont om jobbplatser som erbjuder detta?

Mrpowpow sa:
Tjena!

Hur är det på jobbfronten nere i Val Thorens när det gäller att man får boende med jobbet?
Har nämligen redan boende och vill helt enkelt bara jobba för lön... Är det ont om jobbplatser som erbjuder detta?
I val T är de allra flesta jobb utan boende.. De få jobb vart boende ingår är de som anställer innan säsongen startar...

trissan sa:
Mrpowpow sa:
Tjena!

I val T är de allra flesta jobb utan boende.. De få jobb vart boende ingår är de som anställer innan säsongen startar...
Jaha okej skönt att höra! Tack för svaret :)

Hej allihopa!

Vi är två glada 21-åriga tjejer från stockholm som tänkte göra vår första säsong i Val Thorens i vinter. Sjukt taggade men sjukt hemlösa för tillfället. Vi vill jättegärna hitta sköna roomies att söka boende tillsammans med. Är Du intresserad av att ha den bästa säsongen tillsammans med oss, tveka inte att skriva :)

Hej!

Vi har en lägenhet och funderar på att ta in en extra roomie,
lägenheten är relativt stor och ligger i les neves.
Vi är två killar och en tjej och söker en tjej till mest för jämställdhetens skull!

PM:a för mer info.

MVH Max.

Tjena boys och girls! Vi ska åka ner ett helt gäng till Val T nu i vinter och vi har en bil där nere så vi kommer kunna köra lite transfers om det nu skulle uppskattats! Skriv ett Pm för mer info! Vi åker ner den 19 Nov så ifrån den 20 kan vi köra!

TS ar har, knappt vid liv, och skriver till er fran en sunkig dator nagonstans i Thailand! Sand, sol och sprit i hinkar ar val kul det med, men fyfan vad taggad man ar pa sno.

5 manaders backpackande och allmant runtluffande i forst Australien och nu SO-Asien har satt ett ordentligt avtryck i kontot, och darfor blir det inte nagon skidsasong.... i Val Thorens! Ska tydligen arbeta for Langley i Val'd Isere istallet.

Lite sorgsen over att jag inte hamnar pa stallet som jag startade traden om, men whatever. Inte sa ofta ens planer funkar, men ar sjukt taggad hursom!

Hoppas att alla ar ordentligt otroligt aptaggade pa en grym sasong oavsett var ni hamnar! Hjalp varandra, alska livet och ha helt enkelt ett par sjukt roliga manader.
Om nagon kanner for det sa skulle det nog vara ratt smidigt att ordna upp en facebookgrupp eller liknande for alla skibums i VT.
Sun is shining, life is pretty damn sweet!

(Tagga?)

Tja!
Ska jobba på John's restaurant scandinavium i VT till vintern. Tänkte mest kolla om någon hade jobbat där innan och kan dela med sig om deras erfanheter från företaget.

HejBengan sa:
Är det någon som har koll på vad man bör tjäna i timmen i Frankrike?
Ungefär 9 euro/timme är standardlön. Jag vill minnas att jag tjänade ungefär 9,6 euro/timme + 10% semesterersättning förra vintern. Jobbade på ett hotell med att skotta snö, flytta möbler, byta handdukar på rummen etc.

hallå eller!

2 glada grabbar från göteborg på 24 och 26 år letar efter något boende i området, alltid kul o man e flera att dela det med.
vi hade tänkt stanna hela februari.

vet ni något eller så, hör gärna av er :)

Fredrik.eldh@hotmail.com

tjabba.

Hei! Noen som har tenkt seg ned mellom 5-15 des (ikke bestillt fly enda, yikes), og vil dele transfer?

Eftersom att jag fått förfrågningar angående min utsaga gällande säsongsboende tänkte jag bara kort ger er som är VT-aspirerande bummare lite tips!

Det här gäller då ffa boende i Les Neves byggnaden, vilken finnes precis på bargatan, under saloon/snesko etc och visavi johns. Dessa lägenheter är ju de absolut första som byggdes när alp-boomen kom, vilket gör att det är rätt gamla och rätt risiga i sitt skick. En liten parantes är ju alla säsongsboenden i alperna håller håller likvärdig klass. Men hur som helst, prio 1 tenderar ju inte vara ett behagligt och lyxigt boende för en bummare, men det kan ju vara skönt om man får en OK hyresvärd. Les Neves är helt privatägda, precis som många andra byggnader i byn. Dvs många företag hyr från privatpersoner.

Egentligen finns det väl inte något boende som är bättre än det andra i Val Thorens. Det finns reko lägenheter i Les Neves, nyrenoverade. Men det finns också rätt mycket skit. Skitisolering, dåliga tätningar, mögel är ganska standard.

För att konkretisera till er som hyr säsongsboende av en person ni inte känner. Hyresvärdarna i regel skiter helt och hållet i er. Lägenheterna är i uselt skick, de bryter egentligen mot många livsbasala premisser som gäller vid boende, och det vet hyresvärdarna också. SÅ, för er som vill ha lite kött på benen. Akta er för att signera kontrakt och om ni väl gör det, oavsett om det står på franska, LÄS IGENOM avtalen tydligt. Är duschen sönder, är det mögel på väggen etc så kan egentligen hyresvärden hävda att ni det är ni själva som förorsakat det. Med andra ord, kolla igenom lägenheten när ni väl får den och märk saker som en hyresvärd skulle kunna påtala när ni väl lämnar den. Detta för att slippa betala för skit som ni själva in förorsakat. Tyvärr, så gör faktiskt många hyresvärdar (i de privatägda fastigheterna det) detta. Gå igenom hela lägenheten innan ni får den, eller precis när ni fått den. Ni hyr trots allt lägenheten i det skick som den är i, precis som det förmodligen kommer stå i kontraktet. Det tar bara ngra minuter så slipper ni sedan tristessen att hamna i en dispyt med hyresvärden när ni väl sticker, ett tips kan vara att fota bilder över hur det ser ut med mobilen. Skitenkelt.

Den vedertagna åsikten jag snappade upp där nere var att de flesta hyresvärdar inte precis är samarbetsvilliga. Du har tur om din eventuella micro går sönder(av naturliga orsaker, det är inte precis konstigt, alla vitvaror har många år på nacken) och hyresvärden vill ersätta prylen. Hyresvärdarna vet att det är i dåligt skick, men de vet också att med lite pondus kan de få över skulden på den som hyr. Så snälla, stå på er. Hyresvärden är i väldigt många fall ersättningsskyldig. Det fanns folk som hade rejält med mögel i sina lägenheter, och faktiskt fick avdrag på sin hyra, med hjälp av lite pondus. Hyresvärdarna är så jäkla vana med att de kan bolla omkring och få precis som de vill.

Nick van Baelen är en av de personer som står som privatägare till väldigt många lägenheter i byn, de flesta känner till honom. Nick är bland det största svinet man kan hitta. Han är bara ute efter pengar och skiter helt i de som hyr från honom. Han står bakom företaget Alti rent (googla för mer info). Konsekvent ljög och pådyvlade han kostnader på hyrestagare och ni som hyr av honom kan ju bara drömma att få något ersatt av honom om ni skulle behöva ngt :) För mig rann droppen över, när han avsiktligt försökte få mig att signera ett kontrakt som inte överensstämmelse med det som vi hade muntligt kommit överens om. Det slutade med att han hotade med att vräka oss, varpå vi vända oss till polisen. Hoppet om att polisen skulle vara opartiska visade sig vara väldigt osant när det uppdagades att det inte riktigt går rätt till där i byn vad gäller polisinstansen heller. Så tyvärr, lita inte på polisen i byn heller. Fallet höll på att gå vidare till rättslig instans, tribunalen i Albertville, men som tur var hade jag, turligt nog, en väldigt inflytelserik arbetsgivare (med betydligt större inflytande hos polisen vars företag iprincip äger hela byn) som ställde Nick mot väggen varpå han lade sig som en hund på alla fyra och i-princip kysste våra fötter efter det. Såhär i efterhand är jag lite förbannad att jag inte drog ärendet till rättslig instans ENDAST för att jag vet att hyresvärdar som honom vet att de kan bolla runt med personer precis som de vill. Så summa summarum: akta er för Nick Van Beilen. Om det någon som hamnar i tvistemål med honom och kanske vill ha ett råd eller två, från ngn som suttit i samma situation, skicka ett PM så jävlar ska jag gå i clinch med den mannen!

Annars, alla ni som ska säsonga! Fy fan, säger jag bara, vad ni kommer ha skoj! VT bjuder på snuskigt bra skidåkning och utelivet är inte tråkigt därtill!

Ser att denna tråd inte varit aktiv på ett tag.. Men undrar om det finns någon/några sköna människor som har plats för en 20åring från sthlm. Sa upp lägenheten och jobbet förra veckan och är beredd att åka så snart som möjligt. hade tänkt dra och bumma men hade varit shysst med lite sällskap kanske? mina vänner bangade så nu står jag själv och letar jobb och boende, så om någon har något boende att dela med sig av så hör av er! :)

kyss

Hej! Vi är ett gött gäng från göteborg som sitter och väljer mellan BG och valT att göra en säsong i.
Tänkte bara fråga om hur det är med språket i VT. Är det viktigt att kunna franska för att kunna få ett hyfsat jobb osv?

Oggemannen sa:
Hej! Vi är ett gött gäng från göteborg som sitter och väljer mellan BG och valT att göra en säsong i.
Tänkte bara fråga om hur det är med språket i VT. Är det viktigt att kunna franska för att kunna få ett hyfsat jobb osv?
nop... det är viktigare att förstå danska =P
men naturligtvis hjälper det... speciellt för affärer, uthyrning och hotell jobben. Men inom bar och resturang är det mer eller mindre likgyltigt med franska,

Min polare kommer ner från 22 december till 7 januari och söker efter en sovplats! Han kommer hänga med oss i vår lägenhet och åka med oss mestadels av dagen, men behöver någonstans att sova. Han kan betala självklart, hör v er om ni har plats över!

tjuulle sa:
Min polare kommer ner från 22 december till 7 januari och söker efter en sovplats! Han kommer hänga med oss i vår lägenhet och åka med oss mestadels av dagen, men behöver någonstans att sova. Han kan betala självklart, hör v er om ni har plats över!
kolla med facebook gruppen på: http://www.facebook.com/#!/groups/247206392068583/
är grupp för svenska säsongare... perfekt för transfer eller säng plats.

tjuulle sa:
Tjena! Vi har en plats över i vår lägenhet.
Ni kan ringa på +33659167542

Hejhejhej. Min käre bror söker en sovplats från den 26/2 till den 2/3. Han kommer hänga med oss i vår lägenhet hela tiden och han kan självklart betala. Hör av er här, på facebook (Elin Torbjörnsson heter jag där) eller på +33770377322

Heij, jeg reiser ned 17 desember sammen med en Svensk kompis! (ja jeg er norsk :cool: )
Så lurte vi på om noen har noen forslag til leilighet? har noen ledige rom?
og om noen har forslag til jobb? :)

Min polare kommer ner den 14 februari och stannar till den 25, och letar efter en sovplats. Hör av er om ni har nåt ledigt, självklart kan han betala!

Vi har antagligen en ledig plats i en lägenhet under April, så om någon är intresserad av en vecka eller mer så hör av er på +46 768 16 00 01 så kan ni få mer information och bilder :)

Tillbaka
Topp